VYBERTE SI REGION

V testech se řidičů ptají i na průběh jejich porodu

CHEB - Některé otázky v psychologických a neurologických testech chebské profesionální řidiče zaskočily.

20.6.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Adolf Horsinka

Jako před maturitní komisí si připadali chebští řidiči s oprávněním C a E, kteří tento víkend absolvovali psychologické vyšetření podle paragrafu 87a Zákona o provozu na pozemních komunikacích.

„Čekalo nás několik písemných testů a některé otázky byly naprosto nesmyslné,“ řekl 35letý řidič Marek. „Například, jaké byly vaše známky v osmé třídě? Kdo si to má pamatovat?,“ podivoval se. „Co ale byla největší hloupost, byla otázka: Jak probíhal váš porod? Kdyby tam byly dotazy na reflexy, tak se nedivím, ale jsem opravdu zvědav, co chtějí z odpovědí na takové nesmysly získat.“ Kromě písemných testů čekalo řidiče ještě neurologické vyšetření. „Nasadili nám na hlavu jakousi čepici a připojili nás kabely k počítači,“ popsal Marek.

„Ačkoliv má spousta otázek pro dotazovaného nesmyslný význam, vyšetřující neurolog v nich ten význam vidí,“ uvedl Norbert Šimon, ředitel Neuropsu. Podle něj i právě otázka, zda měl člověk při porodu komplikace, může pomoci odhalit skryté postižení. „V testech jsou například stejné otázky, jen jinak položené, takže lékař rozpozná, zda testovaný lže nebo od někoho opisuje.“
Zákon sice nařizuje řidičům absovovat vyšetření, ale už neupravuje druh testů. „Každý psycholog používá ty, se kterými má zkušenosti. Není to toiž upraveno žádným nařízením,“ připustil Šimon.

„Naše prokazatelné dosavadní statistické výsledky 18 500 neuropsychologických vyšetření profesionálních řidičů v letech 2006 – 2007 dokazují, že 3 procenta profesionálních řidičů, kteří vyšetřením neprošli, vykazuje vysoké riziko vzniku potenciálně nebezpečných zdravotních poruch během řízení,“ uvedl. „Těch téměř 20 tisíc námi vyšetřených řidičů už je poměrně slušný vzorek populace a skutečně to má smysl,“ doplnil.

Lékaři totiž upozorňují, že existují změněné stavy vědomí, které zásadním způsobem ovlivní chování řidiče. Jestliže zcela náhle a nečekaně dojde k poruše vědomí a tím ke kompletnímu výpadku pozornosti, nelze neštěstí na silnici nijak zabránit. Ani postižený řidič sám nemá žádnou možnost se tomuto stavu ubránit, předejít mu a nebo se mu vyhnout, neboť o něm předem neví. Dnešní medicína ho ale předem zjistit může. Těmto potenciálně vysoce nebezpečným stavům lze předcházet. Relativně jednoduše a levně lze účinně zabránit řadě silničních nehod a neštěstí.

20.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Třetina mladých Japonců věří, že se upracuje k smrti

Mladické nadšení a optimismus u Japonců do třiceti let nehledejte. Z celé planety jsou nejvíce pesimističtí. Mají strach z budoucnosti a bojí se mít i děti.

Italský premiér Renzi po prohře v referendu ohlásil svou demisi

Řím - Italský premiér Matteo Renzi Renzi po těžké porážce v nedělním referendu o reformě ústavy ohlásil, že dnes podá demisi. V televizním vystoupení řekl, že výsledky referenda jsou naprosto jasné a že přebírá plnou odpovědnost za porážku.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies