Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Redaktoři se stížností neobstáli, zpravodajství je podle rady ČT vyvážené

Praha - Rada České televize v kauze stížnosti redaktorů na údajné zasahování do zpravodajství neshledala žádné porušení objektivity a vyváženosti zpravodajství ČT jako celku. Na dnešním zasedání se na tom usnesla většina radních s tím, že nelze potvrdit, zda došlo k nestandardním editorským zásahům do vysílání televize. Obsáhlé stanovisko generálního ředitele Petra Dvořáka, který žádný prohřešek proti zákonu ani kodexu ČT neodhalil, dnes rada vzala na vědomí.

8.1.2014 69
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Martin Divíšek

Na dnešním zasedání tak mimo jiné neuspěl návrh předsedy rady Milana Uhdeho na zřízení nezávislé komise, která by zjištění šéfa ČT prověřila. Pracovní skupina měla být složena ze dvou kandidátů navržených generálním ředitelem, dvou kandidátů rady a dvou osob, které navrhnou sami stěžovatelé. Vybraní členové by si pak zvolili předsedu tohoto kontrolního orgánu. Radní se myšlence na sestavení kontrolního orgánu ale do budoucna ještě chtějí věnovat.

Interní audit

Ze schváleného usnesení, které vychází z návrhu radního Jiřího Závozdy, dále vyplývá, že rada vzala na vědomí organizační změny, včetně zavedení editoriálního panelu, které mají podobným kauzám do budoucna předcházet. Nadále má také pokračovat interní audit.

Uhde dnes ve svém návrhu na sestavení komise uvedl, že rada má právo a povinnost vyjádření generálního ředitele Dvořáka, s nímž byli radní seznámeni na minulém zasedání, nechat podrobit přezkumu. Šlo by podle něj o jakousi arbitráž. Původní návrh generálního ředitele na sestavení podobného týmu mediálních expertů přitom označil jako šťastný nápad. „Je škoda, že skupina nezačala pracovat," uvedl dnes Uhde. Dvořák původně zamýšlel, že stížnost redaktorů posoudí nezávislá komise expertů. Poté, co z pětičlenného týmu dva lidé odešli, se ale rozhodl její činnost ukončit.

Vedení ČT selhává

Vlastní usnesení dnes navrhovali i ostatní radní. Například podle Radka Mezuláníka kauza ukazuje na hlubší problém fungování zpravodajství a možná i celé televize a představuje selhání vedení ČT. Jeho návrh, že rada vyjadřuje znepokojení nad uvedenými událostmi a že podobné praktiky nelze tolerovat, ani návrhy na personální dopady, ale radní neschválili. Rada podle něj nadále bude sledovat, jak bude zacházeno s autory podnětu.

Radní Michal Jankovec se pozastavil nad tím, zda by rada měla nechat posoudit samotnou kritiku redaktorů nebo až vyjádření generálního ředitele na ni. Odvolával se také na názor právníka Aleše Rozehnala, podle nějž rada nemůže zasahovat v oblastech, které jí nepřísluší.

Spory

Stanovisko Dvořáka, podle kterého nebyl porušen zákon ani etický kodex televize, podle radního Antonína Bajaji vycházelo z vyjádření šéfa zpravodajství Zdeňka Šámala, analýz agentury Media Tenor, materiálů kolektivu pod vedením Jaroslava Formánka a článek a stanovisko experta Milana Šmída. Rada dále využila usnesení etického panelu, který rovněž neshledal žádné porušení pravidel ani novinářské etiky. Za nejdůležitější dokument ale Bajaja požaduje interní audit ČT a především pak návrh jak do budoucna řešit interní spory.

Radní Závozda ve svém příspěvku uvedl, že jistý neklid ke zpravodajství patří. „Zpravodajství bez chyb neexistuje. Něco jiného jsou ale chyby a něco jiného úmysly," prohlásil Závozda.

Ozvala se Drtinová a další

Kauzu loni v říjnu odstartovala stížnost 24 redaktorů, kteří se obrátili na Radu České televize. Otevřeně se k této výzvě přihlásili ale jen moderátorka Daniela Drtinová, odborář Adam Komers a naposledy Nora Fridrichová. V obsáhlém materiálu uvedli několik případů, v nichž šéfredaktor Petr Mrzena údajně zasahoval do zpravodajství ve prospěch prezidenta Miloše Zemana i jeho spřízněné strany SPOZ. Zpochybňování nestrannosti odmítli ředitel zpravodajství ČT Zdeněk Šámal i generální ředitel Dvořák. Ten pak na prosincovém zasedání radním předal své stanovisko, které zahrnovalo sdělení auditorů i některé návrhy organizačních změn, počítající mimo jiné s oddělením redakčních a editorských pravomocí. Obdobné případy by pak v budoucnu měl řešit i nově vzniklý editoriální panel.

K prošetření situace v ČT radu vyzvaly i některé organizace jako Český a filmový a televizní svaz, české centrum Mezinárodního PEN klubu nebo občanské iniciativy Inventura demokracie a Vraťte nám stát! Informace o možné manipulaci se zprávami jsou podle nich totiž znepokojující a ani následný dopis desítek redaktorů ČT, kteří se postavili za šéfa zpravodajství, prý informace ze stížnosti nevyvrátil. Iniciativa Vraťte nám stát! v následném dopise kritizovala i samotnou Radu ČT, neboť se prý jejich žádostí adekvátně nezabývala a nezajistila nezávislé prošetření stížnosti, čímž se údajně zpronevěřila svému poslání dle zákona o ČT.

Autor: ČTK

8.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 69
SDÍLEJ:
Miloš Zeman a Jiří Ovčáček.
1 13

Zeman nadále tvrdí, že jeho výjezdy do krajů nejsou volební kampaň

Ponorka Nautilus postavená Dánem Peterem Madsenem
AKTUALIZUJEME
4

Tělo novinářky z Madsenovy ponorky někdo záměrně rozřezal a potopil

Babiš na další nahrávce: „Copak Sobotka s Haškom může řídit tuto zemi?“

/AUDIONAHRÁVKA/ Krátce před vznikem hnutí ANO, v roce 2012, se Andrej Babiš rozhovořil o svých názorech na politické elity a vztazích s nimi. Nahrávku získali reportéři Českého rozhlasu (ČRo) a zazní na ní i to, proč majitel Agrofertu vstoupil do politiky.

Minimální mzda roste. Tisícům lidí kvůli tomu zdraží pojistné

Sobotkova vláda tlačí na vyšší výdělky. Pro studenty, maminky či brigádníky je to ale danajský dar. Zaplatí stovky korun navíc. 

Netradiční VIP louka v centru Ostravy budí pozornost. Proč?

/FOTOGALERIE/ Květinový experiment v ostravských Komenského sadech budí zaslouženou pozornost nejen obyvatel města, ale také jeho návštěvníků. Kolem VIP louky budou i koně chodit „po špičkách“.

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení