VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V testech se řidičů ptají i na průběh jejich porodu

CHEB - Některé otázky v psychologických a neurologických testech chebské profesionální řidiče zaskočily.

20.6.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Adolf Horsinka

Jako před maturitní komisí si připadali chebští řidiči s oprávněním C a E, kteří tento víkend absolvovali psychologické vyšetření podle paragrafu 87a Zákona o provozu na pozemních komunikacích.

„Čekalo nás několik písemných testů a některé otázky byly naprosto nesmyslné,“ řekl 35letý řidič Marek. „Například, jaké byly vaše známky v osmé třídě? Kdo si to má pamatovat?,“ podivoval se. „Co ale byla největší hloupost, byla otázka: Jak probíhal váš porod? Kdyby tam byly dotazy na reflexy, tak se nedivím, ale jsem opravdu zvědav, co chtějí z odpovědí na takové nesmysly získat.“ Kromě písemných testů čekalo řidiče ještě neurologické vyšetření. „Nasadili nám na hlavu jakousi čepici a připojili nás kabely k počítači,“ popsal Marek.

„Ačkoliv má spousta otázek pro dotazovaného nesmyslný význam, vyšetřující neurolog v nich ten význam vidí,“ uvedl Norbert Šimon, ředitel Neuropsu. Podle něj i právě otázka, zda měl člověk při porodu komplikace, může pomoci odhalit skryté postižení. „V testech jsou například stejné otázky, jen jinak položené, takže lékař rozpozná, zda testovaný lže nebo od někoho opisuje.“
Zákon sice nařizuje řidičům absovovat vyšetření, ale už neupravuje druh testů. „Každý psycholog používá ty, se kterými má zkušenosti. Není to toiž upraveno žádným nařízením,“ připustil Šimon.

„Naše prokazatelné dosavadní statistické výsledky 18 500 neuropsychologických vyšetření profesionálních řidičů v letech 2006 – 2007 dokazují, že 3 procenta profesionálních řidičů, kteří vyšetřením neprošli, vykazuje vysoké riziko vzniku potenciálně nebezpečných zdravotních poruch během řízení,“ uvedl. „Těch téměř 20 tisíc námi vyšetřených řidičů už je poměrně slušný vzorek populace a skutečně to má smysl,“ doplnil.

Lékaři totiž upozorňují, že existují změněné stavy vědomí, které zásadním způsobem ovlivní chování řidiče. Jestliže zcela náhle a nečekaně dojde k poruše vědomí a tím ke kompletnímu výpadku pozornosti, nelze neštěstí na silnici nijak zabránit. Ani postižený řidič sám nemá žádnou možnost se tomuto stavu ubránit, předejít mu a nebo se mu vyhnout, neboť o něm předem neví. Dnešní medicína ho ale předem zjistit může. Těmto potenciálně vysoce nebezpečným stavům lze předcházet. Relativně jednoduše a levně lze účinně zabránit řadě silničních nehod a neštěstí.

20.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Asi pětasedmdesát zaměstnanců firmy Bauhaus protestovalo proti pomalému rozhodování soudu.
AKTUALIZUJEME
12

Bauhaus stojí neoprávněně. Inspektor nejednal s vlastníky pozemků

Dva muže zavalila zemina v Zahořanech nedaleko Vranova u Čerčan. Na místě jsou hasiči a policisté.
14

Zemina zasypala dva dělníky, nehodu nepřežili

Sedm milionů dolarů za horu ledu plnou zlata a ropy

/INFOGRAFIKA/- Rusové dnes nová území obsazují. Bývaly doby, kdy se jich zbavovali. Před 150 lety prodali Aljašku Spojeným státům.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Youtuber před soudem: Dostal podmínku za vulgarismy

Petr Jelínek z Jihlavy s přezdívkou Pstruh103 je na Vysočině vůbec prvním tvůrcem videí na internetu, takzvaným youtuberem, který skončil před soudem.

Marksová: Opatření vůči řidičům hraničí se šikanou. Oplatíme stejnou mincí

Česká republika a Slovensko jsou připraveny zavést protiopatření vůči některým zemím kvůli jejich požadavkům na české řidiče při vyslání do ciziny. Šoféři z některých starých unijních států by tak pro jízdu po českém a slovenském území potřebovali různé doklady v češtině a slovenštině. Novinářům to dnes řekla ministryně práce Michaela Marksová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies