Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rozbité silnice: horor, na který chybí miliony

Praha - Zima zdaleka neskončila, ale silničářům už vysychají rozpočty. Kvůli záplatování děr nebude v létě na souvislejší opravy komunikací

10.2.2010 30
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Šárka Vavříková

Kdyby mohl, místo klasických pneumatik by si raději do auta namontoval pásy z tanku. Pro Karla Vojtíška ze středočeské Hostivice je teď cestování autem spíše náročným kličkováním po autodromu.

Podepsat by se mohly statisíce dalších řidičů

„Jezdím pravidelně po středních Čechách, ale letos jsou silnice děravé určitě víc. Tady normálně tolik nesněží a ty přívaly sněhu z toho udělají pořádný tankodrom,“ říká třicetiletý řidič.

Jeho obava není ničím zvláštním. Spíše by se pod ni mohly podepsat statisíce dalších motoristů, kteří teď jezdí po silnicích. Po zimě vypadají komunikace hrůzostrašně téměř každý rok, letos ale podle odhadů silničářů můžeme být svědky největšího hororu za poslední roky.

Průšvih, až to roztaje

Kvůli tuhým mrazům se neustále prodražuje údržba, z čehož vyplývá jasná rovnice: více soli rovná se méně peněz na záplaty. „Nikdo neřekne, kolik bude stát zima celkem. Je nepředstavitelné, kolik nás stál leden, a nikdo neví, jak to bude vypadat dál. Jen soli jsme v lednu položili za 28 milionů korun,“ stěžuje si například provozní náměstkyně Správy a údržby silnic Ústeckého kraje Lenka Holovská.

Její kolegové v dalších částech republiky nemají o moc lepší zprávy. „Kraj má na zimní a letní údržbu 400 milionů a jen leden vysál 15 až 20 procent z této částky, což je skutečně hodně, byl to jediný měsíc. Ano, už teď lze říct, že to, co se utratilo v zimě, bude v létě chybět,“ doplňuje náměstek Královéhradeckých silničářů Petr Zima.

Porušení zákona

Silničáři díry opravit musí, ovšem vyžádá si to svoji daň – například na nejnutnější opravy a záplaty dají po zimě silničáři na jižní Moravě 80 milionů korun. „Ty peníze dát musíme, jinak bychom porušovali zákon. Znamená to ale, že ubereme peníze z ostatních činností. Například můžeme zapomenout na souvislejší opravy silnic,“ přiznává ředitel jihomoravských silničářů Jan Zouhar. Na spravení všech poškození by na jihu Moravy potřebovali dalších 150 milionů korun. Ty však v rozpočtu nemají.

Co dělat, když si ve výtluku poškodíte auto

Pro údržbu silnic v celé republice je teď nejhorší náhlé střídání teplot, kdy po mrazu přichází mírná obleva a následně znovu mráz. Roztátý sníh nateče do spár a po opětovném zamrznutí pak led silnici doslova roztrhne. U dálnic se ze zákona musí jejich stav kontrolovat minimálně jednou denně, u silnic I. třídy pak ŘSD provádí kontrolu dvakrát do týdne. Pro letošek je na opravy a rekonstrukce těchto nejdůležitějších úseků vyčleněno 6,2 miliardy korun. „Celkové škody jsme ještě nevyčíslili. Kvůli počasí nyní provádíme pouze havarijní údržbu. S plošným záplatováním můžeme začít tehdy, až se teploty dostanou nad čtyři stupně Celsia,“ vysvětluje mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Kontroly na ostatních komunikacích, tedy takzvaných dvojkách, trojkách a místních komunikacích, jsou na krajích a městech.

Jen značka omlouvá

Poškodí–li své auto kvůli výmolu, může majitel žádat finanční náhradu za poničenou část vozu a opravu. Platí to však jen tehdy, když se mu auto poničilo na neoznačeném úseku silnice. Pokud jsou někde dopravní značky upozorňující na výmoly, majitel silnice v tomto případě odpovědnost nenese. S žádostí o úhradu škody je potřeba se obrátit na majitele komunikace. „Řešíme jich desítky ročně, a to případ od případu, z toho ve více než polovině z nich dochází k odškodnění. Jestliže se prokáže, že je vina na straně správce komunikace, což je u silnic I. třídy a dálnic ŘSD, tak žádosti vyřizujeme kladně,“ uzavírá Vápeníková.

ROZHOVOR

Ředitel pojištění automobilových flotil České pojišťovny Jiří Jirsa pro Deník: Odškodnění může jít z pojistky vaší či majitele komunikace

Pokud chcete škodu z výtluku zaplatit z vlastního havarijního pojištění, musí být zřejmé, že jde o nahodilou škodu, varuje před možnými podvody právník a ředitel pojištění automobilových flotil České pojišťovny Jiří Jirsa.

Za jakých okolností může žádat řidič majitele komunikace o náhradu škody, pokud si poničí část auta?
Škodu může majitel vozidla uplatnit buď z havarijního pojištění, anebo ji nárokovat po správci komunikace, který by mohl mít uzavřené odpovědnostní pojištění. V prvním případě tedy půjde o pojistnou událost samotného motoristy, ve druhém pak o pojistnou událost nikoliv motoristy, ale správce komunikace. Odpovědnostní pojistka kryje správce komunikace v případě, kdy něco zanedbá. Třeba neoznačí vyfrézovanou vozovku, odkrytou kanalizaci a podobně. Ideální je mít havarijní pojištění a být v tomto směru soběstačný.

Kdo nebo co určuje částku, o kterou si mohou požádat? Musím třeba cenu za zničenou pneumatiku doložit fakturou za její nákup?
Likvidace probíhá na základě smluvního ujednání a vychází z ceny opravovaných částí na základě faktur. Může jít ale také o výpočet náhrady škody, třeba v případě totálního zničení auta. Pokud však jde pouze o poškozené pneumatiky, na ty se havarijní pojištění nevztahuje.

Existuje nějaká zákonná hranice, od jaké výše škody mohu chtít náhradu?
Neexistuje.

Kdy mohu žádat o náhradu ze svého havarijního pojištění, pokud jsem spadl do výtluku?
Záleží na tom, co bylo na vozidle poškozené, a především musí být zřejmé, že škoda vznikla nahodile. Mechanici v servisech a likvidátoři v pojišťovnách takové věci poznají.

Co mám dělat, pokud chci škodu zaplatit ze svého pojištění? Jakou mám vyplnit žádost, mám si zničené kolo vyfotit?
Stačí zavolat na infolinku pojišťovny, v našem případě ČP. Sdělit operátorovi, co se vám stalo, a postupovat podle jeho rad.

Za jak dlouho musí pojišťovna moji škodu vyřídit a poslat mi peníze?
Zájmem pojišťovny je, aby případ zlikvidovala co nejdříve a mohla se věnovat dalším pojistným událostem. Likvidaci přitom může provést pouze na základě konkrétních údajů, dokumentace a faktur. Do tří měsíců musí být případ zlikvidován anebo musí majitel auta dostat zprávu, proč se tak ještě nestalo. Ale v naprosté většině případů vyplácíme peníze do tří dnů poté, co likvidátor dostane poslední dokument, který k této likvidaci potřebuje.

Jan Klička, Zpravodajové deníku

Autor: Jan Klička

10.2.2010 VSTUP DO DISKUSE 30
SDÍLEJ:
TOP 2 HNED PAVEL VIČAR Knihkupectví ve Vyškově je zase v provozu. Majitelka si pořídila systém EET, a po rozhodnutí finanční správy může svůj obchod dál provozovat.
7

Knihkupectví uzavřená kvůli EET opět fungují, finanční správa to posvětila

Ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
4

Ultimátum taxikářů vypršelo. Na příští týden chystají protestní jízdu

Škodovka nestíhá, superb se možná bude vyrábět v Německu. Odboráři nesouhlasí

Pracují sedm dní v týdnu téměř 24 hodin denně. Závody Škody Auto v Mladé Boleslavi a Kvasinách nestíhají. Prodeje stále rostou a brzy mají přijít nové modely. Vedení mateřského koncernu Volkswagen řeší, jak české automobilce pomoci a které modely přesunout do továren po Evropě. Škoda se potýká s nedostatkem pracovníků. Informovaly o tom Hospodářské noviny.

AUTOMIX.CZ

Tatra postavila unikátní osmikolku se všemi řiditelnými koly. Hýbe se jako krab

Česká automobilka Tatra se pochlubila jednou unikátní novinkou. Pro jistého švýcarského zákazníka totiž postavila osmikolový podvozek se systémem řízení kol všech čtyř náprav. Vůz díky tomu umí mimo jiné takzvaný „krabí chod", tedy jízdu šikmo vpřed či vzad doleva nebo doprava při stejném úhlu natočení všech kol. Není divu, že novinka v Kopřivnici dostala právě přezdívku "Krab".

Evropa zvládla start Laver Cupu, po dvou zápasech vede 2:0

/FOTOGALERIE/ Tenisté týmu Evropy vedou po prvních dvou zápasech Laver Cupu nad výběrem světa 2:0. Byly to ale pořádné bitvy, bojovalo se o každý míček. Nejprve Chorvat Marin Čilič porazil dvakrát 7:6 mladého Američana Francese Tiafoeho, pak si Rakušan Dominic Thiem poradil 6:7, 7:6 a 10:7 v rozhodujícím super tie-breaku s dalším americkým hráčem Johnem Isnerem.

OBRAZEM: Policejní zakuklenci se v Hodoníně slanili z vrtulníku

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Jaké je to být policistou a co všechno je k tomu potřeba splnit, mohli zjistit zájemci v pátek v areálu stadionu U Červených domků v Hodoníně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení