VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prostějov dusí prach

PROSTĚJOV - Hodnoty prachu ve vzduchu, který dýchají Prostějované, byly ve středu kolem poledne více než desetkrát vyšší než v Přerově, Olomouci nebo Jeseníku.

10.6.2007
SDÍLEJ:

Měří se jen hrubší prach. Ten drobnější, pro zdraví mnohem nebezpečnější, úřady nezajímá.Foto: DENÍK/archiv

Prostějov z tohoto hlediska patří dlouhodobě k nejpostiženějším městům v kraji. Prach se do ovzduší dostává hlavně z automobilové dopravy, ale přináší ho také vítr z polí a zároveň stoupá z komínů. „Prašnost způsobená automobilovou dopravou se dá těžko omezit,“ tvrdí Hana Holinková, vedoucí oddělení ochrany ovzduší města Prostějova. „Prach z komínů a staveb se dá přímo sledovat a řešit, ale automobily se zastavit nedají,“ dodává.

Proti prachu se dá bojovat například zaplachtováním staveb nebo kropením silnic. Prach z polí chce město výhledově omezit výsadbou větrolamů, ale co s automobily? Na to je těžká odpověď.

„Pomohl by jednosměrný okruh a silniční obchvat města,“ uvádí Hana Holinková ve shodě s městskými zastupiteli.

Okruh, jak Holinková říká, by přispěl k plynulosti dopravy v Prostějově a tedy i ke snížení prachu ve vzduchu. „Je to ovšem běh na dlouhou míli,“ shrnuje problémy s prachem Holinková.

Dáša Bartošová, vedoucí oddělení obecné hygieny v Prostějově, říká, že situaci hodně zhoršuje inverzní poloha Prostějova. „Město leží v dolíku a vše se zde drží,“ uvádí s tím, že v Prostějově je jediná měřící stanice emisí a ta ze zákona sleduje jen částice, které mají rozměry větší než deset mikrometrů. Podle Holinkové, jde o prach, který lze ještě pozorovat. Menší, čtvrtinový prach, už podle ní vidět není, nikdo ho neměří a je pro zdraví ještě mnohem nebezpečnější. Hrubší nečistoty zvládne z větší části zachytit nos, ty menší se však dostávají mnohem hlouběji a končí až v plicních sklípcích.

„Některé podniky, které znečišťovaly ovzduší, zanikly, jiné topí ekologičtěji. Problém s dopravou však trvá dál a jeho řešení není snadné,“ vyjádřil se k problematice starosta města Jan Tesař s povzdechem, že aut v Prostějově neustále přibývá.
Vdechování prachu poškozuje především oběhový a plicní systém, snižuje věk, zvyšuje kojeneckou úmrtnost. A může způsobit rakovinu plic.
10.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pomněnkový den. Ilustrační foto.
5

Policie pátrá po dvou stovkách ztracených dětí

Generální tajemník NATO Jens  Stoltenberg a Donald Trump
7

Trump přijel do Bruselu. Na programu má „těžké" rozhovory

Plochodrážní „obojživelník“ Franc: Dlouhá dráha docela bolí

/ROZHOVOR/ Závody na ploché dráze mají i jiné podoby, než jsou souboje na zhruba čtyřsetmetrových oválech na pražské Markétě nebo v Pardubicích. Hlavně v západní Evropě, ale i u nás v Mariánských Lázních, existují delší dráhy. Nejznámějším českým účastníkem MS na dlouhé dráze, které startuje dnes v německém Herxheimu, je jezdec z Markéty Josef Franc.

Audit Deníku: Miliardy z hazardu. Připraví se o ně města?

/INFOGRAFIKA, ANKETA/- Česko, jako hazardní ráj uprostřed Evropy. Smutné přízvisko „zdobí" naši zemi už léta. Podle dat z minulého týdne je nyní v Česku přesně 59 033 různých herních automatů. Jen v Praze je tolik „beden" jako v celém Německu (cca 5500).

Zatajit dech a vydržet. Nová metoda lépe cílí na nádory

/FOTOGALERIE/- Nikdo neumí léčit rakovinu šetrněji než my, hlásí odborníci z pražského Protonového centra. Našli unikátní metodu, díky které dokážou sežehnout jen skutečně nemocnou tkáň. Jenomže další lékaři se k protonům staví rezervovaně. Podle šéfa odborné společnosti, která radioterapii zastřešuje, není tato léčba stále dostatečně ověřená. Její cena je navíc příliš vysoká.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies