VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pro úspěch inkluze je nezbytná spolupráce s rodinou, tvrdí experti

Praha - Ze zkušeností zahraničních odborníků, kteří vystoupili na dnešní konferenci Škola pro všechny, vyplynulo několik klíčových faktorů pro úspěch společného vzdělávání zdravých a handicapovaných dětí. Patří mezi ně spolupráce s rodinou, vstřícný přístup učitelů včetně zapojení dalších odborníků, důraz na pokrok každého žáka a společenské vnímání inkluzivního modelu vzdělávání jako správné cesty.

17.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Kopáč Jiří

Komunikaci s rodinou vyzdvihla mimo jiné Allison Colisová, vrchní učitelka z britské inkluzivní školy Chestnuts. Její pracovníci navštěvují rodiny dětí, které pro školní úspěch potřebují podporu. Také narazila na problémy s rodinami, kde nikdo nemá žádné pracovní návyky a kde odmítají pomáhat dětem s domácí přípravou. Některé rodiny mají obavy dávat své děti do běžné školy. Systematickou prací se to ale podle Colisové daří měnit.

Rodinné zázemí hraje důležitou roli také podle Susanny Rajalové z finské národní rady pro vzdělávání, která se zaměřuje na romské děti. "Myslím, že angažování rodiny je klíčové. Musejí cítit důvěru a musejí cítit, že jsou ve škole vítaní," poznamenala.

Politická shoda ve Skandinávii

Skandinávské země se na cestu společného vzdělávání vydaly po přijetí deklarace ze Salamancy v roce 1994. Dávají do školství znatelně více prostředků než v Česku a o zapojení dětí s různými problémy do běžných škol usilují bez ohledu na politické změny. "Existuje politická shoda na tom, že inkluzivní přístup je správný," poznamenal Bohumil Kartous z pořádající společnosti EDUin, který osobně poznával systém v Norsku, Finsku, Švédsku a Dánsku.

Není tam pravidlem, že by všechny děti byly po celou dobu v jedné třídě. Často bývá používán systém speciálních tříd, v nichž handicapované děti tráví minimálně část vyučování. V Norsku například vůbec neexistuje systém veřejného speciálního školství, ale jako reakce na poptávku rodičů obce tento typ škol někdy zakládají.

Speciální pedagogové v Norsku se stali experty, kteří pomáhají běžným učitelům. Obecně funguje podpora přímo ve škole. Propracovaný je také systém začlenění dětí, pro něž není vyučovací jazyk jazykem mateřským.

Jazykoví asistenti

Například ve výše zmiňované britské inkluzivní škole pro ně mají k dispozici jazykové asistenty. Vzhledem k tomu, že se jedná o školu s poměrně velkým počtem neslyšících žáků, umějí také učitelé britský znakový jazyk. Od začátku školní docházky ve čtyřech letech se znakový jazyk učí rovněž jejich zdraví spolužáci.

Zatímco na severu Evropy se systém inkluzivního vzdělávání rozvinul, například v Německu se asi dvě třetiny dětí s různými problémy nyní vzdělávají odděleně od zdravých spolužáků. Liší se to podle jednotlivých spolkových zemích, uvedl Christian Johann. Inkluzivní přístup podle něj má asi polovina německých základních škol.

Společné vzdělávání je v posledních týdnech a měsících bouřlivě diskutovaným tématem. V souvislosti se spuštěním novely školského zákona, která má především změnit způsob financování podpory pro tyto žáky, se objevují obavy z nedostatku peněz, nepřipravenosti škol i učitelů a negativního vlivu na kvalitu vzdělávání v běžných školách v případě větší integrace dětí s lehkým mentálním postižením.

Autor: ČTK

17.3.2016
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bazén na severovýchodě Turecka, který zabíjel
11

Tři děti i oba jejich zachránce v tureckém bazénu usmažila elektřina

Statisíce muslimů na prostranství kolem Velké mešity v saúdskoarabském svatém městě Mekka

Saudská Arábie zmařila teroristický útok v Mekce. Jeden z útočníků se odpálil

AKTUALIZOVÁNO

Ze školky se ztratily tři děti. Učitelky ani nevěděly jména, uvedla policie

Pátrání po dětech, které se nepozorovaně oddělily od skupiny ekoškolky pobývající v přírodě, dobře dopadlo, ale věc bude mít dohru. Ke čtvrteční události to v pátek připomněl Tomáš Hulan z ředitelství pražské policie. Podle něj je ale předčasné předjímat, zda případ nakonec skončí u správního orgánu, či dokonce u soudu, anebo se věcí budou zabývat jiné kompetentní orgány.

Takže na shledanou, pane redaktore, odešel Paroubek naštvaně ze studia

/ANKETA/ Bývalý premiér za ČSSD Jiří Paroubek dnes odešel z živě vysílaného rozhovoru v Českém rozhlasu. Paroubkovi se nelíbily otázky na jeho návrat do sociální demokracie, konkrétně na podmínky dané stanovami. Paroubek chtěl debatovat o politice, když redaktor na dotazech trval, vstal ze židle a se slovy "takže na shledanou, pane redaktore" opustil studio.

AKTUALIZOVÁNO

Drama v Benátkách na Jizerou. V garáži vybuchly plynové lahve

/FOTOGALERIE/ Několik výbuchů v pátek večer před osmou hodinou probralo z klidu obyvatele Smetanovy ulice v historické části města. Plynové láhve tam vybuchly v garáži, která naštěstí nebyla součástí rodinného domu.

Volební průzkum: ANO drtí rivaly, levicové strany dál ztrácejí

/INFOGRAFIKA/ Podle nejnovějšího průzkumu uskutečněného agenturou Phoenix Research si čtyři měsíce před sněmovními volbami hnutí ANO udržuje pohodlný náskok. Od ČSSD ho nyní dělí více než 11 procentních bodů. Nově vzniklá volební dvojkoalice KDU-ČSL a Starostů by v červnu těsně překročila nutnou desetiprocentní hranici pro získání poslaneckých mandátů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies