VYBERTE SI REGION

Při průletu gravitační vlny se pohnula i planeta Země

Praha /ROZHOVOR/ – Vsadil bych se, že americký vědec Kip Thorne za potvrzení gravitačních vln Nobelovu cenu dostane, míní astrofyzik Jan Palouš z Akademie věd ČR.

13.2.2016 2

Ilustrační fotoFoto: čtk

Vědci se shodují, že důkaz existence gravitačních vln je velký zlom. Co si pod nimi ale může představit laik?
Obecná teorie relativity, která byla vynalezena před více než sto lety, předpokládá existenci časoprostoru a jeho zakřivování v blízkosti těles, například časoprostor v okolí Slunce se zakřivuje. Pokud se tato tělesa pohybují, mění se i zmíněná zakřivení. Projevují se jako gravitační vlny, které se v časoprostoru šíří podobně jako třeba vlny po povrchu vody.

V tomto případě se tedy ono zakřivení výrazně změnilo poté, co se slily dvě černé díry?
Ano, černé díry se srazily a vyvolaly gravitační vlny, ale jejich detekce byla možná jen díky vysoké přesnosti měření, zejména vzdáleností. Ale už v 80. letech Kip Thorne popsal, jak mají vypadat gravitační vlny ve dvojhvězdách (dvě hvězdy obíhající okolo společného těžiště), kdyby tyto hvězdy byly černé díry a slily se do jednoho tělesa, v tomto případě o hmotnosti šedesáti Sluncí. Přitom se také vyzářilo obrovské množství energie odpovídající zhruba třem hmotnostem Slunce, která se nyní šíří prostorem formou gravitačních vln.

Signál byl loni na podzim zaznamenán zhruba jen na půl vteřiny. Měli vědci štěstí?
Ne, stalo se to poměrně rychle potom, co byly oba detektory LIGO spuštěny. A myslím, že jsme na počátku období, kdy takovéto detekce budou velmi časté, protože přesnost těchto detektorů se bude zvětšovat.

Když mluvíme o pohybech časoprostoru, znamená to, že i Země se během průletu gravitační vlny roztáhla a smrštila?
Ano, to všechno jsou důsledky průletu gravitační vlny. Musíme si ale uvědomit, že tyto změny časoprostoru jsou jen nesmírně malé. Mluvíme o deset na minus osmnáctou metru, tedy velikosti menší než je elementární částice. Odlišit tyto změny od okolního šumu je možné jen s přístroji, které mají vysokou přesnost. Jeden detektor by nestačil, ale když dvě měřicí zařízení tisíce kilometrů od sebe zaznamenají úplně stejné odchylky, lze z toho vyvodit, že jde o gravitační vlnu.

Kip Thorne mluvil o objevu jako o revoluci. V čem spočívá?
Není to revoluce v tom smyslu, že by šlo o něco zcela nečekaného. Podařilo se prokázat to, co dávno teoreticky předpověděla obecná teorie. Otevírají se ale zcela nové možnosti pro detekci těles a procesů ve vesmíru. Dosud jsme se mohli spoléhat zejména na fotony (kvantum elektromagnetické energie – pozn. red.). Nyní budeme moci využít i pozorování prostřednictvím poruch časoprostoru ve formě gravitačních vln.

Zbývá v obecné teorii relativity něco důležitého, co na potvrzení stále čeká?
Teorie relativity je teorie, která interpretuje tělesa a gravitaci. Lze přitom říct, že gravitace, jež je spojená s geometrií prostoru, má jakési dva konce – silnou a slabou gravitaci. Velmi silná gravitace vede k tomu, že se prostor okolo kompaktních těles zcela uzavře a vytvoří se černá díra, ta pak vyvolává takové jevy jako jsou gravitační vlny, které nyní můžeme detekovat. Je tu ale i druhý konec. Pořád nevíme, jestli když je gravitace velmi slabá, do jaké míry platí Newtonův gravitační zákon, že gravitace ubývá s kvadrátem vzdálenosti. Zatím se zdá, že to platí. U velkých vzdáleností a řídkých těles to ale vede k závěru, že tady máme množství gravitující hmoty, která není vidět. Stojíme tak před tím, zda připustit existenci skryté hmoty, nebo připustit, že gravitace funguje jinak, než tvrdí Newtonův gravitační zákon.

Myslíte si, že nynějším objevem je o letošním laureátovi Nobelovy ceny za fyziku rozhodnuto?
Nejsem věštec, ale nepochybně je to průlomový objev. Klidně bych si víc než padesát procent na Kipa Thorna vsadil. Nejspíš to dostane.

Autor: Martin Dohnal

13.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 2

Donald versus
 Hillary. Lepší než Super Bowl?

Washington - Devadesát minut (v úterý ve tři hodiny ráno našeho času) bez reklam může posadit k obrazovkám až 100 milionů diváků. Rekord politických debat zatím drží superdebata Jimmyho Cartera a Ronalda Reagana z roku 1980 (volby tehdy vyhrál R. Reagan). Tu vidělo 80 milionů lidí.

Češi mají k vědě pozitivní přístup, vyplývá z průzkumu

Praha - Postoj většiny Čechů k vědě je pozitivní, přináší podle nich důležité inovace zejména v technických oblastech života a je klíčová pro budoucí prosperitu. Největší přínos má věda podle oslovených pro zdraví, životní prostředí a technický pokrok. Přesto se necelá třetina lidí domnívá, že vědecké objevy jsou od běžného života příliš vzdálené. Vyplynulo to z dotazníkového šetření Bayer Barometr 2016, které má ČTK k dispozici. Zpracovala ho společnost Median.

VÍME PRVNÍ
Mladý muž byl už dříve kvůli výhružným SMS, které posílal své bývalé přítelkyni, odsouzen za stalking. Nyní mu hrozí další soudní líčení. Podle informací Deníku byl Šimek obviněn
z trestných činů vydírání
a nedovoleného ozbrojování.

Státnímu zástupci nastražil granát pod auto bývalý voják

Havlíčkův Brod – Policejní komando tento týden
v úterý zadrželo v Havlíčkově Brodě šestatřicetiletého bývalého profesionálního vojáka Davida Šimka.