VYBERTE SI REGION

Ruské ministerstvo: Nehodu letounu v Čáslavi mohl zavinit požár v kabině

Moskva, Čáslav - Příčinou středeční nehody ruského vojenského letounu An-30 v Čáslavi mohl být požár v kabině, a ne zlomená přední noha podvozku, jak tvrdilo ruské ministerstvo obrany.

24.5.2012 5
SDÍLEJ:

Havárie letadla Čáslav. 23.5. 2012Foto: Deník/ Jiří Kalát

S alternativní verzí nehody přišel dnes ruský list Kommersant. Podle něj příčinou požáru mohlo být i tajné „vylepšování" pozorovací techniky nad povolený rámec. Deník také ocenil pohotovost českých hasičů, díky níž se podařilo zachránit posádku a pasažéry.

Na letišti u Čáslavi kolem středečního poledne při přistání havaroval speciální letoun ruské pozorovací mise a začal hořet. Na palubě bylo 23 lidí, šest z nich bylo zraněno; podle náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka jsou všichni zranění mimo ohrožení života.

Oslovení experti podle Kommersantu sice nevylučují, že se zlomená noha podvozku mohla stát příčinou nehody, ale považují tuto verzi za málo pravděpodobnou.

„Přistání se totiž podle odborníků nepovedlo ještě dlouho před tím, než se kola stroje dotkla země," napsal list. O tom svědčí například příliš vysoká rychlost letadla při klesání na přistání, kvůli jejímuž snížení musela posádka vysunout klapky do příliš velkého úhlu, netypického pro běžná přistání An-30. Přistání stroje pak bylo dosti tvrdé, navíc piloti se sotva trefili na dráhu, a to až na její konec. „Takovým způsobem se zlomení nohy podvozku a vyjetí z dráhy jeví zcela logickým koncem chyb udělaných ještě ve vzduchu," podotkl list.

Pozorovací mise

Odborníci předpokládají, že tvrdé přistání lze vysvětlit tím, že posádka musela přistávat nikoliv normálně, ale nouzově, nejspíše kvůli požáru či dýmu v kabině. O tom podle listu svědčí i fotografie ohořelých trosek An-30 – letoun byl poškozen právě v místě, kde se nalézá panel, ke kterému jsou připojeny kabely veškeré snímací techniky speciálního letounu pro pozorovací mise. Podle expertů je právě tento panel místem hrozícím vznikem požárů, protože spojuje množství kabelů a často zde dochází ke zkratům.

„Konstrukční problém ještě často zhoršuje snaha samých pozorovatelů zasahovat do provozu panelu," podotkl deník. Problém podle něj spočívá v tom, že mezinárodní dohody umožňují instalovat na palubě letounu jen kamery s poměrně nízkým rozlišením. Ty například dokážou zaznamenat tank, ale už nedovolí rozeznat konkrétní typ či rozlišit skutečného obrněnce od makety. „V honbě za kvalitnějšími snímky ruští i zahraniční vojenští odborníci často modernizují ‚nedokonalou' snímací techniku, v utajení před partnery a na své riziko," poznamenal deník.

Autor: ČTK

24.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Průměrná mzda v ČR se ve 3. čtvrtletí zvýšila na 27.220 Kč

Praha - Průměrná mzda v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostla o 1170 korun na 27.220 Kč, tedy o 4,5 procenta. Reálně, po odečtení inflace se lidem výdělek zvýšil o čtyři procenta. Informoval o tom dnes Český statistický úřad (ČSÚ). Podle něj na růst mezd v mnoha oblastech tlačil nedostatek pracovníků, o které zaměstnavatelé mezi sebou soutěžili. Růst výdělků se shoduje s odhady analytiků.

Případ úplatků Horkého a lobbistky Mrencové se vrací do Chebu

Plzeň - Krajský soud v Plzni zrušil původní verdikt a vrátil případ k novému projednání do Chebu.

Výpravčí, jenž způsobil nehodu v Bavorsku, půjde do vězení

Berlín - Na tři a půl roku do vězení poslal dnes německý soud výpravčího, který v únoru zavinil nejhorší železniční neštěstí v Bavorsku za více než 40 let. Nehoda u obce Bad Aibling si vyžádala 12 mrtvých a téměř 90 zraněných. Muži, který hrál během služby hru na mobilním telefonu, hrozil až pětiletý trest vězení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies