Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přestavba nádraží by mohla zastínit Vyšehrad

Praha - Chátrající vyšehradské nádraží se po letech snad konečně dočká rekonstrukce. Firma TIP Estate, která historickou budovu koupila od Českých drah (ČD) v roce 2007, nyní přišla s projektem rekonstrukce nádraží a dostavby okolí.

17.2.2011
SDÍLEJ:

Nádraží Vyšehrad.Foto: DENÍK/Eva Kořínková

Plán počítá s umístěním dalších dvou budov, s pěti a šesti nadzemními patry, po obou stranách nádraží a jejich propojením na úrovni přízemí se starou budovou.

V nových budovách by měly být kancelářské prostory, obchody, dvě malé galerie, wellness centrum a desítky parkovacích míst. Stará budova má být v rámci projektu rekonstruována, historicky hodnotná členitá fasáda má zůstat prakticky beze změny. Přesto občanská sdružení (o. s.) Praguewatch, Klub Za starou Prahu a Ateliér pro životní prostředí považují projekt za velmi problematický, za necitlivý zásah do unikátního městského prostoru.

Památka versus komerce

Nádraží Vyšehrad se užívalo k dopravním účelům do roku 1960. V 80. letech prošlo nepříliš zdařilou rekonstrukcí a od té doby chátrá. Ztroskotalo několik pokusů koupit jej a proměnit na nekomerční kulturní a společenské centrum. České dráhy nakonec historickou budovu prodaly v roce 2007 firmě TIP Estate. Ta se tehdy v roli vlastníka neslavně uvedla vykácením okolní zeleně a stržením památkově chráněné hrázděné čekárny mezi kolejemi, za což dostala od památkářů stotisícovou pokutu.

Nyní TIP Estate, zastoupený ateliérem Omicron-K, předkládá k řízení o umístění dostavby vyšehradského nádraží zmíněný projekt. Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu

Magistrátu k němu neměl žádné výhrady. Občanské sdružení Ateliér pro životní prostředí, které případ soustavně sleduje, však například varuje před hrozbou překročení přípustných limitů exhalací a hlukové zátěže, které by nastalo zástavbou v už tak dost zatížené lokalitě.

„Naopak, pro stávající byty bude ta nová výstavba znamenat pomoc, protože budou odhlučněny na náklad investora,“ říká k tomu autor projektu architekt Martin Kotík.

Stejně tak odmítá námitky prezentované Klubem Za starou Prahu. ,,Navrhovaný projekt není jen předimenzovaný, ta stavba celkově ignoruje své okolí a vstupuje do něj mimořádně arogantním způsobem," říká člen domácí rady Klubu Jakub Bachtík a upozorňuje, že zamýšlený soubor staveb se nachází v pražské památkové rezervaci, kde by měla platit „ta nejpřísnější architektonická kritéria“.

„Výška plánovaných staveb nepřevyšuje výšku sousedních domů a je hlavně nižší než to, co Praha 2 povolila naproti – mám na mysli dostavbu a nástavbu bývalé Polygrafie, kde je dnes hotel,“ podotýká Kotík. V tom se výjimečně shoduje s právníkem Petrem Kužvartem z o. s. Ateliér pro životní prostředí. Ten uznává, že při výstavbě tohoto hotelu byla zachována cenná a stylově čistá secesní fasáda, ale směrem do dvora dostal objekt nepříliš vzhlednou a značně vysokou nástavbu.

Schvalování se protáhne

S projektem nesouhlasí ani městská část Prahy 2. Její zástupci při ústním projednání kritizovali architektonickou a urbanistickou předimenzovanost projektu a zastavění průhledů k Vyšehradu. „To je také nesmysl. Nechali jsme si udělat expertízu, kde je přesně zmapováno, jak je to vidět dnes a jak to bude vidět potom a ukázalo se, že rozdíl je v nějakých dvou třech procentech. A to je teď, když jsou stromy holé. Až budou mít listy, tak to bude úplně jedno,“ argumentuje architekt Kotík.

Odbor výstavby MČ Prahy 2 umístění novostaveb a rekonstrukci nádraží zamítl už loni v prosinci. Společnost TIP Estate, zastoupená architektem Kotíkem z ateliéru Omicron-K se ale proti rozhodnutí odvolala. O budoucnosti vyšehradského nádraží má proto nyní rozhodnout Magistrát hl. m. Prahy.

Čtěte také: Žižkovské nákladové nádraží čeká na záchranu

Autor: Jan Horák

17.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Martin Kratochvíl.
5

Týdenní zkrat: Pojistka na blbost

Následky bouřky na Horšovskotýnsku.
118

Bez elektřiny desítky hodin, stojí i některé vlaky. To je účet páteční bouřky

V Evropě se odehrálo pět krvavých útoků v rozmezí pouhých 48 hodin

Uplynulých 48 hodin bylo pro Evropu tragických. Odehrálo se celkem pět útoků, které si vyžádaly nespočet zraněných a také mrtvých. 

Zakladatel Microsoftu objevil v Pacifiku americký křižník potopený před 72 lety

Těžký křižník USS Indianapolis pohřbily vlny Tichého oceánu v samém závěru druhé světové války. Osud bezmála 1200 mužů na palubě zpečetilo torpédo vystřelené z japonské ponorky na konci června 1945. Jeho příběh dnes díky týmu Paula Allena, spoluzakladatele Microsoftu, znovu ožívá.

Malého Péťu režisér objevil při americkém fotbalu v Českém Krumlově

/ROZHOVOR/ Režisér filmu Václav Marhoul, který před několika dny natáčel v Českém Krumlově další záběry do filmu Nabarvené ptáče, říká, že už je v Českém Krumlově pomalu jako doma.

Dítě vběhlo pod auto, poté následovala rvačka dospělých

K těžké dopravní nehodě došlo v sobotu kolem 18. hodiny v části obce Filipov na Čáslavsku. Čtyřleté dítě tam vběhlo pod kola projíždějícího osobního auta. Vrtulník letecké záchranné služby ho s vážným zraněním přepravil do pražské nemocnice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení