VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiči často ignorují výstražná znamení

Jižní Morava /VIDEOANKETA/ - Nehod na železničních přejezdech je každým rokem víc. Roste také počet zraněných lidí. Pravidla silničního provozu nepřekračují jenom řidiči, ale také chodci a cyklisté.

7.7.2010 15
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv Deníku

K nechráněnému železničnímu přejezdu u Hodějic na Vyškovsku se blížil vlak. Ve chvíli, kdy už strojvůdce nemohl zabrzdit ani zpomalit, vjelo na přejezd auto se čtyřčlennou rodinou. Po srážce s lokomotivou skončil volkswagen pět metrů od kolejiště, v křoví, převrácený na střechu. Řidič utrpěl těžká zranění, jeho manželka a dvě děti vyvázly se středně těžkými poraněními.

Nehod na železničních přejezdech rok od roku přibývá. „Loni jsme na železničních přejezdech na jihu Moravy evidovali dvanáct dopravních nehod vlaku a jiného vozidla. Letos jsme jich řešili za prvních šest měsíců roku už deset. Jejich počet se tedy zvýšil téměř o padesát procent,“ podotkl mluvčí drážní inspekce Jan Kučera.

Dodal, že výrazně vzrostl také počet zraněných lidí. „Od začátku letošního roku zemřeli na jihomoravských železničních přejezdech tři lidé. Loni jich byl stejný počet. Jenže zraněných evidujeme od ledna do června už osm, což je dvakrát víc než loni,“ konstatoval Kučera.

Podle něho je nejčastější příčinou nehod na železničních přejezdech nezodpovědnost řidičů. „Nejvíc kolizí bývá paradoxně tam, kde je výstražné zvukové i světelné znamení. Řidiči je často ignorují a vjedou na koleje. Pokud je před přejezdem pouze výstražný kříž, řidiči většinou alespoň zpomalí a jsou ostražitější,“ konstatoval Kučera.

Stejný názor má i jihomoravský policejní mluvčí Pavel Šváb. „Dopravní akce zaměřené na bezpečnost na železničních přejezdech děláme několikrát do roka. Při té poslední, dubnové, jsme na Brněnsku přistihli za dva dny osmnáct řidičů, kteří překročili povolenou rychlost. Devatenáct jich vůbec nereagovalo na červené varovné světlo u přejezdu,“ připomněl Šváb.

Policejní mluvčí Šváb upozornil, že průjezd auta na červenou přes železniční přejezd je nejen nebezpečný. Jde také o hodně drahý přestupek. „Pokuta představuje dva a půl tisíce korun a provinilec přijde také o šest bodů,“ konstatoval Šváb.

I cyklisti a chodci

Dopravní nehody na přejezdech nedělají jen řidiči osobních nebo nákladních aut, ale také cyklisté nebo chodci. Právě posledně jmenované často před nebezpečným přecházením kolejí nezastaví ani závory. Jeden z přejezdů, kde hodně lidí nedodržuje pravidla silničního provozu, je u železniční stanice Blansko-město. „Tam nejčastěji nerespektují výstražná znamení na přejezdu chodci. Podlezou závory a vejdou do kolejiště v době, kdy je to životu nebezpečné,“ přiblížila počínání lidí blanenská policejní mluvčí Iva Šebková.

Také podle blanenských obyvatelů chodci často hazardují. „Lidé tady podlézají závory pořád. Je jim jedno, že tím riskují. Přitom je nedaleko podchod,“ řekl například Pavel Matuška. Stejný problém zaznamenali policisté v regionu také na přejezdu v Rájci-Jestřebí. „Začátkem letošního března tam vlak zabil muže, který přecházel koleje v době, kdy blikalo výstražné světlo,“ dodala Šebková.

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally může za zvýšený počet nehod na železničních přejezdech také fakt, že řidiči stále častěji spoléhají na moderní vybavení svých aut. „V autě, které má bezpečnostní výztuhy nebo osmnáct airbegů, se mohou cítit na silnici bezpečněji. Pokud však na železničním přejezdu potkají rozjetý vlak, život jim nemusí zachránit ani sebemodernější auto,“ podotkl Halla.

IVANA MACÍKOVÁ

7.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 15
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
AKTUALIZUJEME
11

Teroristé nás nezastraší, řekl Sobotka k londýnskému atentátu, Zeman vyčkává

Britská premiérka Theresa Mayová.
1 3

Mayová odsoudila teroristický útok, místo nebylo vybráno náhodně

Zrychlí stavby? Politici chtějí vyšachovat ekology i spolky

Kuňkání žab zřejmě ještě více než dnes zanikne v hluku stavebních strojů. Důvod? Výhrady, které ke stavbám vyjadřují ekologové či různé občanské spolky, už brzy úřady nebudou tolik poslouchat. Připravit je o slovo může chystaná novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA), která má omezit možnost vyjadřovat se tak jako dosud k chystaným velkým stavbám, jako jsou dálnice nebo továrny.

Češka žijící v Londýně: Lidé se spíše diví, že se to nestalo dřív

Příbram/Londýn - Středeční teroristický útok v Londýně otřásl celým světem. Situaci v Londýně popsala Deníku Martina Stromková z Příbramska, která v Anglii žije zhruba deset let.

Ukrajinci zakázali ruské zpěvačce cestu na Eurovizi v Kyjevě

Ukrajinská tajná služba SBU zakázala vstup do země ruské zpěvačce Juliji Samojlovové, která měla Rusko reprezentovat v květnové soutěži Eurovize v Kyjevě. "Nežádoucí osobou" se stala tím, že porušila ukrajinské zákony návštěvou anektovaného poloostrova Krym. Neobvyklý krok oznámila televize 112 s odvoláním na mluvčí SBU. Zákaz má platit po tři roky.

Spíme málo. Trpíme proto nadváhou a depresemi

Spánek? Na ten jsem dlouho neměla čas, přiznává osmatřicetiletá manažerka Lenka Procházková. Snažila se totiž stihnout úplně všechno – práci si nosila domů, děti dirigovala hlavně přes telefon, k tomu se starala o nemohoucí rodiče. Během pracovního týdne strávila v posteli sotva pět hodin denně. Někdy musely stačit i čtyři hodiny. Dokud nepřišel zvrat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies