VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přestavba nádraží by mohla zastínit Vyšehrad

Praha - Chátrající vyšehradské nádraží se po letech snad konečně dočká rekonstrukce. Firma TIP Estate, která historickou budovu koupila od Českých drah (ČD) v roce 2007, nyní přišla s projektem rekonstrukce nádraží a dostavby okolí.

17.2.2011
SDÍLEJ:

Nádraží Vyšehrad.Foto: DENÍK/Eva Kořínková

Plán počítá s umístěním dalších dvou budov, s pěti a šesti nadzemními patry, po obou stranách nádraží a jejich propojením na úrovni přízemí se starou budovou.

V nových budovách by měly být kancelářské prostory, obchody, dvě malé galerie, wellness centrum a desítky parkovacích míst. Stará budova má být v rámci projektu rekonstruována, historicky hodnotná členitá fasáda má zůstat prakticky beze změny. Přesto občanská sdružení (o. s.) Praguewatch, Klub Za starou Prahu a Ateliér pro životní prostředí považují projekt za velmi problematický, za necitlivý zásah do unikátního městského prostoru.

Památka versus komerce

Nádraží Vyšehrad se užívalo k dopravním účelům do roku 1960. V 80. letech prošlo nepříliš zdařilou rekonstrukcí a od té doby chátrá. Ztroskotalo několik pokusů koupit jej a proměnit na nekomerční kulturní a společenské centrum. České dráhy nakonec historickou budovu prodaly v roce 2007 firmě TIP Estate. Ta se tehdy v roli vlastníka neslavně uvedla vykácením okolní zeleně a stržením památkově chráněné hrázděné čekárny mezi kolejemi, za což dostala od památkářů stotisícovou pokutu.

Nyní TIP Estate, zastoupený ateliérem Omicron-K, předkládá k řízení o umístění dostavby vyšehradského nádraží zmíněný projekt. Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu

Magistrátu k němu neměl žádné výhrady. Občanské sdružení Ateliér pro životní prostředí, které případ soustavně sleduje, však například varuje před hrozbou překročení přípustných limitů exhalací a hlukové zátěže, které by nastalo zástavbou v už tak dost zatížené lokalitě.

„Naopak, pro stávající byty bude ta nová výstavba znamenat pomoc, protože budou odhlučněny na náklad investora,“ říká k tomu autor projektu architekt Martin Kotík.

Stejně tak odmítá námitky prezentované Klubem Za starou Prahu. ,,Navrhovaný projekt není jen předimenzovaný, ta stavba celkově ignoruje své okolí a vstupuje do něj mimořádně arogantním způsobem," říká člen domácí rady Klubu Jakub Bachtík a upozorňuje, že zamýšlený soubor staveb se nachází v pražské památkové rezervaci, kde by měla platit „ta nejpřísnější architektonická kritéria“.

„Výška plánovaných staveb nepřevyšuje výšku sousedních domů a je hlavně nižší než to, co Praha 2 povolila naproti – mám na mysli dostavbu a nástavbu bývalé Polygrafie, kde je dnes hotel,“ podotýká Kotík. V tom se výjimečně shoduje s právníkem Petrem Kužvartem z o. s. Ateliér pro životní prostředí. Ten uznává, že při výstavbě tohoto hotelu byla zachována cenná a stylově čistá secesní fasáda, ale směrem do dvora dostal objekt nepříliš vzhlednou a značně vysokou nástavbu.

Schvalování se protáhne

S projektem nesouhlasí ani městská část Prahy 2. Její zástupci při ústním projednání kritizovali architektonickou a urbanistickou předimenzovanost projektu a zastavění průhledů k Vyšehradu. „To je také nesmysl. Nechali jsme si udělat expertízu, kde je přesně zmapováno, jak je to vidět dnes a jak to bude vidět potom a ukázalo se, že rozdíl je v nějakých dvou třech procentech. A to je teď, když jsou stromy holé. Až budou mít listy, tak to bude úplně jedno,“ argumentuje architekt Kotík.

Odbor výstavby MČ Prahy 2 umístění novostaveb a rekonstrukci nádraží zamítl už loni v prosinci. Společnost TIP Estate, zastoupená architektem Kotíkem z ateliéru Omicron-K se ale proti rozhodnutí odvolala. O budoucnosti vyšehradského nádraží má proto nyní rozhodnout Magistrát hl. m. Prahy.

Čtěte také: Žižkovské nákladové nádraží čeká na záchranu

Autor: Jan Horák

17.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

René Nagy u Krajského soudu v Ostravě.
AKTUALIZOVÁNO
1 5

Zvrhlík zneužil tři děti, jedno málem zabil. Soud mu vyměřil 20 let

Petro Porošenko se v Paříži setkal s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem.
6 11

Francie neuzná „ruský Krym“, řekl Macron Porošenkovi

První svezení v omlazené Škodě Citigo. V čem je teď lepší?

Česká verze malých koncernových trojčat se nedávno dočkala faceliftu. Vedle změn v oblasti vzhledu přibyly také nové prvky výbavy, zejména v oblasti konektivity. Takže co všechno Citigo po faceliftu umí a jak vlastně jezdí?

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

V Kyjevě explodoval automobil s plukovníkem ukrajinské vojenské rozvědky

Centrem ukrajinského hlavního města na křižovatce ulic Solomenskaja a Aleksejevskaja otřásl dnes ráno výbuch. Do vzduchu zde vyletěl automobil, ve kterém údajně zahynul vysoký důstojník ukrajinské vojenské rozvědky.

Drnovický stadion je opět na prodej. Cena? O polovinu víc, než při dražbě

Místo dělníků pracujících na opravách je na drnovickém fotbalovém stadionu stále klid. Nejenže vypadá stejně jako před dražbou, která se konala před rokem a čtvrt. Jeho nový majitel, brněnská společnost Mengas, se rozhodl, že ho znovu prodá. Koupit by ho podle něj měla obec. Za devět milionů.

DOTYK.CZ

Prima vyhodila vedoucího vydání Diváckých zpráv neprávem, rozhodl soud

Obvodní soud pro Prahu 8 rozhodl po třech letech ve sporu spor mezi televizí Prima a vedoucím vydání jejích Diváckých zpráv Jiřím Fröhlichem. Ten se soudil o neplatnost okamžitého zrušení svého pracovního poměru. Soudkyně obvodního soudu dala Fröhlichovi za pravdu. Rozsudek zatím nenabyl platnost, obě strany se mohou odvolat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies