VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jednokolejka je už bezpečná, rok po strážce tramvají

Ostrava - /FOTOGALERIE/ Lidé cestující linkou číslo pět se konečně dočkali. Téměř rok od tragické nehody tramvají, kterou nepřežili tři lidé, začalo trať hlídat moderní zabezpečovací zařízení.

6.4.2009 2
SDÍLEJ:

Řidiči na jednokolejce jsou teď pod kontrolou zabezpečovacího zařízení. Pokud by vjeli na trať na červenou a hrozila srážka, tramvaj bude odpojena z proudu.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Dvacet minut po dvanácté hodině v pondělí vyjela ze zastávky Vřesinská první tramvaj na nově zabezpečenou trať. Nastoupila do ní i Blanka Kubíčková a spokojeně si otevřela knížku.

Vše o srážce tramvají naleznete ZDE

„Já to nějak nevnímám, většinou si čtu. Ale dcera byla v té havarované tramvaji a bála se potom jezdit. Čtrnáct dní po nehodě jezdila jen autobusem. Doteď jí nedělá dobře, když má jet sama,“ odpovídá na otázku, jestli je nyní klidnější, když má trať moderní zabezpečení.

„Jel jsem tramvají těsně před tím, než se to stalo. Měl jsem štěstí. Takže jsem v každém případě rád, že to zabezpečovací zařízení tady je,“ říká další cestující do Vřesiny Pavel Klanica.

Trať je nyní nejen bezpečnější, ale po zhruba tříměsíční zkušební době by se měl provoz tramvají taky zrychlit. Po nehodě, která se tam před rokem stala, totiž dopravní podnik zavedl některá nová opatření, čímž se cestování na této lince prodloužilo. Kromě omezení rychlosti tramvají v některých úsecích provoz zdržovalo také to, že řidiči museli před vjezdem do jednokolejného úseku telefonicky kontaktovat dispečera, aby jim povolil jízdu do další tratě. A to nyní odpadne.

„To je dobře. Bylo to teď hodně zdlouhavé. Jezdím pravidelně do práce a musím jezdit o hodinu dříve, protože ty jízdní řády se posunuly, a tím pádem mi to nesedí,“ říká Kubíčková.

Komplexní bezpečnostní systém za dvanáct a půl milionu korun je složen z prvků, které se používají při zabezpečení železničních tratí. „Systém umí zajistit, že se nemůže stát, že se tramvaje srazí. Pokud jeden řidič pojede na červenou, veškerá doprava se okamžitě zastaví. Vypne se totiž přívod proudu. To je myslím to nejdůležitější pro cestující,“ konstatoval Zdeněk Chrdle, generální ředitel společnosti AŽD Praha, která zakázku na zabezpečení trati získala.

Původně mělo být zabezpečení hotovo do konce loňského roku. Kvůli komplikacím při získání stavebního povolení však firma termín nestihla. „Mrzí nás, že to nemohlo být dříve, ale nakonec je dobře, že se to povedlo a že se podařilo všechno namontovat tak, aby už se nemohlo opakovat to, co se tady stalo,“ uvedl mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

Protože firma AŽD nestihla práce na zabezpečení v termínu, nabíhalo jí denně padesátitisícové penále. Nyní tato částka činí asi 4,8 milionu korun. „Jsme připraveni penále vymáhat, teprve se ta situace bude ale analyzovat,“ sdělil Albrecht.

Tragická nehoda se na jednokolejce stala 11. dubna loňského roku, kdy řidič nepočkal na křižování tramvají. Z celkového počtu 87 cestujících tři zemřely, jedenáct jich bylo zraněno velmi těžce. Téměř všechny zraněné cestující z havarovaných tramvají – kromě těch, kteří ještě stále neukončili léčení – už dopravní podnik odškodnil. Řidiče soud zatím nepravomocně potrestal třemi lety vězení za obecné ohrožení, ten se proti rozsudku odvolal.

Autor: Iva Havlíčková

6.4.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Sněmovna, ilustrační foto
8 8

Parlament dostane v příštím roce přidáno. Na fasádu i odchodné

Kamionová doprava na dálnici
25 4

Nechceme levné pracovní síly z východní Evropy, vzkazuje Macron

Petr Janda: Nechci se rouhat, ale hudebních nápadů mám pořád mraky

/ROZHOVOR, VIDEO/ Ještě držím pohromadě to je nejen název nové desky Petra Jandy, kterou mu k nedávným pětasedmdesátinám vydal Supraphon, ale i jasný vzkaz fanouškům, že je tento guru českého bigbítu stále ve skvělé formě.

Bez přesčasů by chyběly tisíce lékařů a sester

Čtyři stovky lékařů a tisíc sester. Přesně tolik nových zaměstnanců by musely sehnat české nemocnice, pokud by měly ze dne na den začít dodržovat zákoník práce. Vyplývá to z propočtů Asociace krajů České republiky. Pro představu: zhruba stejný počet zdravotníků pracuje ve všech špitálech Karlovarského kraje.

Václav Klaus: Nešlo o vládní krizi, ale o zahájení volební kampaně

Bývalý český prezident Václav Klaus vidí podstatu koaličních hádek v tom, že poprvé zažíváme situaci, kdy jsou ve vládě dvě stejně silné strany. Ty se musejí proti sobě vymezit, aby jim volič uvěřil, že každá chce něco jiného. „Nic hrozivého se neděje, všechny instituce normálně fungují. Nešlo o vládní krizi, ale o bouřlivé zahájení volební kampaně," hodnotí události posledních dní.

Lidovci pokukují po premiérovi. Volí vedení

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš polepil zemi plakáty, v nichž se ptá, o čem lidé sní. Kdyby měl odpovědět sám, možná by uvedl číslo 9,99. Právě takový volební zisk lidovců a STAN by přivítal. O nesnadno dosažitelné hranici pro vstup do sněmovny ale nemluví jen on. I proto Babiš nevěří, že tuto volební koalici křesťanští demokraté nakonec schválí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies