VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přestavba nádraží by mohla zastínit Vyšehrad

Praha - Chátrající vyšehradské nádraží se po letech snad konečně dočká rekonstrukce. Firma TIP Estate, která historickou budovu koupila od Českých drah (ČD) v roce 2007, nyní přišla s projektem rekonstrukce nádraží a dostavby okolí.

17.2.2011
SDÍLEJ:

Nádraží Vyšehrad.Foto: DENÍK/Eva Kořínková

Plán počítá s umístěním dalších dvou budov, s pěti a šesti nadzemními patry, po obou stranách nádraží a jejich propojením na úrovni přízemí se starou budovou.

V nových budovách by měly být kancelářské prostory, obchody, dvě malé galerie, wellness centrum a desítky parkovacích míst. Stará budova má být v rámci projektu rekonstruována, historicky hodnotná členitá fasáda má zůstat prakticky beze změny. Přesto občanská sdružení (o. s.) Praguewatch, Klub Za starou Prahu a Ateliér pro životní prostředí považují projekt za velmi problematický, za necitlivý zásah do unikátního městského prostoru.

Památka versus komerce

Nádraží Vyšehrad se užívalo k dopravním účelům do roku 1960. V 80. letech prošlo nepříliš zdařilou rekonstrukcí a od té doby chátrá. Ztroskotalo několik pokusů koupit jej a proměnit na nekomerční kulturní a společenské centrum. České dráhy nakonec historickou budovu prodaly v roce 2007 firmě TIP Estate. Ta se tehdy v roli vlastníka neslavně uvedla vykácením okolní zeleně a stržením památkově chráněné hrázděné čekárny mezi kolejemi, za což dostala od památkářů stotisícovou pokutu.

Nyní TIP Estate, zastoupený ateliérem Omicron-K, předkládá k řízení o umístění dostavby vyšehradského nádraží zmíněný projekt. Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu

Magistrátu k němu neměl žádné výhrady. Občanské sdružení Ateliér pro životní prostředí, které případ soustavně sleduje, však například varuje před hrozbou překročení přípustných limitů exhalací a hlukové zátěže, které by nastalo zástavbou v už tak dost zatížené lokalitě.

„Naopak, pro stávající byty bude ta nová výstavba znamenat pomoc, protože budou odhlučněny na náklad investora,“ říká k tomu autor projektu architekt Martin Kotík.

Stejně tak odmítá námitky prezentované Klubem Za starou Prahu. ,,Navrhovaný projekt není jen předimenzovaný, ta stavba celkově ignoruje své okolí a vstupuje do něj mimořádně arogantním způsobem," říká člen domácí rady Klubu Jakub Bachtík a upozorňuje, že zamýšlený soubor staveb se nachází v pražské památkové rezervaci, kde by měla platit „ta nejpřísnější architektonická kritéria“.

„Výška plánovaných staveb nepřevyšuje výšku sousedních domů a je hlavně nižší než to, co Praha 2 povolila naproti – mám na mysli dostavbu a nástavbu bývalé Polygrafie, kde je dnes hotel,“ podotýká Kotík. V tom se výjimečně shoduje s právníkem Petrem Kužvartem z o. s. Ateliér pro životní prostředí. Ten uznává, že při výstavbě tohoto hotelu byla zachována cenná a stylově čistá secesní fasáda, ale směrem do dvora dostal objekt nepříliš vzhlednou a značně vysokou nástavbu.

Schvalování se protáhne

S projektem nesouhlasí ani městská část Prahy 2. Její zástupci při ústním projednání kritizovali architektonickou a urbanistickou předimenzovanost projektu a zastavění průhledů k Vyšehradu. „To je také nesmysl. Nechali jsme si udělat expertízu, kde je přesně zmapováno, jak je to vidět dnes a jak to bude vidět potom a ukázalo se, že rozdíl je v nějakých dvou třech procentech. A to je teď, když jsou stromy holé. Až budou mít listy, tak to bude úplně jedno,“ argumentuje architekt Kotík.

Odbor výstavby MČ Prahy 2 umístění novostaveb a rekonstrukci nádraží zamítl už loni v prosinci. Společnost TIP Estate, zastoupená architektem Kotíkem z ateliéru Omicron-K se ale proti rozhodnutí odvolala. O budoucnosti vyšehradského nádraží má proto nyní rozhodnout Magistrát hl. m. Prahy.

Čtěte také: Žižkovské nákladové nádraží čeká na záchranu

Autor: Jan Horák

17.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dětská skupina. Ilustrační foto.
14

Dvouleté děti nejsou do školek zralé. Potřebují individuální péči

Konvoj vozidel armády USA na dálnici D5 nedaleko Plzně.
AKTUALIZOVÁNO
10 32

Vojenský konvoj dnes opustí ČR. Před kasárnymi zasahovala policie

AUTOMIX.CZ

Zapomenuté české automobilky: Wikov nabízel luxus, zaujal i první "kapkou"

Tatru a Škodu zná v naší zemi každý. Jsou tu ale i další, méně známé automobilky, mezi které spadá například Wikov. Strojírenský podnik původně vyrábějící zemědělské stroje vdechnul život vozům, kterým se dnes přezdívá „československý Rolls-Royce".

Ministryně Valachová: Škola musí zveřejnit přijatého žáka s nejhorším výsledkem

Střední školy budou muset v rámci jednotných přijímacích zkoušek anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky testů. V pořadu Partie televize Prima to dnes řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní to bude ukazatel kvality dané školy pro rodiče a zájemce o studium. Jednotné přijímací zkoušky se letos plošně konají poprvé, a to na maturitní obory středních škol.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

/ROZHOVOR/ V noci na neděli se mění čas ze zimního na letní. Kdo by si myslel, že všechny kostelní hodiny potřebují při změně času ručně seřídit, ten by se mýlil. Hodiny v klášterním kostele sv. Josefa v Obořišti má na starosti místní řemeslník a také zvoník Ladislav Leksa. Už zhruba sedm let na nich přesný čas řídí družice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies