VYBERTE SI REGION

Při průletu gravitační vlny se pohnula i planeta Země

Praha /ROZHOVOR/ – Vsadil bych se, že americký vědec Kip Thorne za potvrzení gravitačních vln Nobelovu cenu dostane, míní astrofyzik Jan Palouš z Akademie věd ČR.

13.2.2016 2

Ilustrační fotoAutor: čtk

Vědci se shodují, že důkaz existence gravitačních vln je velký zlom. Co si pod nimi ale může představit laik?
Obecná teorie relativity, která byla vynalezena před více než sto lety, předpokládá existenci časoprostoru a jeho zakřivování v blízkosti těles, například časoprostor v okolí Slunce se zakřivuje. Pokud se tato tělesa pohybují, mění se i zmíněná zakřivení. Projevují se jako gravitační vlny, které se v časoprostoru šíří podobně jako třeba vlny po povrchu vody.

V tomto případě se tedy ono zakřivení výrazně změnilo poté, co se slily dvě černé díry?
Ano, černé díry se srazily a vyvolaly gravitační vlny, ale jejich detekce byla možná jen díky vysoké přesnosti měření, zejména vzdáleností. Ale už v 80. letech Kip Thorne popsal, jak mají vypadat gravitační vlny ve dvojhvězdách (dvě hvězdy obíhající okolo společného těžiště), kdyby tyto hvězdy byly černé díry a slily se do jednoho tělesa, v tomto případě o hmotnosti šedesáti Sluncí. Přitom se také vyzářilo obrovské množství energie odpovídající zhruba třem hmotnostem Slunce, která se nyní šíří prostorem formou gravitačních vln.

Signál byl loni na podzim zaznamenán zhruba jen na půl vteřiny. Měli vědci štěstí?
Ne, stalo se to poměrně rychle potom, co byly oba detektory LIGO spuštěny. A myslím, že jsme na počátku období, kdy takovéto detekce budou velmi časté, protože přesnost těchto detektorů se bude zvětšovat.

Když mluvíme o pohybech časoprostoru, znamená to, že i Země se během průletu gravitační vlny roztáhla a smrštila?
Ano, to všechno jsou důsledky průletu gravitační vlny. Musíme si ale uvědomit, že tyto změny časoprostoru jsou jen nesmírně malé. Mluvíme o deset na minus osmnáctou metru, tedy velikosti menší než je elementární částice. Odlišit tyto změny od okolního šumu je možné jen s přístroji, které mají vysokou přesnost. Jeden detektor by nestačil, ale když dvě měřicí zařízení tisíce kilometrů od sebe zaznamenají úplně stejné odchylky, lze z toho vyvodit, že jde o gravitační vlnu.

Kip Thorne mluvil o objevu jako o revoluci. V čem spočívá?
Není to revoluce v tom smyslu, že by šlo o něco zcela nečekaného. Podařilo se prokázat to, co dávno teoreticky předpověděla obecná teorie. Otevírají se ale zcela nové možnosti pro detekci těles a procesů ve vesmíru. Dosud jsme se mohli spoléhat zejména na fotony (kvantum elektromagnetické energie – pozn. red.). Nyní budeme moci využít i pozorování prostřednictvím poruch časoprostoru ve formě gravitačních vln.

Zbývá v obecné teorii relativity něco důležitého, co na potvrzení stále čeká?
Teorie relativity je teorie, která interpretuje tělesa a gravitaci. Lze přitom říct, že gravitace, jež je spojená s geometrií prostoru, má jakési dva konce – silnou a slabou gravitaci. Velmi silná gravitace vede k tomu, že se prostor okolo kompaktních těles zcela uzavře a vytvoří se černá díra, ta pak vyvolává takové jevy jako jsou gravitační vlny, které nyní můžeme detekovat. Je tu ale i druhý konec. Pořád nevíme, jestli když je gravitace velmi slabá, do jaké míry platí Newtonův gravitační zákon, že gravitace ubývá s kvadrátem vzdálenosti. Zatím se zdá, že to platí. U velkých vzdáleností a řídkých těles to ale vede k závěru, že tady máme množství gravitující hmoty, která není vidět. Stojíme tak před tím, zda připustit existenci skryté hmoty, nebo připustit, že gravitace funguje jinak, než tvrdí Newtonův gravitační zákon.

Myslíte si, že nynějším objevem je o letošním laureátovi Nobelovy ceny za fyziku rozhodnuto?
Nejsem věštec, ale nepochybně je to průlomový objev. Klidně bych si víc než padesát procent na Kipa Thorna vsadil. Nejspíš to dostane.

Autor: Martin Dohnal

13.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 2

Útočník v Berlíně postřelil lékaře, pak spáchal sebevraždu

Berlín - Pacient dnes na berlínské univerzitní klinice smrtelně postřelil lékaře a poté spáchal sebevraždu. Na twitteru to oznámila berlínská policie. Uvedla rovněž, že nic nenasvědčuje tomu, že by byl zraněn ještě někdo jiný ani že by existoval nějaký další pachatel.

Západní Čechy zasáhnou bouřky s přívalovým deštěm

Praha – Velkou část západních Čech zasáhnou během dnešního odpoledne velmi silné bouřky s přívalovým deštěm. Bouřky se už mezi 13:00 a 14:00 objevily v okolí Slavkovského lesa, kde spadly desítky litrů srážek metr čtvereční, oznámil to Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Již dříve ústav vydal výstrahu před silnými bouřkami pro celou republiku, platnou až do dnešních 22:00.

Jednoho z útočníků na kostel ve Francii sledovala delší dobu policie

Paříž – Jednoho z mužů, kteří dnes zaútočili na kostel v severní Francii, sledovala delší dobu policie. S odvoláním na zdroje blízké vyšetřování to uvedla agentura AFP. Muž se podle ní loni snažil přes Turecko odcestovat do Sýrie a bylo podezření, že měl napojení na teroristy.