První vzorek doplňku stravy Omega–3 dostala Lucie Řadová pouze za cenu poštovného. Další měsíc však již našla ve schránce nové balení s fakturou na 299 korun. „Odpověděla jsem na dopis českobudějovické společnosti NaturaMed Pharmaceuticals. Chtěli, abych vyplnila krátký dotazník a za to poslali jedno balení. Musela jsem pouze uhradit poštovné. Velice mě ale překvapilo, když mi přišlo další již za plnou cenu,“ popsala.

Raději neodpovídá

Řadová už si totiž pečlivě nepřečetla větu pod dotazníkem, která poněkud krkolomně praví, že pokud další zásilky do 14 dnů výslovně neodmítne, stává se automaticky předplatitelem a doplněk stravy bude dostávat každý měsíc. Stejný dopis otevírají v současné době i další lidé. „Také mi přišel, ale já na to neodpovídám. To je nejlepší obrana,“ reagovala Libuše Oulehlová ze Sdružení obrany spotřebitelů. Podle ní je sice jednání firmy trochu neslušné, ale v mezích zákona.

Lidé se nesmí nechat oklamat tím, že dopis vypadá pouze jako spotřebitelský průzkum, ve skutečnosti není ničím jiným než prodejem zboží na dálku. A v souladu se zákonem pak uvádí čtrnáctidenní lhůtu pro odstoupení od smlouvy. „Spoléhají na to, že to lidé přehlédnou nebo nezareagují včas,“ dodala.

Společnost NaturaMed se brání tím, že její postup usnadňuje objednávky nemocným lidem. „Je to tak proto, aby ti, kteří chtějí brát doplněk stravy pravidelně, nemuseli každý měsíc volat a o balení znovu žádat,“ vysvětlila Veronika Holdová z NaturaMedu. Podle ní nikdo nedostane zásilku, kterou nechtěl. Nastat to může pouze v případě, že zboží odmítne těsně před expedicí a administrativní pracovníci ji již nestihnou zastavit. „Je to poněkud na hranici etiky, protože smlouvu tu zákazníci uzavírají tím, že něco neudělají, že neodmítnou zboží,“ řekl ale Karel Havlíček z České obchodní inspekce.

Dvacet stížností

Potvrdil, že na jednání firmy NaturaMed dostávají řadu dotazů, ale protože prodává potravinářské doplňky, předávají je Státní zemědělské a potravinářské inspekci. Ta obdržela 20 stížností. „Jednotlivé případy právě prošetřujeme. Zatím není možné říci, zda byl postup firmy v pořádku či nikoli,“ uvedla mluvčí inspekce Martina Šmídtová.

Šmídtová i Havlíček zdůrazňují, aby si lidé vždy důkladně přečetli, k čemu se odpovědí na nabídku zavazují. „Já vždy upozorňuji, že nic není zadarmo, jak tvrdí letáky,“ dodal Havlíček.

ROZHOVOR

Libuše Oulehlová radí lidem ve Spotřebitelském informačním centru v Českých Budějovicích. Řeší zde hlavně neuznané reklamace, ale i další podvody prodejců zboží či služeb. „Lidé si nesmí myslet, že jim někdo něco dá zadarmo,“ říká.

Je v pořádku postup firmy, která pošle první vzorek zboží pouze za cenu poštovného a pokud lidé do 14 dnů výslovně nepožádají o zrušení, zasílají další již za plnou cenu?
Takových případů v poslední době přibývá, ale jsou v mezích zákona. Dopis se sice tváří jako průzkum, ale je to běžný prodej zboží na dálku a oni zde v souladu se zákonem uvádějí čtrnáctidenní lhůtu na odstoupení od smlouvy. Dělají to chytře, není v tom nic protizákonného, ale je to chyták na lidi.

Na co tedy ta firma sází?
Počítá s tím, že lidé často přehlédnou tuhle podmínku odstoupení. Většina lidí si řekne, je to zadarmo, tak odpoví a už to nezruší. Nebo napíší až za dva týdny, ale to je pozdě. Těch 14 dnů je doba, kdy prodejce musí odpověď dostat.

Ja tedy na takový dopis zareagovat?
Nejlepší je samozřejmě vůbec neodpovídat, ale pokud odpovím, tak si ohlídat, abych ve stanovené lhůtě odstoupil od smlouvy.

Na co by si lidé obecně měli dávat pozor u podobných nabídek?
Hlavně si nesmí myslet, že na něčem vydělají. Já vždy říkám dvě hlavní zásady, jak nenaletět. První zásada je, že vám nikdo nic zadarmo nedá. To je něco podobného jako u NaturMed, oni něco dají za malou částku a předpokládají, že lidé opomenou a budou brát dále. Jinak by se k nim nedostali a je to pro ně výhodný obchod. Ještě důležitější je druhá zásada: svůj podpis pečlivě šetřte. To, co podepisujete, si minimálně dvakrát přečtěte, protože to nejdůležitější je vždy napsané nejmenšími písmeny na nejnepřehledněj­ším místě.

Kde by lidé měli zbystřit především?
Nejhorší jsou reklamní akce. Tam používají velké finty. Jedna z prvních byla, že vždycky lidem blahopřáli k výhře a nechali je podepsat, že zaplatí tisíc korun darovací daň. Jenže na zadní straně bylo ještě napsáno, že mají zaplatit další desetitisíce. Další finta například byla, když nabídli lidem nějaký výrobek na vyzkoušení s tím, že agent potom přijde a když bude zákazník spokojený, sepíše splátkový kalendář, když nebude, výrobek si vezme zpět. Zákazník většinou už druhý den věděl, že to nechce, jenže agent nepřišel 14 dní. Tak poškozený psal do té firmy, ale oni už rovnou posílali splátkový kalendář, protože zákazník se připravil o dvoutýdenní ochrannou lhůtu, kterou má ze zákona.

Kolik případů jste na místní spotřebitelské poradně řešili?
V minulém roce 3156 případů. Nejčastěji se týkají výrobků, to znamená hlavně neuznaných reklamací a pak těch reklamních akcí. V loňském roce se také hodně rozmnožily podvody v úvěrových službách. Před půjčkami rozhodně varuji. Lidé by měli zvážit, jestli si chtějí koupit věc ihned, ale za více peněz nebo raději počkají.

Pokud někdo dostane zboží, které si neobjednal, a fakturu, co má dělat?
Pokud víte jistě, že je to zboží nevyžádané, neplaťte. Můžou poslat tisíc upomínek, ale když dokážete, že jste nic neobjednal, nemohou nic vymáhat. Důležité je nenechat se zlomit těmi upomínkami, firmy často spoléhají na to, že to nakonec vzdáte a zaplatíte.

Na koho se podvodné firmy nejvíce zaměřují?
Ty, které používají reklamní akce, hlavně na seniory. Naopak na mladé lidi se orientují firmy, které slibují velké výdělky. Většinou se vrhají na mládež, která dovrší 18 let, aby byla nadšená ze své plnoletosti a zároveň neměla žádné zkušenosti.

Kde mohou najít poškození pomoc?
Mohou se na nás obrátit osobně na Senovážném náměstí 13 v Českých Budějovicích, emailem i telefonicky.