Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Unie chce zpomalit auta, Češi protestují

PRAHA - Maximální rychlost 162 kilometrů v hodině a karoserie polepená varovnými samolepkami. Tak by v budoucnu mohla vypadat všechna vozidla jezdící po silnicích EU.

20.8.2007 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv

Počítá s tím jeden z návrhů Evropského parlamentu, který chce pomocí omezení konstrukční rychlosti vozidel snížit vypouštění škodlivin do vzduchu. Čeští politici i odborníci protestují a svorně říkají: je to nesmysl, budeme proti.

„Hrozba, že by něco takového mohlo projít, je bohužel reálná. Návrh je z dílny liberálů, podpoří je i zelení a možná i sociální demokraté,“ uvedl lidovecký
europoslanec Jan Březina. Návrh mu přijde nesmyslný už kvůli možnosti, že by vozidla byla polepená podobně jako tabákové výrobky. „Házet do jednoho pytle cigarety a auta mi přijde na hranici ekologického fanatismu,“ zlobí se Březina.

Za pravdu mu přitom dávají i někteří ekologové. „Konstrukční rychlost aut bych neomezoval. Systémovější je například snižovat spotřebu paliva nebo regulovat rychlost dopravními značkami. Nikoliv kvůli tomu vytvářet zákon pro celou Evropu,“ řekl Deníku Mirek Patrik ze sdružení Děti Země. „Vliv omezení rychlosti na emise je prakticky nulový, v praxi by to znamenalo jen zablokování dopravy na dálnicích a velké zácpy,“ doplňuje ho předseda
Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Větší podporu politiků i expertů má naopak záměr omezit škodliviny povinným zavedením šestistupňových převodovek. „U řady vozidel to existuje už nyní, šetří to palivo i emise. Lidi bych k tomu ale zákonem nenutil, postupně na to přejdou sami,“ tvrdí Šípek. Omezní konstrukční rychlosti nepodporuje ani ministerstvo dopravy. „Naopak zavedení šestého stupně může být pozitivní opatření,“ říká Ivana Jelínková z tiskového odboru ministerstva dopravy.

Nápad na omezení konstrukční rychlosti vozidel je součástí strategického plánu Evropské komise. Škodlivé emise CO2 ze silniční dopravy totiž za posledních
čtrnáct let vzrostly na území EU o čtvrtinu.

20.8.2007 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
BMW M5.
38

BMW představilo nejvýkonnější M5. Má 600 koní a pohon všech kol

Adam Matouš z Předlic má malé zemědělské hospodářství a někdo mu bezdůvodně tráví zvířata.
8

Mladému chovateli z Předlic zabili lidé už desítky zvířat

Krkonošská expedice na Špicberky. Tam, kde nezapadá slunce

Skupina krkonošských přírodovědců absolvovala expedici na severské souostroví Špicberky, přesněji v norštině Svalbard. Nejvyšší české hory za Arktidu vyměnilo na čtrnáct dní osm pracovníků Správy Krkonošského národního parku.

Evropu drancují lupiči sladkostí. Ve Švédsku ukradli čtyři tuny Ferrera

Řidič kamionu s nákladem čokoládových pochoutek spal na odpočívadle v jižním Švédsku. Hbití zloději zatím z návěsu „vymístili“ čtyři tisíce kilogramů nejrůznějších výrobků známé italské značky Ferrero.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Už ve čtvrtek se sejdou věřitelé společnosti Ostravsko-karvinské doly, která je od loňského května v insolvenci, aby rozhodli o osudu největší těžební firmy v zemi a tím i budoucnosti jejích zaměstnanců.

Hrad Rychmburk zdobí střecha z keramických tašek

Rekonstrukce historické památky je choulostivá záležitost a klade vysoké nároky na projektanty i řemeslníky. Podívejte se, jak obdivuhodně se povedla nová střecha gotického hradu Rychmburk na Chrudimsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení