VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rušení regionálních vlaků zatím nehrozí, tvrdí hejtmani

Praha - Zákazníci Českých drah se zatím nemusí obávat, že by od podzimu přišli o výraznou část regionálních spojů. Jednotlivé kraje, které v těchto dnech finišují objednávky dopravy na příští rok, totiž hodlají objednat zhruba stejný objem vlakové dopravy, jako v současnosti.

16.8.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Vyplývá to z aktuálního průzkum, který Deník provedl mezi tuzemskými hejtmany. „Ta jednání jsou letos složitější než minule, protože dráhy žádají více peněz, ale jsme připraveni objednat zhruba stejný počet spojů jako minule,“ potvrzuje například hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.

„Zatím jsme předběžně dohodnuti na stejném objemu dopravy za loňskou cenu plus navýšení o inflaci. Uvidíme, s čím ještě mohou přijít dráhy,“ doplňuje hejtman Vysočiny Miloš Vystrčil. Jednání o počtu regionálních vlaků komplikuje především rekordní cena nafty a trakční elektřiny, která jenom za letošní rok bude pro dráhy znamenat ztrátu přesahující sto milionů korun. K tomu je navíc potřeba připočítat dlouhodobé podfinancování krajové dopravy, které podle managerů ČD mnohde dosahuje až 60 procent oproti skutečným nákladům na provozování vlaků.

Právě tyto finanční prostředky by dráhy alespoň částečně chtěly od krajů dostat. „Neříkáme, dejte nám o 60 procent víc peněz, říkáme, toto je skutečnost a musíme ji do budoucna vyřešit. U nás už není nákladní doprava, která by mohla dofinancovat osobní,“ vysvětluje mluvčí ČD Ondřej Kubala. Jenže kraje stále trvají na svém, a tvrdí, že na financování železniční dopravy už nyní dávají maximum. „My jsme v letošním roce zaplatili drahám 270 milionů korun, což je pro náš malý rozpočet hodně velký objem peněz.

Nyní jsme tuto částku ochotni zvednout maximálně o pět až deset procent, tedy zhruba o výši inflace. Víc to ale nepůjde,“ říká hejtman Pardubického kraje Ivo Toman. Pokud by došlo k situaci, že kraj by musel kvůli penězům zrušit, podle Tomana by se rušily jenom spoje, která se dublují s autobusovými linkami. „Kdyby došlo k rušení nějakých spojů, budeme to dělat velmi citlivě,“ slibuje hejtman.

Definitivní rozhodnutí o počtu objednaných spojů by měly kraje učinit do začátku září, kdy Správa železniční dopravní cesty sestaví nový jízdní řád. Do té doby budou probíhat i jednání na ministerstvu dopravy, které u drah objednává rychlíky. Zatím je potvrzen pouze fakt, že se zvětší počet modernějších rychlíků EuroCity, které budou každou hodinu jezdit mezi Prahou a Brnem. Po náročné rekonstrukci a elektrizaci tratě Letohrad – Lichkov také bude obnoveno přímé spojení Prahy, Hradce Králové a polské Wroclawi.

Autor: Jan Klička

16.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mistrovské oslavy v Brně. Hokejisté Komety přijeli mezi fanoušky na zaplněný Zelný trh v otevřeném autobuse.
AKTUALIZOVÁNO
81

Mistrovské oslavy v Brně: hokejisty přivítalo 12 tisíc fanoušků, obsadili i věž

Eliška Kolečkářová vzpomíná na dobu, kdy jí bylo teprve osmnáct let. Komunisti její rodině v roce 1951 vzali statek na Hodonínsku. Jejího otce Metoděje Hlobílka letos na konci března hodonínský okresní soud rehabilitoval.
9

Akce Kulak, pak samota. I přes to trápení bych do strany nevstoupila, říká žena

Army Run na Hluboké gradoval bahnem a shyby těsně před cílem

V kempu Křivonoska u Hluboké nad Vltavou odstartoval prvním závodem seriál extrémních překážkových běhů Army Run 2017.

Jaké to je být vodičem nevidomého? Strach není na místě, respekt ano

/ROZHOVOR/ Život je o výzvách. Jednu takovou má za sebou i příbramský běžec Jan Šeděnka. Poprvé se stal vodičem nevidomé běžkyně.

Obří beranidlo postavili na hradbách Špilberku. Pomocí dobového jeřábu

Jako obrovští křečci se mohli cítit muži, kteří v sobotu odpoledne poháněli jeřáb při stavbě beranidla na Špilberku. Desetimetrové dřevěné součásti stroje totiž zvedali pomocí otočného kola, které rozhýbali díky vlastní chůzi v něm. Středověký jeřáb použili na zvedání dílů dobového beranidla k zatloukání pilotů. Oba stroje postavili jako součást výstavy Stavba jako Brno a návštěvníci je na hradě uvidí až do konce roku.

AKTUALIZOVÁNO

Bude to o prsa. Francie žije prezidentskými volbami. Rozhodnou nerozhodnutí?

Jen pár procent. Takový je rozdíl mezi kvartetem, který se pere o post prezidenta Francie. Bude to centrista Emanuel Macron, pravicový François Fillon, extrémistická Marine Le Penová, nebo ultralevicový Jean-Luc Mélenchon?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies