VYBERTE SI REGION

Jednokolejka je už bezpečná, rok po strážce tramvají

Ostrava - /FOTOGALERIE/ Lidé cestující linkou číslo pět se konečně dočkali. Téměř rok od tragické nehody tramvají, kterou nepřežili tři lidé, začalo trať hlídat moderní zabezpečovací zařízení.

6.4.2009 2
SDÍLEJ:

Řidiči na jednokolejce jsou teď pod kontrolou zabezpečovacího zařízení. Pokud by vjeli na trať na červenou a hrozila srážka, tramvaj bude odpojena z proudu.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Dvacet minut po dvanácté hodině v pondělí vyjela ze zastávky Vřesinská první tramvaj na nově zabezpečenou trať. Nastoupila do ní i Blanka Kubíčková a spokojeně si otevřela knížku.

Vše o srážce tramvají naleznete ZDE

„Já to nějak nevnímám, většinou si čtu. Ale dcera byla v té havarované tramvaji a bála se potom jezdit. Čtrnáct dní po nehodě jezdila jen autobusem. Doteď jí nedělá dobře, když má jet sama,“ odpovídá na otázku, jestli je nyní klidnější, když má trať moderní zabezpečení.

„Jel jsem tramvají těsně před tím, než se to stalo. Měl jsem štěstí. Takže jsem v každém případě rád, že to zabezpečovací zařízení tady je,“ říká další cestující do Vřesiny Pavel Klanica.

Trať je nyní nejen bezpečnější, ale po zhruba tříměsíční zkušební době by se měl provoz tramvají taky zrychlit. Po nehodě, která se tam před rokem stala, totiž dopravní podnik zavedl některá nová opatření, čímž se cestování na této lince prodloužilo. Kromě omezení rychlosti tramvají v některých úsecích provoz zdržovalo také to, že řidiči museli před vjezdem do jednokolejného úseku telefonicky kontaktovat dispečera, aby jim povolil jízdu do další tratě. A to nyní odpadne.

„To je dobře. Bylo to teď hodně zdlouhavé. Jezdím pravidelně do práce a musím jezdit o hodinu dříve, protože ty jízdní řády se posunuly, a tím pádem mi to nesedí,“ říká Kubíčková.

Komplexní bezpečnostní systém za dvanáct a půl milionu korun je složen z prvků, které se používají při zabezpečení železničních tratí. „Systém umí zajistit, že se nemůže stát, že se tramvaje srazí. Pokud jeden řidič pojede na červenou, veškerá doprava se okamžitě zastaví. Vypne se totiž přívod proudu. To je myslím to nejdůležitější pro cestující,“ konstatoval Zdeněk Chrdle, generální ředitel společnosti AŽD Praha, která zakázku na zabezpečení trati získala.

Původně mělo být zabezpečení hotovo do konce loňského roku. Kvůli komplikacím při získání stavebního povolení však firma termín nestihla. „Mrzí nás, že to nemohlo být dříve, ale nakonec je dobře, že se to povedlo a že se podařilo všechno namontovat tak, aby už se nemohlo opakovat to, co se tady stalo,“ uvedl mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

Protože firma AŽD nestihla práce na zabezpečení v termínu, nabíhalo jí denně padesátitisícové penále. Nyní tato částka činí asi 4,8 milionu korun. „Jsme připraveni penále vymáhat, teprve se ta situace bude ale analyzovat,“ sdělil Albrecht.

Tragická nehoda se na jednokolejce stala 11. dubna loňského roku, kdy řidič nepočkal na křižování tramvají. Z celkového počtu 87 cestujících tři zemřely, jedenáct jich bylo zraněno velmi těžce. Téměř všechny zraněné cestující z havarovaných tramvají – kromě těch, kteří ještě stále neukončili léčení – už dopravní podnik odškodnil. Řidiče soud zatím nepravomocně potrestal třemi lety vězení za obecné ohrožení, ten se proti rozsudku odvolal.

Autor: Iva Havlíčková

6.4.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies