VYBERTE SI REGION

Romské děti podle politiků neumějí česky a měly by se učit v romštině

Střední Čechy - Na základních školách by se mohlo vyučovat romským jazykem. Podle TOP 09 končí třetina romských dětí v praktických základních školách a navrhují proto vzdělávat částečně romské děti v jazyce, kterým mluví v rodině.

16.4.2014 142
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jitka Pokorná

Romština jako pomocný jazyk na školách by podle poslankyně TOP 09 Anny Putnové měla svůj význam v lokalitách, kde se děti česky neumí a pomohla by jim tak překonat jazykovou bariéru.

V praxi by to vypadalo tak, že by na školách fungovaly speciální třídy pro romské prvňáčky i druháky, kteří by poté měli přejít do běžných tříd. Její návrh však odmítají nejen školy a Ministerstvo školství, ale dokonce i sami Romové. Podle nich totiž romské děti už ani romštině nerozumí.

„Čeština je náš národní jazyk. Nevidím důvod vyučovat předměty v romštině, má zkušenost je taková, že někteří děti ani romsky neumí. Jazyk není bariéra, když se to dítě tady narodí a žije tady spoustu let. S pravopisem mají problémy všichni děti, kteří přichází do škol" komentuje návrh vyučovat ve školách romštinu místopředsedkyně Sdružení Romských Občanů 
v Lysé nad Labem Helena Prodanová, která si nedokáže představit ani to, jak by se 
v romštině některé předměty, jako například matematika, vyučovaly. „Naopak, děti se potřebují naučit pořádně česky," říká.

Hana Kožuriková z Romského sdružení Občanského porozumění je také toho názoru, že některé romské děti už romštinu neovládají. Jako výjimku uvádí Olašské Romy, kteří podle ní mohou mít problém mluvit s dětmi česky, protože s rodiči často mluví olašsky.„Ale rozumí jim. Vždyť se dívají na televizi, kde se česky mluví," doplňuje.

„Zbytečné," shodují se ředitelé škol

Nápad Anny Putnové nevítají ani ředitelé středočeských základních škol. Přitom už nyní zákon dovoluje vyučovat jako nepovinný nebo volitelný předmět.

„Všechny děti, které přichází k nám na školu, jsou české národnosti a učí se 
v češtině," říká Ladislava Vavrincová, která řídí základní a praktickou školu v Kolíně. Zatím se nesetkala s jedinou námitkou ze stran rodičů, kteří by si stěžovali na absenci romštiny na škole. Návrh tudíž považuje za zbytečný. 
A podobně reaguje i ředitelka základní školy Daniela Vlčková v Kladně: „Děti na naší škole, jsou české národnosti a mluví česky. Jak moc dobře záleží na jejich rodičích, nakolik se jim věnují."

Předměty v romštině se nevyučují ani na 2. základní škole v Rakovníku či základní škole Kremnická v Kutné Hoře. Tamní ředitelka Alena Kotrbová nezaznamenala, že by romské děti trpěly jazykovou bariérou. „To možná cizinci, ale ne romské děti," dodává.

Základní škola v Mníšku pod Brdy je určena dětem, které mají obtíže zvládnout nároky běžné základní školy. Ředitelka školy Marcela Krákorová se přiklání k názoru, že romské děti romštinu neumí, proto ani není důvod vyučovat některé předměty ve speciálním jazyce.

V základní škole speciální a praktické v Mělníku, která se orientuje na děti ze znevýhodněných prostředí, mají zkušenosti takové, že děti umí oba jazyky, jak češtinu, tak romštinu. „Doma se se svými rodiči mluví romsky, ale u nás se učí v češtině. Nedělá jim to problém," vysvětluje zástupkyně ředitelky Kamila Beránková. Podle ní je to navíc problém spíše romských dětí 
v přípravném studiu než prvňáčků.

Návrh je v rozporu 
s lidskými právy

Návrhy TOP 09 na vzdělávání romských dětí se nelíbí ani Ministerstvu školství. Segregované třídy nebo vyučování romských dětí v českém i romském jazyce považuje ministr školství Marcel Chládek za kontraproduktivní. Navíc je to v rozporu s antidiskriminačním zákonem a také s rozsudkem, kterým Soud pro lidská práva ve Štrasburku zavázal Českou republiku k maximálnímu začlenění romských dětí do vzdělávání.

„Cestu k inkluzi vidím především v zavedení povinného posledního roku předškolního vzdělávání formou mateřských škol či přípravných tříd pro všechny děti," říká ministr školství.

Poslankyně Putnová se proti kritice brání: „Tam kde romské děti nemluví romsky, je můj návrh zcela bezpředmětný. To není plošný návrh." Podle ní má romština na školách smysl jen tam, kde romské děti česky neumí.

Autor: Andrea Karlíková

16.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 142
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Ve věku 69 let zemřel kytarista Radim Hladík

Praha -Ve věku 69 let zemřel dnes ráno kytarista Radim Hladík, který mimo jiné stál u zrodu legendární kapely Blue Effect, sdělil to současný zpěvák kapely Honza Křížek. Hladík podlehl následkům fibrózy plic, se kterou bojoval několik let. Sedmdesátiny by oslavil 13. prosince.

Záchranáři našli části těl obětí havárie indonéského letadla

Jakarta - Indonéští záchranáři dnes našli části těl v moři v oblasti, kde v sobotu havarovalo policejní letadlo se 13 osobami na palubě. Oznámil to na tiskové konferenci šéf Indonéské pátrací a záchranné agentury (BASARNAS) s tím, že ostatky pravděpodobných obětí byly nalezeny v místě, kde už vesničané dříve vylovili sedadlo z letadla a vak obsahující mobilní telefon a policejní doklady.

AKTUALIZUJEME

Skvělá Koukalová slaví první letošní triumf. Ovládla stíhací závod!

Östersund /FOTOGALERIE/ - Biatlonistka Gabriela Koukalová vyhrála stíhací závod Světového poháru v Östersundu. Do vedení se dostala už po úvodní střelbě a do cíle dojela o osm sekund před Němkou Laurou Dahlmeierovou. Pořadí v čele SP je opačné, Dahlmeierová vede před Koukalovou o 25 bodů. Eva Puskarčíková skončila ve Švédsku na osmém místě, což je její nejlepší individuální výsledek v SP, Lucie Charvátová byla dvanáctá a Veronika Vítková osmnáctá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies