VYBERTE SI REGION

Řidiči komplikují život žákům autoškol

Liberec - Nemilou zkušeností pro žáky autoškol a jejich učitele je nerespektování výcvikového vozidla v silničním provozu. Podle instruktorů působí na většinu řidičů nápis autoškola na střeše jejich vozidel jako rudý prapor na býka.

7.11.2009 22
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

S tímto problémem jsem se osobně setkal téměř během každé jízdy v autoškole. Jistě nejsem jediný, kdo má komplikace. Zejména na křižovatkách, kde se musíte rozjíždět do kopce.

Sobecké chování profesionálů

Třeba Šaldovo náměstí je velmi dobrý příklad. Zastavil jsem za vozidlem, které stálo přede mnou s dostačujícím odstupem, abych nepůsobil řidiči nějaké potíže při rozjíždění. Ovšem za mým autem se postavil autobus městské hromadné dopravy a náš rozestup byl sotva pět centimetrů. Z toho plyne, že není výjimkou sobecké chování řidičů profesionálů, kteří způsobují potíže žákům autoškoly. „Když se najde několik jedinců, kteří komplikují autoškole jízdu, zvykl jsem si na to. Ale je pro mě nepochopitelné, jak se může takto chovat také řidič MHD, tedy profesionál,“ řekl Jiří Lejsek, učitel autoškoly.

Co na to zákon? Jde o porušení

V řeči paragrafů se jedná o porušení Zákonu o provozu na pozemních komunikacích. „Řidiči, omezující výcvikové vozidlo, se dopouští porušení § 5 odst. 1b) Zákonu o provozu na pozemních komunikacích,“ dodal Lejsek. Je obecně známá povinnost řidiče dbát zvýšené opatrnosti na označené výcvikové vozidlo. Tudíž, pokud řidič vidí ve své blízkosti automobil s nápisem autoškola, tak by měl zpomalit a přizpůsobit svou jízdu situaci.

Křižovatka jako závodní okruh

Další problém je příjezd na křižovatku a její následné projetí. Velmi často je situace podobná závodnímu okruhu. Většinu řidičů nezajímá, že jste na hlavní silnici, případně máte přednost v jízdě.

Blízko před vámi proletí křižovatku s myšlenkou, že autoškola má instruktora a ten má pedály. Takže s vozidlem může něco udělat. Avšak tímto chováním může velmi ohrozit nejen posádku výcvikového vozidla, ale také ostatní účastníky silničního provozu.

Motocykly mají také potíže

Není to však problém pouze dvoustopých motorových vozidel, ale také motocyklů. „Na motorce je obzvlášť nepříjemné, když nás předjíždí vozidlo. Nemají velký odstup a žák na motorce je mnohem zranitelnější než ve vozidle. Obvykle jsou řidiči ve vzdálenosti jen pár centimetrů svým pravým zpětným zrcátkem. Proto radím žákům, aby jezdili blíže ke středové čáře,“ uvedl Lukáš Kobera, instruktor autoškoly. Nebude to tolik lákat vozidla motocykl předjíždět a předejdou tak případným komplikacím.

Předjíždění autoškol je běžnou záležitostí nejen v obcích, ale převážně mimo ně. Pokud jedete například přes město povolenou rychlostí 50 kilometrů v hodině, tak není výjimkou předjíždění kolemjedoucími vozidly. „Občas se stalo, že jsme jeli se žákem zhruba 55 kilometrů za hodinu, což je samo o sobě přes limit, ale i tak nás dál vozidla předjížděla,“ potvrdil Kobera. „Pro některé řidiče je potupa jet za autoškolou. Mají pocit, že jim žáci zdržují život,“ dodal.

Často nastávají situace, kdy musí instruktor společně se žákem řešit zapeklitou situaci. Může to mít za následek ovlivnění budoucího řidiče. „Před několika lety se nám při jízdě stalo, že dlouhý kamion s návěsem začal předjíždět naše vozidlo v dost nepřehledném úseku. Samozřejmě řidič špatně odhadl situaci, nepodíval se do pravého zrcátka a my jsme museli najet až na chodník, aby jsme se vyhnuli zadnímu kolu, které bylo méně než půl metru od nás.

Všichni řidiči nejsou stejní

Pravdou je, že máme i několik výjimek mezi řidiči, kteří respektují začínající řidiče. Sami si uvědomují své začátky, které také nebyly lehké. „Většina řidičů si myslí o žácích autoškol, že ve výcvikovém vozidle sedí neschopný člověk a mají pocit, že by jim mohl ublížit,“ řekl Michal Malinský z Liberce. Autoškolu dělal před čtyřmi lety a pamatuje si také podobné případy, které mu rozhodně neulehčily své učení.

„Snažím se jezdit podle předpisů, ale všichni víme jak to občas je. Někdy to prostě nejde a musíte trochu zrychlit. Ale rozhodně by se nemělo tlačit na autoškoly. Každý by měl zavzpomínat, jak začínal on,“ dodal Malinský. Situace se podle všeho v nejbližší době nezlepší. Je stejná již řadu let. Každý spěchá a nebere ohledy na vozidla autoškoly.

Jsem pro

Jitka Morávková
21 let, Liberec
Řidiči nerespektují autoškoly, měli by se chovat lépe, protože každý někdy začínal. Ohleduplnost by nikomu neuškodila a pokud někdo někam spěchá, tak ať ohrožuje jen sám sebe.

Jsem proti

Štěpánka Šindelářová
22 let, Jablonec nad Nisou
Je pravda, že by řidiči měli být více trpěliví. Na druhou stranu je i mnoho instruktorů v autoškolách, kteří někdy zcela nevěnují pozornost svému žákovi a dochází k problémům.

Autor: Martin Bergman

7.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies