VYBERTE SI REGION

Rozbité silnice: horor, na který chybí miliony

Praha - Zima zdaleka neskončila, ale silničářům už vysychají rozpočty. Kvůli záplatování děr nebude v létě na souvislejší opravy komunikací

10.2.2010 30
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Šárka Vavříková

Kdyby mohl, místo klasických pneumatik by si raději do auta namontoval pásy z tanku. Pro Karla Vojtíška ze středočeské Hostivice je teď cestování autem spíše náročným kličkováním po autodromu.

Podepsat by se mohly statisíce dalších řidičů

„Jezdím pravidelně po středních Čechách, ale letos jsou silnice děravé určitě víc. Tady normálně tolik nesněží a ty přívaly sněhu z toho udělají pořádný tankodrom,“ říká třicetiletý řidič.

Jeho obava není ničím zvláštním. Spíše by se pod ni mohly podepsat statisíce dalších motoristů, kteří teď jezdí po silnicích. Po zimě vypadají komunikace hrůzostrašně téměř každý rok, letos ale podle odhadů silničářů můžeme být svědky největšího hororu za poslední roky.

Průšvih, až to roztaje

Kvůli tuhým mrazům se neustále prodražuje údržba, z čehož vyplývá jasná rovnice: více soli rovná se méně peněz na záplaty. „Nikdo neřekne, kolik bude stát zima celkem. Je nepředstavitelné, kolik nás stál leden, a nikdo neví, jak to bude vypadat dál. Jen soli jsme v lednu položili za 28 milionů korun,“ stěžuje si například provozní náměstkyně Správy a údržby silnic Ústeckého kraje Lenka Holovská.

Její kolegové v dalších částech republiky nemají o moc lepší zprávy. „Kraj má na zimní a letní údržbu 400 milionů a jen leden vysál 15 až 20 procent z této částky, což je skutečně hodně, byl to jediný měsíc. Ano, už teď lze říct, že to, co se utratilo v zimě, bude v létě chybět,“ doplňuje náměstek Královéhradeckých silničářů Petr Zima.

Porušení zákona

Silničáři díry opravit musí, ovšem vyžádá si to svoji daň – například na nejnutnější opravy a záplaty dají po zimě silničáři na jižní Moravě 80 milionů korun. „Ty peníze dát musíme, jinak bychom porušovali zákon. Znamená to ale, že ubereme peníze z ostatních činností. Například můžeme zapomenout na souvislejší opravy silnic,“ přiznává ředitel jihomoravských silničářů Jan Zouhar. Na spravení všech poškození by na jihu Moravy potřebovali dalších 150 milionů korun. Ty však v rozpočtu nemají.

Co dělat, když si ve výtluku poškodíte auto

Pro údržbu silnic v celé republice je teď nejhorší náhlé střídání teplot, kdy po mrazu přichází mírná obleva a následně znovu mráz. Roztátý sníh nateče do spár a po opětovném zamrznutí pak led silnici doslova roztrhne. U dálnic se ze zákona musí jejich stav kontrolovat minimálně jednou denně, u silnic I. třídy pak ŘSD provádí kontrolu dvakrát do týdne. Pro letošek je na opravy a rekonstrukce těchto nejdůležitějších úseků vyčleněno 6,2 miliardy korun. „Celkové škody jsme ještě nevyčíslili. Kvůli počasí nyní provádíme pouze havarijní údržbu. S plošným záplatováním můžeme začít tehdy, až se teploty dostanou nad čtyři stupně Celsia,“ vysvětluje mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Kontroly na ostatních komunikacích, tedy takzvaných dvojkách, trojkách a místních komunikacích, jsou na krajích a městech.

Jen značka omlouvá

Poškodí–li své auto kvůli výmolu, může majitel žádat finanční náhradu za poničenou část vozu a opravu. Platí to však jen tehdy, když se mu auto poničilo na neoznačeném úseku silnice. Pokud jsou někde dopravní značky upozorňující na výmoly, majitel silnice v tomto případě odpovědnost nenese. S žádostí o úhradu škody je potřeba se obrátit na majitele komunikace. „Řešíme jich desítky ročně, a to případ od případu, z toho ve více než polovině z nich dochází k odškodnění. Jestliže se prokáže, že je vina na straně správce komunikace, což je u silnic I. třídy a dálnic ŘSD, tak žádosti vyřizujeme kladně,“ uzavírá Vápeníková.

ROZHOVOR

Ředitel pojištění automobilových flotil České pojišťovny Jiří Jirsa pro Deník: Odškodnění může jít z pojistky vaší či majitele komunikace

Pokud chcete škodu z výtluku zaplatit z vlastního havarijního pojištění, musí být zřejmé, že jde o nahodilou škodu, varuje před možnými podvody právník a ředitel pojištění automobilových flotil České pojišťovny Jiří Jirsa.

Za jakých okolností může žádat řidič majitele komunikace o náhradu škody, pokud si poničí část auta?
Škodu může majitel vozidla uplatnit buď z havarijního pojištění, anebo ji nárokovat po správci komunikace, který by mohl mít uzavřené odpovědnostní pojištění. V prvním případě tedy půjde o pojistnou událost samotného motoristy, ve druhém pak o pojistnou událost nikoliv motoristy, ale správce komunikace. Odpovědnostní pojistka kryje správce komunikace v případě, kdy něco zanedbá. Třeba neoznačí vyfrézovanou vozovku, odkrytou kanalizaci a podobně. Ideální je mít havarijní pojištění a být v tomto směru soběstačný.

Kdo nebo co určuje částku, o kterou si mohou požádat? Musím třeba cenu za zničenou pneumatiku doložit fakturou za její nákup?
Likvidace probíhá na základě smluvního ujednání a vychází z ceny opravovaných částí na základě faktur. Může jít ale také o výpočet náhrady škody, třeba v případě totálního zničení auta. Pokud však jde pouze o poškozené pneumatiky, na ty se havarijní pojištění nevztahuje.

Existuje nějaká zákonná hranice, od jaké výše škody mohu chtít náhradu?
Neexistuje.

Kdy mohu žádat o náhradu ze svého havarijního pojištění, pokud jsem spadl do výtluku?
Záleží na tom, co bylo na vozidle poškozené, a především musí být zřejmé, že škoda vznikla nahodile. Mechanici v servisech a likvidátoři v pojišťovnách takové věci poznají.

Co mám dělat, pokud chci škodu zaplatit ze svého pojištění? Jakou mám vyplnit žádost, mám si zničené kolo vyfotit?
Stačí zavolat na infolinku pojišťovny, v našem případě ČP. Sdělit operátorovi, co se vám stalo, a postupovat podle jeho rad.

Za jak dlouho musí pojišťovna moji škodu vyřídit a poslat mi peníze?
Zájmem pojišťovny je, aby případ zlikvidovala co nejdříve a mohla se věnovat dalším pojistným událostem. Likvidaci přitom může provést pouze na základě konkrétních údajů, dokumentace a faktur. Do tří měsíců musí být případ zlikvidován anebo musí majitel auta dostat zprávu, proč se tak ještě nestalo. Ale v naprosté většině případů vyplácíme peníze do tří dnů poté, co likvidátor dostane poslední dokument, který k této likvidaci potřebuje.

Jan Klička, Zpravodajové deníku

Autor: Jan Klička

10.2.2010 VSTUP DO DISKUSE 30
SDÍLEJ:

Politici nechápou, co je věda, jak funguje, říká nositel Nobelovy ceny za fyziku

Brno - Vědci se musí místo výzkumu věnovat papírování, kritizoval nositel Nobelovy ceny za fyziku Claude Cohen-Tannou-dji. „Moje děti se věnují vědě také a tráví šedesát procent času sepisováním zpráv," řekl ve čtvrtek fyzik publiku na VUT v Brně.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Veterinární správa varuje chovatele před ptačí chřipkou

Benešov – Odbor životního prostředí na základě výzvy Státní veterinární správy upozornil občany a zvláště drobnochovatele drůbeže na výskyt ptačí chřipky. „V současné době se už v několika státech Evropy objevila řada případů vysoce patogenní ptačí chřipky u volně žijících ptáků i v chovech drůbeže," uvedl vedoucí odboru Tomáš Heřmánek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies