VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Průzkum: Češi zlaté prasátko neuvidí. Vítězí kapr a řízek

Praha - Zapomeňte na celodenní hladovění zakončené vytouženým zlatým prasátkem. Velká část Čechů hodlá i letošní Štědrý den proměnit na oslavu jídla, pití a veškeré hojnosti.

24.12.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník

Podle posledního průzkumu, který před svátky provedla společnost Mediaresearch, se na Štědrý den hodlá postit jen deset procent obyvatel České republiky. Rovná čtvrtina lidí pak rovnou přiznává, že se rozhodně nehodlá nijak omezovat.

Pětina populace si dokáže představit, že se 24.prosince obejde bez masa, zbytek lidí pak chce jít „střídměji“ než v běžné dny roku.

V čem ale zůstávají Češi typickými patrioty, je symbol Vánoc. Pro osmdesát procent lidí je hlavním znakem svátků Ježíšek (dítě), zbylá část populace vnímá jako představitele Vánoc spíše Ježíše Krista (7 %), Dědu Mráze (5 %) či Santa Clause (4 %).

Ekonomická krize a stále rostoucí ceny stromků ale mění pohled na tradiční výzdobu. Podle průzkumu Mediaresearch chce mít doma živý stromek či alespoň ozdobené větvičky 49,4 procenta respondentů, zbylých 50,6 procenta lidí ale už otevřeně uvažuje o pořízení umělohmotné náhražky. „Plastový stromeček je oblíbený především mezi mladými lidmi ve věku 18 24 let,“ upřesnil Jan Mazal ze společnosti Mediaresearch. Stejně jako v minulých letech zůstane hlavním pokrmem na sváteční tabuli kapr (52% Čechů). Tradiční pochoutce ale na paty vydatně šlape kuřecí či vepřový řízek, který si na Štědrý den hodlá dopřát rovná třetina dotazovaných lidí. Poměrně značný podíl – deset procent – bude také večeřet rybu, ale nikoliv sladkovodní. „Desetina lidí již dává přednost spíše jiným rybám jako je pangasius či losos,“ uvedl Mazal. Jisté ale zůstává, že drtivá většina Čechů oslaví svátky v klidu domova – v průzkumu to přiznalo 87 procent lidí.

Zajímavý je i pohled na nakupování dárků. Třetina Čechů se v posledním průzkumu před Vánoci přiznala, že dárky pro své blízké nakupuje nejčastěji s předstihem dvou až tří týdnů. Necelá čtvrtina lidí pak dárky nakoupí dokonce s předstihem jednoho měsíce. Včasné pořízení darů je především doménou ženské populace, naopak mezi muži je největší podíl „adrenalinu“ – tři procenta totiž vyrazila na nákupy den před Štědrým dnem.

„V průměru Češi letos věnovali shánění vánočních dárků nejčastěji kolem dvou až tří dnů (38 %). Čtyři dny až týden zabere vánoční nákup odhadem více než pětině lidí a čtvrtina lidí očekává, že na shánění dárků bude potřebovat více než týden. Tuto dobu uváděly častěji ženy (38 %),“ dodal Mazal.

Autor: Jan Klička

24.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
DOTYK.CZ

Jste zloděj formátu, jaký tu nikdy nebyl, uslyšel Babiš na svém mítinku

Kybernetický útok, ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
12 8

Ukrajina hlásí kyberútok. Nebezpečný email se šíří světem, zasáhl i Česko

Stříbrný tým z Eura pohledem vedoucího: Pohodář, srdcař i dva mimozemšťané

Je to takový renesanční muž českého reprezentačního áčka v malém fotbale. Stará se o chod týmu jako jeho vedoucí, trénuje gólmany, do toho na mistrovství Evropy v Brně zajištoval komunikaci se zahraničními účastníky.

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky.

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: viděl jsem, jak ho surově mlátí, tvrdí svědek

Smrt ústeckého bezdomovce Jaroslava Dvořáka začala šetřit krajská kriminálka. Přihlásil se jí mladík, který viděl, jakým způsobem bývalý hokejista zemřel. Redaktor Deníku mluvil se svědkem, ještě než se přihlásil na policii.

AUTOMIX.CZ

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies