Zatímco v minulosti bylo 30 procent maturantů a 70 procent absolventů s výučním listem, nyní se poměr otočil. Školy přijímají velké množství žáků, protože je v tom podporuje současný systém financování, ve kterém dostávají peníze podle počtu žáků. Tento trend by mohla změnit novela financování regionálního školství, která začne platit od roku 2019. Stát podle ní bude nově platit školy podle počtu odučených hodin, ne žáků.

„Proč vlastně nastává to, že školy za každou cenu nabírají žáky? Protože jim to umožňuje současný systém financování. Za žákem jdou peníze. Ředitel školy, aby ji zachoval, tak si otevře obory, dva tři roky nazpátek populární, například průmyslový design,“ uvedl Bannert.

Dva roky je vybrané střední školy testovaly, letos už byly povinné pro všechny. Na celé jižní Moravě ve středu začaly jednotné přijímací zkoušky na střední školy s maturitou.
U jednotných přijímaček dopadly lépe testy z češtiny než z matematiky

Resort školství chce více pracovat s kapacitou středních škol. „Problém je v tom, že jsou obrovské kapacity, které nejsou obsazené. (…) Uvažujeme o tom v další novele školského zákona, snížit reálné kapacity ve školách, aby se přiblížily těsně nad současný reálný stav. Utáhnout ty kohouty,“ uvedl Bannert. Pokud by pak školy chtěly otevřít nové obory či navýšit počty žáků, mělo by se to podle něj posuzovat velmi striktně podle daných kritérií se stanovisky úřadů práce a zaměstnavatelských svazů.

Pomoci regulovat počet a kvalitu dětí na maturitních oborech by měly také povinné přijímací zkoušky na maturitní obory středních škol, které uchazeči o studium skládali poprvé v uplynulém školním roce. Podle Bannerta je třeba také analyzovat, jací žáci selhávají u maturitních zkoušek a zda vůbec mají předpoklady maturitní zkoušku udělat.

Školní třída. Ilustrační foto.
Praha se potýká s nedostatkem učitelů

Ministerstvo chce více tlačit na ředitele škol, aby pracovali s neúspěchem žáků a nabízeli jim alternativy. „Neměl náhodou už v rámci přijímacího řízení ředitel školy rozhodnout, že tyto žáky nepřijme do maturitního okruhu? Anebo když žák selhává v průběhu vzdělávání, neměl by ředitel s tím žákem promluvit a říct mu – tobě to moc nejde a je tady jiný okruh vzdělání s výučním listem?“ dodal.