VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čong rýpl lopatou a továrna Hyundai začala růst

NOŠOVICE - Se zpožděním, ale přece, ve středu propukla na bývalých zelných polích vNošovicích na Frýdecko-Místecku obrovská sláva. Oficiálním ceremoniálem, na nějž přijely stovky hostů zČeské republiky, Koreje a dalších zemí světa, tam totiž byla zahájena stavba automobilky Hyundai.

25.4.2007
SDÍLEJ:

Slavnostní ceremonie - zahájení stavby automobilky v Nošovicích.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

Zatímco účastníci velkolepé akce při této příležitosti většinou hýřili úsměvy, obyčejní lidé v Nošovicích byli stále v pohledu na vznik automobilky ve svém sousedství poněkud rozpolceni.

Říman zaskakoval na pódiu za Topolánka

„Hyundai chce přispět krozvoji tohoto regionu i celé České republiky. Země ležící vsrdci Evropy se díky naší továrně stane světově významným výrobcem aut,“ sdělil během ceremoniálu Čong Mong-ku, předseda a generální ředitel Hyundai Motor Company, který ve své domovské zemi čelí obvinění ze zpronevěry podnikových financí.

Vzápětí pak spolu s dalšími významnými představiteli jihokorejské automobilky, ale také ministrem průmyslu a obchodu Martinem Římanem či hejtmanem Moravskoslezského kraje Evženem Tošenovským rýpl lopatou do hromady písku a oficiálně tak zahájil stavbu továrny, jež bude po definitivním najetí provozu chrlit tři sta tisíc aut ročně.

„Úvah o využití nošovické průmyslové zóny bylo vminulosti několik a já jsem rád, že věci dopadly, tak jak dopadly. Přál bych si, aby se Hyundai postupně stával českou firmou, která bude spolupracovat se zdejšími dodavateli ale také třeba místními školami,“ řekl ve svém projevu ministr Říman. Na pódiu přitom zaskakoval za premiéra Mirka Topolánka, který se zakce omluvil kvůli schůzi poslanecké sněmovny.

Lidé si stěžují na prach a kravál

Jestliže se ve středu vnošovické průmyslové zóně slavilo, vsamotném srdci obce panoval klid jako vjiné dny. Místní lidé už jsou většinou kstavbě továrny apatičtí. Při cestě do samoobsluhy jen někteří udiveně pozorovali procesí aut mířících do zóny. Na dotaz Deníku, jak zatím vnímají stavbu obřího závodu, se bylo ochotno vyjádřit jen málo z nich.

„Hodně lidí, kteří tady tu továrnu chtěli, už pocítili, že to tak růžové nebude. Už teď je tu hrozný kravál, pětkrát denně aby člověk okna myl,“ podělila se o své dojmy postarší obyvatelka obce, která však nechtěla zveřejnit své jméno.

Sopačným pohledem na současnou situaci pak přišel další Nošovičan, Jan Škandera. „Jsem překvapený, že tady není až tolik hluku a špíny. Myslel jsem, že to bude horší. To nejhorší už je přitom za námi a do budoucna to podle mě bude jen lepší. Je tady například spousta nezaměstnaných, kteří budou mít novou příležitost získat práci,“ vyjádřil se tento starší muž.

Začali později, skluz prý doženou

Ačkoliv se slavnostní ceremoniál kzahájení stavby automobilky vNošovicích uskutečnil teprve ve středu, první závod celé továrny začal vyrůstat už před měsícem. Hyundai totiž začal stavět na první jarní den, tedy hned po nabytí platnosti prvního stavebního povolení na areál převodovkárny. Podle prvotních plánů přitom měla automobilka vPodbeskydí začít vyrůstat na podzim loňského roku.

„Začátek výstavby nabral zpoždění kvůli táhnoucímu se vyjednávání snevládními organizacemi. I přes tento skluz jsou ale stále aktuální další původně stanovené termíny,“ uvedl Petr Vaněk, mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech, a dále vysvětlil: „Zkušební výroba by se tak měla rozjet vzáří příštího roku, na sériovou výrobu pak závod najede na jaře roku 2009. To by mělo zlinek sjíždět dvě stě tisíc aut ročně. Vplném zápřahu pak továrna bude vroce 2011, kdy se vní bude vyrábět ještě o sto tisíc vozidel ročně více. Na výrobě tří typů aut se vté době bude podílet tři a půl tisíce zaměstnanců.“

Stavba továrny na dvouset hektarové ploše vnošovické zóně přijde jihokorejského investora podle posledních odhadů na 1,1 miliardy eur (přibližně 30 miliard korun). Dalších 0,4 miliard eur by pak vkraji, který trpí jednou znejvyšších nezaměstnaností, měli proinvestovat subdododavatelé Hyundaie. Celkově by jich tady mělo být čtrnáct.

25.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies