VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stošedesátkou po dálnici? Odborníci protestují

Praha - Po dálnici stošedesátkou, povinně s reflexní vestou a bez nebezpečného předjíždění. Navíc žádné výmluvy na osobu blízkou. Asi tak by mohla vypadat situace na českých silnicích od ledna příštího roku.

31.10.2008 14
SDÍLEJ:

Po dálnici stošedesátkou, povinně s reflexní vestou a bez nebezpečného předjíždění. Navíc žádné výmluvy na osobu blízkou. Asi tak by mohla vypadat situace na českých silnicích od ledna příštího roku.Foto: Pavel Ryčl

Je 160 kilometrů v hodině na dálnici moc, či málo? Hlasujte v anketě a diskutujte.

Po roce vyjednávání totiž ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) oficiálně poslal do sněmovny takzvanou velkou novelu silničního zákona. Pokud projdou všechny návrhy, motoristé se dočkají největší změny od roku 2006, kdy byl zaveden bodový systém.

Nižší bezpečnost i komfort řidičů

Patrně nejspornější novinku chystá Řebíčkův úřad na dálnicích. Na nových úsecích, jako je například hradecká dálnice D11, by se za sucha a dobré viditelnosti mohli řidiči prohánět až 160kilometrovou rychlostí. Česko by tak mělo druhou nejvyšší maximální rychlost v Evropě, hned po Německu, kde je rychlost neomezená, jen doporučená 130 km/h. Zvýšení rychlosti je vlastní iniciativou ministra Řebíčka. Skupina dopravních expertů, které nechal hlasovat o změnách silničního zákona, chtěla ponechat stávající stotřicítku. Ministr se však rozhodl jinak.

„Pan ministr se nakonec rozhodl do novely zákona zvýšení rychlosti navrhnout. Nechá na zákonodárcích, jak rozhodnou,“ řekl Deníku mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

S tímto návrhem ovšem nesouhlasí dopravní experti. „Pro řidiče, kteří chtějí jezdit rychlostí kolem 130 kilometrů, bude dálnice méně bezpečná. I komfort bude nižší, protože budou muset neustále sledovat dění za sebou,“ říká bývalý šéf Besipu Robert Šťastný.

Kromě sporného zvyšování rychlosti ale novela silničního zákona obsahuje další podstatné změny. Například vůbec poprvé se v legislativě objeví zmínka o toleranci rychlosti. Nově by totiž řidiči neměli dostávat trestné body za překročení rychlosti do pěti kilometrů v hodině. V takových případech by zůstala jenom pokuta.

Policie nepojede k nehodám

Ještě výraznější změnu by pak pocítili motoristé, kteří se stanou účastníky lehčí dopravní nehody. V rámci reformy policie již bylo schváleno, že policie se od ledna bude povinně volat až k nehodám se škodou nad sto tisíc korun. Novela, kterou dostanou poslanci, ale s žádným finančním limitem nepočítá. Pokud by takový návrh prošel, policie by se volala jenom při zranění či poškození majetku třetí osoby. Pomačkané plechy by se tedy obešly bez asistence mužů v uniformách.

„Takový návrh by byl rajským rájem pro pojistné podvodníky. A pokud by pojišťovny měly vysoké ztráty, odrazilo by se to pak i na vyšších cenách pojistek. Nakonec by na to doplatili obyčejní a slušní řidiči,“ nesouhlasí s návrhem mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

O tom, jakých změn se nakonec řidiči dočkají, začnou poslanci rozhodovat na listopadové schůzi.

Osoba blízká za volantem? Na to zapomeňte

Autor: Jan Klička

Je 160 kilometrů v hodině na dálnici moc, či málo?

Ano, je to moc velká rychlost

55 %

Nevím, ale mnoho řidičů už tak rychle jezdí

1 %

Nevím, ale zabít se dá i při nižší rychlosti

1 %

Ne, klidně bych takovou rychlost schválil(a)

43 %

Hlasovalo: 114

Anketa byla ukončena

31.10.2008 VSTUP DO DISKUSE 14
SDÍLEJ:
eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Výhled na České středohoří. Vzadu Milešovka
0 14

Obludné plány na zastavění vrcholu Milešovky šly k ledu

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

AUTOMIX.CZ

PŘEHLEDNĚ: Proč se škodovky jmenují, jak se jmenují?

Od konce 80. let česká automobilka Škoda svoje modely označuje výhradně slovními názvy. Na začátku této éry byl samozřejmě Favorit.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies