Ministerstvo chce pětiletou přechodnou dobou vyřešit dlouho trvající problém smluv sjednaných v 90. letech s reklamními agenturami, které byly podepsány na desítky let i na dobu neomezenou a které umožňují provoz reklamních zařízení doteď. Řekl to mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Pětiletá přechodná doba by měla zajistit, aby majitelé reklamních zařízení nebyli zkráceni na svých právech a ministerstvo se také vyhnulo možné hrozbě žalob za zmařenou investici či ušlý zisk. Podle mluvčího chce ministerstvo návrh předložit nejpozději na přelomu září a října vládě.

Dostatečný čas k ukončení smluv

Původně se uvažovalo o desetiletém přechodném období. Ministerstvo dopravy však nakonec dalo za pravdu připomínce ministerstva vnitra, že je doba zbytečně dlouhá, a akceptovalo kratší. Podle důvodové zprávy je pětiletý časový úsek dostatečný k ukončení smluvních vztahů, které byly zejména v 90. letech sjednávány na neomezenou dobu a které by už nesplňovaly podmínky nového zákona.

Návrh podle Nováka přináší i zákaz umístění reklamních zařízení v ochranném pásmu silnic první třídy do 50 metrů a dálnic do 250 metrů. Existovat by však měla výjimka pro obchodníky, například motely nebo čerpací stanice sousedící bezprostředně s dálnicí nebo rychlostní komunikací, které by mohly svůj reklamní poutač umístit i v ochranném pásmu. V obcích však pravděpodobně reklamy zůstanou. Podle Nováka totiž nemůže ministerstvo zasahovat do jejich působnosti.

Ministerstvo chce naopak zachovat stejné podmínky při vydávání povolení na umístění reklam, ale i pětileté období, na která jsou vydávána. Povolení na výstavbu billboardů u dálnic vydává ministerstvo dopravy, u silnic první tříd jsou to krajské úřady.

Čtěte také: Billboardy měly zmizet do deseti let