VYBERTE SI REGION

Řidič MHD, který zranil 17 lidí, dostal podmínku

Zlín - /VIDEO/ Za ublížení na zdraví potrestal v úterý zlínský okresní soud ročním vězením s dvouletou zkušební dobou osmapadesátiletého řidiče dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Rudolfa Fimbingera.

10.2.2009 2
SDÍLEJ:

Řidič linkového autobusu Rudolf Fimbinger u soudu dne 10. února 2009. Foto: DENÍK/Marek Gerhard

Soudce Jiří Dufek muže uznal vinným z toho, že loni 3. ledna způsobil nehodu linkového autobusu, který havaroval nedaleko zlínské místní části Veliková. Při havárii se zranilo sedmnáct cestujících, z toho dva pasažéři utrpěli těžká zranění.

Fimbiger se celou dobu bránil s tím, že za kolizi autobusu mohla technická závada. Podle něj problémy s vozem začaly v momentě, kdy vyjel ze zatáčky, kousek za Velikovou. „Zatáčku jsem projel tak pětatřicetiki­lometrovou rychlostí a z kopečka jsem přidal asi na šedesát. Najednou mě ale vůz táhl doprava. Snažil jsem se ho vyrovnat, ale celá zadní část se rozkymácela. Myslel jsem, že když to stočím na druhou stranu, tak se to vyrovná. Ale najednou mi začal létat celý předek a vůz se naklonil a spadl na stranu,“ popisoval muž den, kdy se stala nehoda.

Podle jeho mínění chybu z profesionálního hlediska neudělal. „Mohl to být poryv větru nebo chyba stabilizátoru, který v té chvíli nefungoval, jak měl,“ hájil se Fimbinger, který už nyní jako řidič nepracuje.

Podobné komplikace s vozem měli několik měsíců před nehodou i jeho další dva kolegové, a to Miloš Kovář, který je nyní už v důchodu a šofér Zdeněk Vaňhara. Oba prý tuto skutečnost oznámili technikům, kteří vůz měli opravit.

Znalec František Kropáč, který zkoumal havarovaný autobus, ale vyvrátil, že by se na nehodě podílela technická závada. „Za nehodou mohla stát i kombinace větru a namrzlé vozovky. Navíc podle našich výpočtů jel šofér až sedmdesátikilo­metrovou rychlostí,“ podotkl znalec.

I někteří svědci potvrdili, že ten den jel autobus rychleji než obvykle. Takto to včera například popisoval jeden z posledních svědků Martin Machalíček. „Jezdívám touto linkou pravidelně už čtyři roky. A pokaždé, když jsem jel s tímto řidičem, jezdil rychleji než ostatní. Tak tomu bylo i ten den. V zatáčce jel v protisměru a pak se vůz rozkymácel a havaroval,“ popsal mladík, který nárazem utrpěl zhmožděninu bérce.

I Vladimír Divílek, který se dokonce musel po nehodě podrobit operaci kvůli fraktuře bederního obratle, shodně popsal, že autobus projel zatáčku po levé straně vozovky. „ Seděl jsem vzadu u okna a viděl jsem, že zatáčku projel v protisměru. Pak jsem ucítil, že ho to vyneslo doprava. Jak to začal korigovat, čím dál víc se autobus rozkmitával. Pak šel na stranu a víc už nevím. Probral jsem se až pod vozem,“ uvedl v listopadu svědek.

Fimbinger byl původně obžalován z obecného ohrožení, za což mu hrozilo až pětileté vězení. Státní zástupce Jiří Krob nakonec navrhl, aby soud muže potrestal patnáctiměsíčním vězením a tříletou podmínkou. „Trasu ten den projížděl už několikrát a musel tedy znát situaci na silnici. Navíc jel rychlostí, jež hraničila s maximální přípustnou, která je povolena pro tento typ vozu. Kdyby jel pomaleji, mohl tomu předejít,“ vysvětlil důvody svého návrhu.

Podle Jaroslava Juráše, který obhajoval Fimbingera, ale byly znalecké posudky nedostatečné. „Znalec neřekl, co vedlo ke ztrátě stability, proč tam nehavaroval vůz už předtím a ani proč tam nehavarovaly jiné autobusy. Nevíme, zda by k nehodě došlo, pokud by jel ještě vyšší či nižší rychlostí,“ vyjmenoval obhájce. Navrhl proto zprostit Fimbingera obžaloby.

Soudce Jiří Dufek byl nakonec toho názoru, že muž za nehodu mohl. Původní trestný čin obecné ohrožení nakonec překvalifikoval na ublížení na zdraví.

„Řidič jel rychleji, než měl a technická závada nebyla prokázána. A člověk musí počítat s tím, že může být v tomto období vozovka namrzlá. Nicméně je soud toho názoru, že nebyl spáchán trestný čin obecné ohrožení. K tomu by došlo, pokud by jel celý úsek rychle a ohrožoval by cestující. My však známe jen rychlost, jakou jel v době nehody,“ vysvětlil soudce.

Fimbingerovi udělil nejnižší možný trest. „Je to osoba bezúhonná. Řídí autobusy a auta přes čtyřicet let, a přesto má zcela čistou kartu řidiče, nespáchal žádný přestupek. A myslím, že je na místě ocenit jeho praxi, alespoň tímto způsobem a v této souvislosti,“ řekl Dufek.

Případ však putuje ke Krajskému soudu. Fimbinger se totiž na místě odvolal. „Nejsem si vědomí toho, že bych něco porušil. Jel jsem přiměřenou rychlostí,“ okomentoval závěr soudu.

Státní zástupce si ponechal lhůtu na rozmyšlenou.

Autor: Šárka Šarmanová

10.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies