VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiči málo spí. Kvůli opravám a kolonám na dálnici D1

Jižní Morava, Vysočina /INFOGRAFIKA/ - Desítky minut čekání v kolonách, nepříjemná jízda ve zúžených pruzích i spory stavební firmy s ministerstvem dopravy a následné průtahy v opravách. To za první rok přinesla modernizace páteřní dálnice České republiky. Práce na D1 zatím ovlivnily především Vysočinu. S problémy, které způsobují, se ale potýkají i řidiči z Brna a dalších měst a obcí.

1.6.2014 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Plíhal Libor

Podle Marka Ščerby z brněnského Centra dopravního výzkumu je teď jízda po dálnici pro všechny obtížnější. „Užší jízdní pruhy a vysoká intenzita dopravy kladou mnohem větší nároky na pozornost každého řidiče, který opravovanými úseky dálnice D1 projíždí," vysvětlil Ščerba. Dodal, že cesta do Prahy teď pro každého znamená velké riziko zpoždění a kolon.

Omezení na Vysočině

Opravy v současné době provoz omezují na Vysočině mezi Větrným Jeníkovem na Jihlavsku a Jihlavou. „Už tam skončily přípravné práce jako bourání dálničních nadjezdů nebo provizorní rozšíření levého jízdního pásu. Nyní stavební firmy opravují pravou polovinu dálnice, směr na Brno. Provoz funguje v režimu 2+2 jízdní pruhy v levém jízdním pásu," uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Znamená to, že směr na Brno je zavřený a levý pás dálnice je rozdělený na čtyři pruhy. V levých, které jsou zúžené, přitom nesmějí jezdit autobusy a nákladní auta. V úseku navíc platí omezení rychlosti na osmdesát kilometrů v hodině. „Práce v pravém jízdním pásu potrvají do začátku srpna. Následovat bude oprava směru na Prahu," nastínil Studecký.

Problematičtější je druhý opravovaný úsek na Vysočině mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Žďársku. Firma OHL ŽS měla loni spory s ministerstvem dopravy kvůli nestabilnímu podloží silnice, a práce se tak na několik týdnů zastavily. Zpoždění opravy dálnice v tomto úseku dosáhne možná až na jeden rok.

Déle tak bude dělat starosti řidičům, kteří pravidelně jezdí z Brna do Prahy. „Jednou nebo dvakrát týdně musím do Prahy kvůli práci. V poslední době se snažím co nejvíc cestovat vlakem. Znamená pro mě teď kvůli opravám dálnice mnohem větší jistotu," prohlásil například Brňan Petr Veselý.

Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová potvrdila, že zájem o vlaky je teď větší. „Od začátku oprav dálnice se počet cestujících na železnici zvýšil v průměru asi o třetinu. Když je to možné, jsme připravení vybrané spoje i posílit," řekla mluvčí.

Zaplněné vlaky

Dodala, že velmi vytížené jsou odpolední pondělní, páteční a nedělní spoje. „Často jsou plné. Doporučujeme zákazníkům při plánovaných cestách mezi Prahou a Brnem nákup místenky, aby měli jisté místo k sezení," poradila Šubová.

Řidiči, kteří nevolí jiné možnosti cestování, kvůli opravám dálnice méně spí. „Já se například chystám na služební cestu. Pojedu z Jihlavy do Prahy, odkud poletím do Frankfurtu nad Mohanem. Odlet je brzo ráno a netuším, kde mě teď kvůli opravám zdrží kolona nebo dopravní nehoda. Mám skutečné dilema, kdy vstát. Asi si dám rezervu nejméně hodinu a půl," svěřil se třeba šestatřicetiletý Petr Sýkora.

Provoz na jihomoravské části dálnice D1 opravy na Vysočině a ve středních Čechách podle policie výrazně neovlivnily. Letos se situace měla změnit. Ještě v únoru to vypadalo, že opravy na vlastní kůži kousek za hranicí města poznají i Brňané. Ředitelství silnic a dálnic totiž plánovalo spustit rekonstrukci v dalších třech úsecích. Mimo jiné i mezi Ostrovačicemi a Kývalkou na Brněnsku.

Práce ale letos pravděpodobně nezačnou. „Do konce června snad budou vypsaná výběrová řízení. Musejí podle zákona trvat asi pět až šest měsíců. Předpokládáme, že na jaře příštího roku by firmy mohly začít stavět," informoval Studecký.

Jihomoravané už s opravami mají zkušenosti. Kvůli pracím na dálnici D1 mezi Brnem a Vyškovem. Ty loni od září do Vánoc platily za největší opravu dálnice mimo modernizované úseky mezi Prahou a Brnem.

Řidiče v některých dnech obtěžovaly několikakilometrové kolony. „V místě dopravní uzavírky se navíc stal asi čtyřnásobek nehod než v období bez ní," upozornil Ščerba z Centra dopravního výzkumu. Další práce v úseku začnou zřejmě už koncem léta.

Dálnice. Infografika

Autor: Vojtěch Kučerák, Redakce

1.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Andrej Babiš
4 30

Volební průzkum: ANO drtí rivaly, levicové strany dál ztrácejí

Nehoda policejního supersportu BMW i8.
AUTOMIX.CZ
14

Víme, jak dopadlo policejní BMW i8. Podívejte se na fotky z místa nehody

Premiér Sobotka vyzval prezidenta Macrona: Zvyšujte platy v České republice

V Bruselu se dnes dopoledne odehrála důležitá schůzka mezi francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem a státy Visegrádské skupiny. Setkání navrhl už před dvoudenním summitem EU v Bruselu Emmanuel Macron a jak předpokládal, hlavním tématem měla být politika přerozdělování uprchlíků a odpor střední Evropy k povinným kvótám. Toto téma však nakonec zcela zapadlo. Maďarsko, Polsko, Slovensko a v neposlední řadě i Česko vyložily na stůl zcela jiné karty.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Třímetrový byt za 50 tisíc eur. Ceny pařížských nemovitostí letí raketově vzhůru

Honba Britů za životem v Evropské unii, která jim za dva roky zavře dveře, se neprojevuje jenom v mnohonásobném zvýšení žádostí o občanství v některé z unijních zemí. Britové začínají nakupovat nemovitosti a bohaté země EU z toho začínají profitovat. Francie v první řadě.

DOTYK.CZ

Babiš chce v Praze Muchovo muzeum. Není to priorita, oponuje Krnáčová

Jeden z úvodních projevů pátečního dne mezinárodní konference o urbanistice reSite přednesl Andrej Babiš. Oznámil v něm, že chce v Praze Muchovo muzeum, které by se stalo stánkem pro Slovanskou epopej. Primátorka Andrea Krnáčová mu vzápětí oponovala, že Praha musí řešit jiné věci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies