Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O řidičský průkaz přichází stále více lidí

Praha - Za poslední čtyři měsíce se „bez papírů“ ocitlo přes tři tisíce motoristů. Ministerstvo chystá další zpřísnění.

8.9.2008 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv

V České republice narůstá počet motoristů, kteří kvůli porušování předpisů přichází o řidičský průkaz. Podle aktuální statistiky bodového systému, kterou má Deník exkluzivně k dispozici, je v tuto chvíli bez oprávnění už 11 388 motoristů, což je zhruba o tři tisíce více, než při poslední analýze bodového systému na konci dubna.

Vůbec nejvíce řidičů bez „papírů“ je v současnosti v Jihomoravském a Ústeckém kraji a také v Praze. Naopak nejmenší problémy s „vybodovanými“ řidiči hlásí Vysočina a Pardubický kraj. Alespoň jeden trestný bod už má na svém kontě celkem 575 tisíc řidičů, což odpovídá devíti procentům ze všech motoristů v Česku.

Nejtypičtějším pirátem silnic je nyní mladík ve věku kolem 21 až 22 let, který má řidičský průkaz vydaný v roce 2004. Většinou překračuje rychlost, nebezpečně předjíždí a často je dokonce pod vlivem alkoholu či drog.

Ačkoliv dopravní odborníci i policisté už dříve žádali, aby se na takové problematické řidiče zaměřili psychologové, na ministerstvu dopravy se ke změně rozhodli až nyní. Do novely silničního zákona se podařilo prosadit nové nařízení, podle něhož by od nového roku měli všichni „vybodovaní“ řidiči povinně absolvovat dopravně-psychologické vyšetření.

Vyšetření? Ano, ale jaké?

Problém je v tom, že v zákoně zatím není nikde napsáno, co má vlastně takové vyšetření obsahovat a jak dlouho má trvat. „Dopravní psychologové nejčastěji hovoří o takzvaném nepodkročitelném minimu, což je tříhodinové vyšetření, v jehož rámci se zjišťuje anamnéza a celá další škála aspektů. Ale napsáno to zatím nikde není, což přiznáváme,“ řekl Deníku mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

V současnosti platí, že řidič, který dosáhne dvanáctibodové hranice, musí na rok odevzdat svůj řidičský průkaz a po vypršení trestu ho znovu čeká absolvování autoškoly. Pokud by od nového roku měl ještě navíc absolvovat odborné vyšetření, dopravní psychologové budou jedině pro. Zároveň ale tvrdí, že nikdo nemůže čekat zázraky.

„Zvlášť u závažných případů, když se někdo vyboduje kvůli alkoholu či drogám, je vyšetření žádoucí. Na druhou stranu musíme reformovat celý bodový systém, aby byl zaměřen jen přestupky přímo související s bezpečností na silnicích. Tedy nikoliv, aby si někdo třikrát nezapnul pás a přišel o řidičák,“ říká šéf Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček.

Podle něj má návrh ministerstva i další úskalí. Kromě toho, že v zákoně není vyšetření přesně definováno, není ani jasné, kdo by ho měl dělat. „Zákon umožňuje, aby řidiče vyšetřovali nejenom dopravní, ale také kliničtí psychologové. Ti ale mají zcela jinou atestaci a nemají s tím žádnou praxi,“ uzavírá Hudeček.

Autor: Jan Klička

8.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útok v Cambrils
2 21

Útočníci z Barcelony plánovali krvavější akci. Řidič dodávky je prý mrtvý

Melbourne, ilustrační foto
6 10

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení