VYBERTE SI REGION

Rušení regionálních vlaků zatím nehrozí, tvrdí hejtmani

Praha - Zákazníci Českých drah se zatím nemusí obávat, že by od podzimu přišli o výraznou část regionálních spojů. Jednotlivé kraje, které v těchto dnech finišují objednávky dopravy na příští rok, totiž hodlají objednat zhruba stejný objem vlakové dopravy, jako v současnosti.

16.8.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Vyplývá to z aktuálního průzkum, který Deník provedl mezi tuzemskými hejtmany. „Ta jednání jsou letos složitější než minule, protože dráhy žádají více peněz, ale jsme připraveni objednat zhruba stejný počet spojů jako minule,“ potvrzuje například hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.

„Zatím jsme předběžně dohodnuti na stejném objemu dopravy za loňskou cenu plus navýšení o inflaci. Uvidíme, s čím ještě mohou přijít dráhy,“ doplňuje hejtman Vysočiny Miloš Vystrčil. Jednání o počtu regionálních vlaků komplikuje především rekordní cena nafty a trakční elektřiny, která jenom za letošní rok bude pro dráhy znamenat ztrátu přesahující sto milionů korun. K tomu je navíc potřeba připočítat dlouhodobé podfinancování krajové dopravy, které podle managerů ČD mnohde dosahuje až 60 procent oproti skutečným nákladům na provozování vlaků.

Právě tyto finanční prostředky by dráhy alespoň částečně chtěly od krajů dostat. „Neříkáme, dejte nám o 60 procent víc peněz, říkáme, toto je skutečnost a musíme ji do budoucna vyřešit. U nás už není nákladní doprava, která by mohla dofinancovat osobní,“ vysvětluje mluvčí ČD Ondřej Kubala. Jenže kraje stále trvají na svém, a tvrdí, že na financování železniční dopravy už nyní dávají maximum. „My jsme v letošním roce zaplatili drahám 270 milionů korun, což je pro náš malý rozpočet hodně velký objem peněz.

Nyní jsme tuto částku ochotni zvednout maximálně o pět až deset procent, tedy zhruba o výši inflace. Víc to ale nepůjde,“ říká hejtman Pardubického kraje Ivo Toman. Pokud by došlo k situaci, že kraj by musel kvůli penězům zrušit, podle Tomana by se rušily jenom spoje, která se dublují s autobusovými linkami. „Kdyby došlo k rušení nějakých spojů, budeme to dělat velmi citlivě,“ slibuje hejtman.

Definitivní rozhodnutí o počtu objednaných spojů by měly kraje učinit do začátku září, kdy Správa železniční dopravní cesty sestaví nový jízdní řád. Do té doby budou probíhat i jednání na ministerstvu dopravy, které u drah objednává rychlíky. Zatím je potvrzen pouze fakt, že se zvětší počet modernějších rychlíků EuroCity, které budou každou hodinu jezdit mezi Prahou a Brnem. Po náročné rekonstrukci a elektrizaci tratě Letohrad – Lichkov také bude obnoveno přímé spojení Prahy, Hradce Králové a polské Wroclawi.

Autor: Jan Klička

16.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies