VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rok 2022: vlakem na tuřanské letiště

Brno /ROZHOVOR/ - Rychlé spojení letiště se středem Brna má zajistit vlak, který zastaví jen 200 metrů od odbavovací haly. Zatím je ale projekt pouze ve fázi úvah.

23.1.2010 1
SDÍLEJ:

Letištní hala v Brně-TuřanechFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Stovky lidí proudící z letadel přistávajících na brněnském letišti v Tuřanech nastupují do vlaků rychlodráhy a za pár minut už vystupují přímo ve středu Brna. Na letišti pravidelně zastavují také mezinárodní rychlíky. Sci-fi? Podle představitelů Brna možná už za patnáct let realita.

„Ve všech evropských městech je běžné, že od odletových hal vede rychlá železniční dráha do středu města. Chceme to tak i v Brně,“ vysvětlil náměstek brněnského primátora Martin Ander.

Plánu radních pomůže chystaná modernizace tratě mezi Brnem a Přerovem. Jako její poslední fázi chtějí železničáři ze Správy železniční dopravní cesty přeložit koleje více na jih, tedy blíže k letišti. „Potom postavíme novou zastávku jen dvě stě metrů od odbavovací haly letiště,“ slíbil mluvčí správy Jiří Šťastný.

Podle něj je zatím těžké odhadnout, kdy se spojení cestující dočkají. „Etapa mezi Brnem a Blažovicemi je až poslední částí modernizace koridoru. Pokud bude dost peněz, zastávku postavíme do roku 2022,“ řekl Šťastný.

Ředitel letiště Tomáš Plaček se k plánu nechce příliš vyjadřovat. „Víme o něm, ale vše je zatím jen ve fázi studie. Praktické záležitosti s tím spojené neřešíme,“ řekl Plaček.

Každých 15 minut

Podle náměstka Andera budou na letišti zastavovat zpočátku především regionální osobní vlaky. „Studii dopravní obslužnosti letiště společnost Kordis teprve zpracuje, ale počítáme s tím, že regionální vlaky na letišti zastaví ve zhruba patnácti­ až dvacetiminutových intervalech,“ upřesnil vizi Ander.

Pokud se pak zvýší počet pasažérů, k přepravě do středu města jim poslouží speciální rychlý vlak pendlující jen mezi letištěm a hlavním nádražím. „Stejně tak chceme jednat o stálé stanici rychlíků na zastávce u letiště,“ zdůraznil Ander.

Podle některých Brňanů doprava na letiště zatím stačí tak, jak je. „Létám k moři a poloprázdným autobusem je cesta na letiště pohodlná. Myslím, že vlak není potřeba,“ řekla Petra Vlašínová.

Anderovi vadí především to, že autobusy jedou na letiště z centra města dlouho a musí se proplétat přeplněnými silnicemi „Vlak pojede rychle. Díky němu budeme moci autobusovou linku zrušit,“ řekl Ander. Podle něj je ale možné, že k hale bude zajíždět autobus nové speciální okružní linky, která obslouží především okrajové části Brna.

Zlepšení dopravy k letišti může být už brzy akutní. Představitelé kraje, jemuž letiště patří, chtějí do pěti let zvýšit počet přepravených pasažérů ze současného půl milionu na 800 tisíc lidí a zavést nové pravidelné linky.

Krajští radní mají navíc i vlastní plán, jak spojit tuřanské letiště s železnicí jiným způsobem. „Chceme postavit logistické centrum pro nákladní dopravu, v němž uvažujeme o propojení letiště, železnice a dálnice,“ vysvětlil jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jiří Šťastný slibuje vlak na letiště a říká:

Zastávku využijí i mimobrněnští

Kvalitě hromadné dopravy ve vyspělých evropských městech se chtějí přiblížit představitelé Brna. Kromě jiných projektů plánují také komfortní a rychlou vlakovou přepravu lidí na mezinárodní letiště v Tuřanech. Vlaky mají zastavovat u letiště v několikaminutových intervalech.

Cestujícím poslouží nová železniční zastávka, jejíž stavbu má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Podle mluvčího této společnosti Jiřího Šťastného se však Brňané tohoto luxusu nedočkají dříve než za dvanáct let.


Proč se vlastně chystáte postavit u letiště v Tuřanech železniční zastávku? Je to iniciativa vaší společnosti, nebo spíše přání vedení letiště?

Zájem o postavení nové zastávky projevili především brněnští představitelé. Jako hlavní důvod uvedli snahu zajistit lepší dopravní spojení městského centra s mezinárodním letištěm. Vlaky totiž mohou nabídnout mnohem rychlejší spojení než autobusy nebo trolejbusy. Navíc se do nich samozřejmě vejde víc lidí. Výhody však nová zastávka přinese i obyvatelům ostatních částí jižní Moravy. Zpřístupníme jim totiž letiště i z východní strany, tedy ve směru od Přerova, případně od Veselí nad Moravou. Doposud museli všichni zajíždět až do středu Brna a teprve odtud se pak, vlastně podél železniční tratě, vraceli autobusem k odletové hale.

Kde přesně chcete novou zastávku postavit? Vlaková trať přece jen vede přibližně kilometr od letištní haly. Vyřešili jste nějak dopravu v tomto úseku?
Nová zastávka bude jen asi dvě stě metrů od stávající letištní haly. Vznikne takzvaně na zelené louce, blíže letišti. Trať tam zatím nevede, ale počítáme s tím, že se přesune o těch několik stovek metrů na jih při modernizaci železničního koridoru z Brna do Přerova.

Trať se posune na jih jen kvůli jedné letištní zastávce? Není to zbytečný luxus?
Je to právě naopak. Zastávka vznikne díky přesunu trati. A ten je nutný. Koridor plánujeme jako vysokorychlostní, nemohou na něm být prudké zatáčky, jako například teď právě mezi Slatinou a Šlapanicemi. Musíme je všechny narovnat, nebo alespoň poněkud zmírnit. Tím se železniční trať posune blíž k letišti.

Kdy se mohou Brňané na novou a pohodlnější cestu k letišti v Tuřanech těšit?
Moc brzy to nebude. Úsek mezi Brnem a Blažovicemi totiž bude v pořadí až třetí, tedy poslední etapou modernizace tratě do Přerova. Už teď je totiž dvoukolejný, vlaky na něm nemají problémy a zvýšení jeho přepravní kapacity není tak akutní. Za současných podmínek uvažujeme s jeho stavbou někdy mezi léty 2020 a 2022. Předcházet tomu bude modernizace silně zatíženého jednokolejného úseku z Blažovic do Nezamyslic a taktéž jednokolejného úseku z Nezamyslic do Přerova.

Víte už, na kolik peněz plánovaná letištní zastávka přijde?
Předpokládané náklady jsme předběžně vyčíslili na čtyřicet milionů korun.

Autor: Petr Jeřábek

23.1.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nejčastějšími riziky pro zaměstnance na evropských pracovištích jsou stres a problémy pohybového aparátu, zejména zad a rukou.
4 10

Odškodné za bolavá záda? Zničí nás to, tvrdí o návrhu firmy

Čínská letadlová loď; patrně ponese jméno Šan-tung
4

Další milník Číny: postavila svou první letadlovou loď

Američané jsou v Koreji zatím bezzubí. Nesestřelí balistické střely KLDR

Flotila USA v čele s letadlovou lodí Carl Vinson se vytrvale přibližuje Korejskému poloostrovu. V prostoru by měla být do několika desítek hodin. Svaz disponuje takřka kompletním arsenálem zbraní - střelami země-země Tomahawk, stíhačkami Super Hornet, protilodními střelami. Zatím však chybí výzbroj, která by dovedla zasáhnout severokorejské balistické střely.

Vakcíny proti tetanu docházejí. Lékaři při přeočkování upřednostňují starší děti

V dětské ambulanci v Kunštátě na Blanensku předminulý týden vypotřebovali poslední Boostrix Polio. Vakcínu, kterou povinně přeočkovávají deseti až jedenáctileté děti proti záškrtu, tetanu, černému kašli a dětské obrně. A několik měsíců ji ani nedoobjednají. Dodavatel oznámil přerušení výroby. „Potřebujeme obnovu dodávek hned, začínáme mít nenaočkované děti," přiblížila tamní lékařka Marie Neníčková.

Kejval podepsal přihlášku na OH do Pchjongčchangu. Úspěch popřál i Zeman

Povinná formalita je splněna. Přesně 289 dnů před zahájením zimních olympijských her v Pchjongčchangu podepsali prezident Miloš Zeman a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval oficiální přihlášku českého týmu. Ta i podpis k průvodnímu dopisu, který obdrží šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach, jsou podmínkou k účasti sportovců v Jižní Koreji.

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies