VYBERTE SI REGION

Rušení regionálních vlaků zatím nehrozí, tvrdí hejtmani

Praha - Zákazníci Českých drah se zatím nemusí obávat, že by od podzimu přišli o výraznou část regionálních spojů. Jednotlivé kraje, které v těchto dnech finišují objednávky dopravy na příští rok, totiž hodlají objednat zhruba stejný objem vlakové dopravy, jako v současnosti.

16.8.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Vyplývá to z aktuálního průzkum, který Deník provedl mezi tuzemskými hejtmany. „Ta jednání jsou letos složitější než minule, protože dráhy žádají více peněz, ale jsme připraveni objednat zhruba stejný počet spojů jako minule,“ potvrzuje například hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.

„Zatím jsme předběžně dohodnuti na stejném objemu dopravy za loňskou cenu plus navýšení o inflaci. Uvidíme, s čím ještě mohou přijít dráhy,“ doplňuje hejtman Vysočiny Miloš Vystrčil. Jednání o počtu regionálních vlaků komplikuje především rekordní cena nafty a trakční elektřiny, která jenom za letošní rok bude pro dráhy znamenat ztrátu přesahující sto milionů korun. K tomu je navíc potřeba připočítat dlouhodobé podfinancování krajové dopravy, které podle managerů ČD mnohde dosahuje až 60 procent oproti skutečným nákladům na provozování vlaků.

Právě tyto finanční prostředky by dráhy alespoň částečně chtěly od krajů dostat. „Neříkáme, dejte nám o 60 procent víc peněz, říkáme, toto je skutečnost a musíme ji do budoucna vyřešit. U nás už není nákladní doprava, která by mohla dofinancovat osobní,“ vysvětluje mluvčí ČD Ondřej Kubala. Jenže kraje stále trvají na svém, a tvrdí, že na financování železniční dopravy už nyní dávají maximum. „My jsme v letošním roce zaplatili drahám 270 milionů korun, což je pro náš malý rozpočet hodně velký objem peněz.

Nyní jsme tuto částku ochotni zvednout maximálně o pět až deset procent, tedy zhruba o výši inflace. Víc to ale nepůjde,“ říká hejtman Pardubického kraje Ivo Toman. Pokud by došlo k situaci, že kraj by musel kvůli penězům zrušit, podle Tomana by se rušily jenom spoje, která se dublují s autobusovými linkami. „Kdyby došlo k rušení nějakých spojů, budeme to dělat velmi citlivě,“ slibuje hejtman.

Definitivní rozhodnutí o počtu objednaných spojů by měly kraje učinit do začátku září, kdy Správa železniční dopravní cesty sestaví nový jízdní řád. Do té doby budou probíhat i jednání na ministerstvu dopravy, které u drah objednává rychlíky. Zatím je potvrzen pouze fakt, že se zvětší počet modernějších rychlíků EuroCity, které budou každou hodinu jezdit mezi Prahou a Brnem. Po náročné rekonstrukci a elektrizaci tratě Letohrad – Lichkov také bude obnoveno přímé spojení Prahy, Hradce Králové a polské Wroclawi.

Autor: Jan Klička

16.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Co dneska pijeme?
4 4

Kam zmizelo pravé podmáslí?

Situace v hotelu po pádu laviny.
25

Nová naděje. Z trosek italského hotelu po pěti dnech zachránili tři štěňata

Fašistický převrat měl začít v Brně. Cíl? Totalitní stát podobný Itálii

Brno - Čtyřiaosmdesát let uplynulo v neděli od neúspěšného pokusu o fašistický převrat v brněnských Židenicích. Událost si na místě připomenou lidé v prvorepublikových uniformách.

Desátek už nestačí. Církvi mají pomoci vyšší příspěvky od farníků

Církvím v Česku sice začal stát v posledních letech vracet majetek, který jim od padesátých let minulého století zestátňoval komunistický režim, ale na druhou stranu nyní církvím postupně klesají státní příspěvky určené na jejich chod a dále budou klesat až k nule.

Český agrární diplomat kvůli Trumpovi možná do USA nezamíří

Praha - Nový český agrární diplomat, který měl letos nastoupit do Spojených států amerických, možná do zámoří nezamíří. Ministerstva se rozhodnou těsně před jeho jmenováním. Bude záviset i na tom, zda bude nová americká administrativa v čele s prezidentem Donaldem Trumpem zavádět dovozová cla. Dnes to na tiskové konferenci řekl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). ČR má v zahraničí čtyři agrární diplomaty, další tři měli letos nastoupit. Kromě USA by měli zamířit do Japonska a Libanonu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies