VYBERTE SI REGION

Průhlednost lobbistů české politiky nezajímá

Praha - Jdu do sněmovny, potřebujeme prosadit změnu v energetické koncepci, promluvím s …A tady lze doplnit téměř jakéhokoli zákonodárce.

19.10.2009 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Přesně tak totiž vypadá lobbing po česku. Bez pravidel a bez zájmu politiků o to, kdo a s jakými úmysly za nimi přichází.

„Zatímco v Evropě je transparentnost lobbistů hlavním kritériem, pro 70 procent českých politiků a úředníků je nejdůležitější, že je dané téma zajímá,“ potvrzuje Andrea Sitárová z agentury Donath-Burson-Marsteller.

Na rozdíl od většiny unie u nás pravidla pro lobování neexistují

Její společnost dělala rozsáhlý výzkum v patnácti zemích EU. Na rozdíl od Čechů Západoevropané nevnímají lobbing jako něco nepřípustného a za hranicí zákona. „Tam jde o činnost v rámci pravidel. U nás je potíž, že žádná neexistují,“ tvrdí Jiří Schneider z Pražského institutu bezpečnostních studií.

Když se je na poslední sněmovní schůzi pokusili sociální demokraté nastavit, jejich návrh neprošel ani do druhého čtení. „Na předloze dál pracujeme, upustili jsme od povinné registrace lobbistů u ministerstva vnitra. Jejich seznam by mohl vést mandátový a imunitní výbor sněmovny. Styků běžných občanů s politiky by se vůbec netýkal,“ řekl Deníku poslanec sociální demokracie Jeroným Tejc. Do dvou týdnů by ČSSD chtěla uzavřít konzultace s ostatními poslaneckými kluby i experty a zákon předložit znovu.

Je nutné zamezit střetu zájmů

Podle průzkumu jsou nejzdatnějšími lobbisty v Česku energetické a farmaceutické firmy. Za podnikovými asociacemi se umístily na druhém místě v žebříčku lobbistů PR agentury a neziskové organizace.

Podle Schneidera je problém, že k lidem, kteří rozhodují, se nedostanou všichni představitelé zájmových skupin, ale jen ti, kteří mají dostatek financí a v českých poměrech i správné známosti. Dodává, že k pročištění ovzduší není nutné přijímat speciální zákon.

„Stačí, když se legislativními kroky zúží prostor pro konflikt zájmů,“ tvrdí expert. Míní například zvýšení počtu poslanců pro podání zákonné iniciativy, prodloužení lhůty pro projednání předloh a povinnost zdůvodnit jakýkoli dodatečný pozměňovací návrh.

Výsledky zkoumání agentury Donath-Burson-Marsteller koneckonců potvrzují, že registrace lobbistů není pro průhlednost této činnosti to nejdůležitější. „Rozhodující faktor to je jen pro 29 procent bruselských politiků a úředníků,“ říká Sitárová.

Lobbing v Česku

Lobbing není transparentní – 53 % dotázaných

Největší lobbisté – energetika a farmaceutický průmysl

Nejčastější lobbisté – asociace firem, PR agentury,
neziskové organizace

Individuální lobbing – existuje podle 37 % respondentů (v EU
jen 24 %)

Oblast lobbování – pro 70 % politiků je nejdůležitější
jestli lobbované téma, až potom
transparentnost lobbisty (57%)

Zdroj: Průzkum agentury Donath-Burson-Marsteller

Autor: Kateřina Perknerová

19.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Záchranné práce u hotelu Rigopiano, který zavalila lavina.
25

Klienti mají strach. Šéf hotelu žádal hodiny před lavinou o pomoc

Vladimír Putin
1

Moskva čeká brzký telefonát Trump-Putin

Desátek už nestačí. Církvi mají pomoci vyšší příspěvky od farníků

Církvím v Česku sice začal stát v posledních letech vracet majetek, který jim od padesátých let minulého století zestátňoval komunistický režim, ale na druhou stranu nyní církvím postupně klesají státní příspěvky určené na jejich chod a dále budou klesat až k nule.

Fašistický převrat měl začít v Brně. Cíl? Totalitní stát podobný Itálii

Brno - Čtyřiaosmdesát let uplynulo v neděli od neúspěšného pokusu o fašistický převrat v brněnských Židenicích. Událost si na místě připomenou lidé v prvorepublikových uniformách.

Motorový surf z Moravy dobyl svět, výroba se blíží továrnám formule 1

Holdujete surfování? Pak máte na českých rybnících problém. Ale jde to i bez mořského příboje. Brněnský inženýr Martin Šula vsadil na vývoj motorizovaného surfu, který si poradí bez vln. Dnes dominuje světovému trhu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies