VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ruské ministerstvo: Nehodu letounu v Čáslavi mohl zavinit požár v kabině

Moskva, Čáslav - Příčinou středeční nehody ruského vojenského letounu An-30 v Čáslavi mohl být požár v kabině, a ne zlomená přední noha podvozku, jak tvrdilo ruské ministerstvo obrany.

24.5.2012 5
SDÍLEJ:

Havárie letadla Čáslav. 23.5. 2012Foto: Deník/ Jiří Kalát

S alternativní verzí nehody přišel dnes ruský list Kommersant. Podle něj příčinou požáru mohlo být i tajné „vylepšování" pozorovací techniky nad povolený rámec. Deník také ocenil pohotovost českých hasičů, díky níž se podařilo zachránit posádku a pasažéry.

Na letišti u Čáslavi kolem středečního poledne při přistání havaroval speciální letoun ruské pozorovací mise a začal hořet. Na palubě bylo 23 lidí, šest z nich bylo zraněno; podle náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka jsou všichni zranění mimo ohrožení života.

Oslovení experti podle Kommersantu sice nevylučují, že se zlomená noha podvozku mohla stát příčinou nehody, ale považují tuto verzi za málo pravděpodobnou.

„Přistání se totiž podle odborníků nepovedlo ještě dlouho před tím, než se kola stroje dotkla země," napsal list. O tom svědčí například příliš vysoká rychlost letadla při klesání na přistání, kvůli jejímuž snížení musela posádka vysunout klapky do příliš velkého úhlu, netypického pro běžná přistání An-30. Přistání stroje pak bylo dosti tvrdé, navíc piloti se sotva trefili na dráhu, a to až na její konec. „Takovým způsobem se zlomení nohy podvozku a vyjetí z dráhy jeví zcela logickým koncem chyb udělaných ještě ve vzduchu," podotkl list.

Pozorovací mise

Odborníci předpokládají, že tvrdé přistání lze vysvětlit tím, že posádka musela přistávat nikoliv normálně, ale nouzově, nejspíše kvůli požáru či dýmu v kabině. O tom podle listu svědčí i fotografie ohořelých trosek An-30 – letoun byl poškozen právě v místě, kde se nalézá panel, ke kterému jsou připojeny kabely veškeré snímací techniky speciálního letounu pro pozorovací mise. Podle expertů je právě tento panel místem hrozícím vznikem požárů, protože spojuje množství kabelů a často zde dochází ke zkratům.

„Konstrukční problém ještě často zhoršuje snaha samých pozorovatelů zasahovat do provozu panelu," podotkl deník. Problém podle něj spočívá v tom, že mezinárodní dohody umožňují instalovat na palubě letounu jen kamery s poměrně nízkým rozlišením. Ty například dokážou zaznamenat tank, ale už nedovolí rozeznat konkrétní typ či rozlišit skutečného obrněnce od makety. „V honbě za kvalitnějšími snímky ruští i zahraniční vojenští odborníci často modernizují ‚nedokonalou' snímací techniku, v utajení před partnery a na své riziko," poznamenal deník.

Autor: ČTK

24.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Budoucí zubaři se v Olomouci připravují na praxi pomocí špičkové stomatologické techniky
12

Stížností na zubaře přibývá. Čekají je tvrdší pravidla

SPLIT, TURISTÉ, sluníčko i koupání.
25

Kdy si vzít dovolenou? Nejlepší letní počasí bývá uprostřed prázdnin

Aktér videa s Babišem: Vůbec mě nenapadlo, že z toho bude takový poprask

Měla to být tak trochu předvolební agitace a hlavně autogramiáda knihy lídra hnutí Ano Andreje Babiše na prachatických Slavnostech Zlaté stezky. Jenže v Prachaticích bývalý ministr financí narazil.

Karlovarský festival se blíží. Moderovat ho opět bude Marek Eben

S mezinárodním filmovým festivalem v Karlových Varech je tvář Marka Ebena spjata stejně silně jako Jiřího Bartošky, Evy Zaoralové nebo bratrů Cabanů. I letos bude oblíbený herec, skladatel a zpěvák na přehlídce plnit roli moderátora. Festival odstartuje už tento pátek. Která místa má Marek Eben ve Varech a v jejich okolí rád?

Módní, ale drahé „hipsterské“ občerstvení vyhání z koupališť chudší Švýcary

Letní horka přímo vybízejí k trávení času u bazénu doma, anebo také na veřejných koupalištích. Švýcarská Socialistická strana (SP) přišla s „letním tématem" – města by se prý měla zamyslet nad cenou občerstvení v plaveckých areálech. Jeho stále rostoucí cena prý odrazuje slabší sociální vrstvy.

U nového auta vede při rozhodování cena. Trendem se stává carsharing

Koupě auta online, využívání carsharingu, financování operativním leasingem a stále víc technologií. To jsou u osobních aut podle českých řidičů a řidiček trendy budoucnosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies