Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přejezdy dostanou čísla. A začnou se rušit

Praha - Na sloupech přejezdů se objeví samolepka s unikátním číslem přejezdu. Má to předejít zmatkům, kdy řidiči ani záchranáři neví, kde přesně se nachází.

5.3.2009 38
SDÍLEJ:

Ilustrační snímek. Foto: Deník/Pavel Sonnek

Co kilometr trati, to jeden železniční přejezd. Tak vypadá v řeči čísel česká kuriozita, která ve světě nemá obdoby: na devět tisíc kilometrů kolejí u nás připadá 8300 křížení se silnicích či cestou.

A zdánlivě nevinná statistika má bohužel i tragickou tvář: jenom loni u nás na přejezdech podle Drážní inspekce přišlo o život 43 lidí, což představuje meziroční nárůst o 39 procent.

I když drtivou většinu nehod způsobí hazardující řidiči, kteří nerespektují světelné výstrahy, pomalu se začínají hýbat ledy i na druhé straně. Ministr dopravy Petr Bendl včera oznámil, že kvůli zvýšení bezpečnosti dostanou všechny přejezdy zvláštní čísla.

„Každý přejezd bude označen do konce července letošního roku,“ potvrdil Bendl. Důvod je podle ministra i odborníků jednoduchý – v případě kolize či poruchy na přejezdu totiž velmi často dochází ke zmatkům, kdy řidiči ani záchranáři neví, kde přesně se nachází a často se nepodaří zastavit vlaky ani rychle poslat pomoc.

Na sloupech přejezdů se tak nově objeví samolepka s unikátním číslem přejezdu. Kdyby takové opatření platilo už dříve, mohlo se například předloňské srážce u Vraňan na Mělnicku, kde policejní hlídka nepřesně oznámila přejezd na němž stálo odstavené auto. Výpravčí varování nepochopil a zastavil provoz na jiné trati. Následně došlo ke srážce, při níž byl těžce raněn strojvůdce i jeden cestující ve vlaku.

Pomohl by zákon

Kromě značení přejezdů se ale schyluje také k systémově změně: rušení zbytečných přejezdů. Zatímco v Německu předloni zrušili 1200 přejezdů a počet nehod jim i díky masivní kampani klesl téměř na polovinu, u nás se v roce 2008 zrušilo jen 28 přejezdů a počet tragických nehod naopak rapidně narostl.

„Snažíme se o rušení přejezdů, ale narážíme na majetkoprávní potíže s majiteli komunikací protínajících trať, kteří přejezdy nechtějí rušit,“ brání se ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek. Podle informací Deníku se však o změně uvažuje.

Úředníci na ministerstvu dopravy už mají v „šuplíku“ zpracovaný návrh změny silničního zákona, podle níž by na údržbu přejezdů přispívali i majitelé přilehlých pozemků. Jednalo by se o symbolickou částku – zhruba deset procent z peněz nutných na opravy. Stejný systém běžně funguje na západě. Například ve Velké Británii platí majitelé silnic rovnou polovinu z údržby přejezdu. Pokud by se přejezdy aspoň částečně „zpoplatnily“, dá se očekávat, že by došlo k utlumení především polních a lesních přejezdů, kudy ročně jezdí „tři traktory“, ale vlaky na nich musí brzdit denně.

Nižší počet křížení by snížil i zátěž pro daňové poplatníky. Každý přejezd (i polní) totiž musí ročně absolvoval šest prohlídek, což znamená milionové investice vniveč. Celý návrh na „zpoplatnění“ přejezdů ale zatím ministr Bendl nechce oficiálně komentovat. Dají se totiž očekávat negativní reakce ze strany majitelů polí, lesů či vleček, kteří rušení nevyužitých přejezdů brání.

Autor: Jan Klička

5.3.2009 VSTUP DO DISKUSE 38
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ammán, Jordánsko
AKTUALIZOVÁNO
1

Izraelská ambasáda v Jordánsku pod útokem, zatím asi dva mrtví

Ilustrační foto
7 8

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

"Izrael si hraje s ohněm. Jeruzalém představuje červenou linii, která nesmí být narušena," varovali ministři zahraničí zemí Arabské ligy v souvislosti s rozhodnutím Izraele instalovat u vstupu na Chrámovou horu detektory kovu. "Detektory zůstanou, kde jsou," oponuje Izrael.

Množí se falešné sbírky na ulicích. Zkušenost s nimi má už čtvrtina lidí

Předstírají, že jsou neslyšící, kteří pořádají sbírku na dobrou věc. Ale jen do chvíle, než narazí na člověka, který ovládá znakovou řeč. Pak utečou.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení