VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiči málo spí. Kvůli opravám a kolonám na dálnici D1

Jižní Morava, Vysočina /INFOGRAFIKA/ - Desítky minut čekání v kolonách, nepříjemná jízda ve zúžených pruzích i spory stavební firmy s ministerstvem dopravy a následné průtahy v opravách. To za první rok přinesla modernizace páteřní dálnice České republiky. Práce na D1 zatím ovlivnily především Vysočinu. S problémy, které způsobují, se ale potýkají i řidiči z Brna a dalších měst a obcí.

1.6.2014 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Plíhal Libor

Podle Marka Ščerby z brněnského Centra dopravního výzkumu je teď jízda po dálnici pro všechny obtížnější. „Užší jízdní pruhy a vysoká intenzita dopravy kladou mnohem větší nároky na pozornost každého řidiče, který opravovanými úseky dálnice D1 projíždí," vysvětlil Ščerba. Dodal, že cesta do Prahy teď pro každého znamená velké riziko zpoždění a kolon.

Omezení na Vysočině

Opravy v současné době provoz omezují na Vysočině mezi Větrným Jeníkovem na Jihlavsku a Jihlavou. „Už tam skončily přípravné práce jako bourání dálničních nadjezdů nebo provizorní rozšíření levého jízdního pásu. Nyní stavební firmy opravují pravou polovinu dálnice, směr na Brno. Provoz funguje v režimu 2+2 jízdní pruhy v levém jízdním pásu," uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Znamená to, že směr na Brno je zavřený a levý pás dálnice je rozdělený na čtyři pruhy. V levých, které jsou zúžené, přitom nesmějí jezdit autobusy a nákladní auta. V úseku navíc platí omezení rychlosti na osmdesát kilometrů v hodině. „Práce v pravém jízdním pásu potrvají do začátku srpna. Následovat bude oprava směru na Prahu," nastínil Studecký.

Problematičtější je druhý opravovaný úsek na Vysočině mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Žďársku. Firma OHL ŽS měla loni spory s ministerstvem dopravy kvůli nestabilnímu podloží silnice, a práce se tak na několik týdnů zastavily. Zpoždění opravy dálnice v tomto úseku dosáhne možná až na jeden rok.

Déle tak bude dělat starosti řidičům, kteří pravidelně jezdí z Brna do Prahy. „Jednou nebo dvakrát týdně musím do Prahy kvůli práci. V poslední době se snažím co nejvíc cestovat vlakem. Znamená pro mě teď kvůli opravám dálnice mnohem větší jistotu," prohlásil například Brňan Petr Veselý.

Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová potvrdila, že zájem o vlaky je teď větší. „Od začátku oprav dálnice se počet cestujících na železnici zvýšil v průměru asi o třetinu. Když je to možné, jsme připravení vybrané spoje i posílit," řekla mluvčí.

Zaplněné vlaky

Dodala, že velmi vytížené jsou odpolední pondělní, páteční a nedělní spoje. „Často jsou plné. Doporučujeme zákazníkům při plánovaných cestách mezi Prahou a Brnem nákup místenky, aby měli jisté místo k sezení," poradila Šubová.

Řidiči, kteří nevolí jiné možnosti cestování, kvůli opravám dálnice méně spí. „Já se například chystám na služební cestu. Pojedu z Jihlavy do Prahy, odkud poletím do Frankfurtu nad Mohanem. Odlet je brzo ráno a netuším, kde mě teď kvůli opravám zdrží kolona nebo dopravní nehoda. Mám skutečné dilema, kdy vstát. Asi si dám rezervu nejméně hodinu a půl," svěřil se třeba šestatřicetiletý Petr Sýkora.

Provoz na jihomoravské části dálnice D1 opravy na Vysočině a ve středních Čechách podle policie výrazně neovlivnily. Letos se situace měla změnit. Ještě v únoru to vypadalo, že opravy na vlastní kůži kousek za hranicí města poznají i Brňané. Ředitelství silnic a dálnic totiž plánovalo spustit rekonstrukci v dalších třech úsecích. Mimo jiné i mezi Ostrovačicemi a Kývalkou na Brněnsku.

Práce ale letos pravděpodobně nezačnou. „Do konce června snad budou vypsaná výběrová řízení. Musejí podle zákona trvat asi pět až šest měsíců. Předpokládáme, že na jaře příštího roku by firmy mohly začít stavět," informoval Studecký.

Jihomoravané už s opravami mají zkušenosti. Kvůli pracím na dálnici D1 mezi Brnem a Vyškovem. Ty loni od září do Vánoc platily za největší opravu dálnice mimo modernizované úseky mezi Prahou a Brnem.

Řidiče v některých dnech obtěžovaly několikakilometrové kolony. „V místě dopravní uzavírky se navíc stal asi čtyřnásobek nehod než v období bez ní," upozornil Ščerba z Centra dopravního výzkumu. Další práce v úseku začnou zřejmě už koncem léta.

Dálnice. Infografika

Autor: Vojtěch Kučerák, Redakce

1.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
3 8

Finanční zpráva prověřuje v Agrofertu nezdaněné Babišovy dluhopisy

Jan Hamáček, předseda Poslanecké sněmovny
11 8

Babiš by měl sám opustit vládu. Dohnala ho minulost, říká Hamáček

Infografika: Škoda vyrobila miliontý Superb. Připomeňte si příběh vozu

Vlajkové lodi automobilky Škoda se daří skvěle. Nedávno totiž z výrobní linky sjel miliontý Superb.

Ukrajina zahájila stavbu obří hráze. Na Krym dál nepoteče voda

Úřady Chersonské oblasti na Ukrajině zahájily stavbu velké hráze, která by měla uzavřít přítok vody z Donu dál do Severokrymského kanálu a dál na Krym, který byl po volbách v roce 2014 připojen k Rusku. Kvůli okupaci této oblasti byly proti Rusku zavedeny ekonomické sankce.

Do největšího dopravního letadla udeřil v Praze blesk, lidé čekali na náhradní

Pořád lepší blesk, než teroristé. To si asi říkali cestující Airbusu A380, který musel v sobotu odpoledne po zásahu bleskem na Letišti Václava Havla v Praze k mechanikům na kontrolu. Místo jednoho obřího letadla přiletělo pro cestující náhradní, dokonce to samé, až z Londýna.

Za ohýnky a popíjení hrozí pokuty, varují strážníci před čarodějnicemi

Čarodějnické oslavy v noci ze 30. dubna na 1. května jsou z pohledu pražských strážníků rok co rok stejné. Stejně jako hasiči a zdravotničtí záchranáři zaznamenávají i příslušníci městské policie během filipojakubské noci požáry související s nedostatečným zabezpečením ohňů. Občas se objeví případy nahnutých či naříznutých májek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies