VYBERTE SI REGION

S Deníkem ušetříte: Ceny půjčoven a servisů lyží

Praha /SERIÁL DENÍKU/ - Zimní sezona se blíží, hory čekají na první sníh a první lyžaře. Než poprvé vyrazíte na hory, nezapomeňte si zkontrolovat stav lyží a snowboardů.

5.12.2011
SDÍLEJ:

Lyžařský servis. Ilustrační snímky.Foto: DENÍK

Jízda s nabroušenými hranami je o mnoho bezpečnější, upozorňují technici ze ski servisů.

Pokud nemáte lyže vlastní, zajděte do půjčoven, které nabízí veškeré lyžařské vybavení. Podle průzkumu Deníku si nejlevnější lyžařský komplet na týden půjčíte v Hlučíně u Ostravy.

Výhody půjčoven jsou zejména pro občasné lyžaře zcela evidentní. Nejenže se nemusejí pořizovat drahé lyžařské, snowboardové či běžkařské vybavení, ale zároveň není třeba, aby museli výbavu po celý rok skladovat a platit za její údržbu.

Martin Doubek, provozovatel skiservisu v pražských Vršovicích pro Deník:

Lyžím škodí, když je mokré dáte do obalu nebo je odkryté vezete na autě

Proč je důležité lyže dávat pravidelně do servisu odborníkům?
Lyže se do servisu dávají z toho důvodu, aby se zachovaly jejich vlastnosti, jako když byly nové. Jedná se především o skluz, stabilitu a ostrost hrany. Lyže musí držet na ledu za všech podmínek, jsou tak bezpečnější.

Jak často by lyžaři měli dávat svou výbavu do servisu?
U průměrného lyžaře se doporučuje jednou ročně. Ze svých zkušeností vím, že lyže vydrží nabroušené v průměru pět až deset dní. Pro týden a k tomu jeden nebo dva víkendy na horách stačí dát lyže do servisu jednou. Kdo najezdí víc, tak samozřejmě vícekrát. Záleží to také na tom, jestli jezdíte na prašanu, nebo na ledu, kde se hrana ztupí rychleji, jestli je sníh čerstvý, nebo mokrý. Když je mokrý, tak se skluznice ošoupe rychleji. Záleží také na tom, jakým způsobem lyžař jezdí a jak je těžký. Jiný otěr je u stokilového a dvacetikilového lyžaře.

Někdo si dává lyže upravit na konci sezony, jiný naopak na začátku. Co je lepší?
Optimální je na konci zimy nebo na jaře. Skluznice je po zimě ojetá a je potřeba, aby se opravila, uzavřela, nabrousila a navoskovala, aby byla chráněná proti vnějším vlivům. Obě varianty jsou možné, pro skluznici je však o trochu lepší dát ji opravit po sezoně. Většina zákazníků to ale dělá přesně naopak. Když někdo jede nečekaně na týden do Alp, je samozřejmě lepší dát lyže do servisu i několik dní předtím. Vždy se to odvíjí od toho, v jakém je lyže stavu. Je potřeba, aby si lyžaři své lyže před zimní dovolenou prohlédli, jestli jsou na skluznici vrypy a podobně.
Důležitý je také požitek z jízdy. Když lyže na svahu nedrží, je dobré zajít do servisu, aby byla na další ježdění dobrá, a tím pádem i bezpečná.

Mají se do servisu dávat i úplně nové lyže?
Nové lyže se dávají jen seřizovat a namontovat vázání. Jsou totiž už částečně připravené z výroby. Jsou nabroušené a většinou mají i nějakou základní impregnaci voskem. Sportovně založení lyžaři, kteří jsou zvyklí na svoji vlastní strukturu a úhly, si je můžou nechat přebrousit, ale pro širokou veřejnost jsou nové lyže z výroby dostatečně připravené.

Co lyže nejvíce poškozuje a jak by se k nim měli lidé chovat?
Důležité je po každém lyžování lyže utřít hadrem, aby zůstaly čisté a suché. Nejvíc jim ubližuje, když jsou od bláta a tak je lidé hodí do vaku nebo na auto. Hodně jim ubližuje také to, když je vozíte na střeše auta odkryté, a ne v rakvi nebo obalu.
Chemické posypy totiž narušují hrany.
Navíc když se prach, který je na silnicích, dostane do vázání, dost omezuje jeho funkčnost. Většinou se to později nedá vyřešit, protože uvnitř vázání je hustá vazelína, která když pojme prach, tak ho z ní nedostanete. Takové vázání je pak odepsané.

Můžou si lyžaři i nějakou další údržbu dělat sami?
To záleží na manuálních schopnostech a znalostech každého lyžaře. Nejjednodušší je voskování tekutým voskem, to zvládne každý. Náročnější je už broušení hran manuálními bruskami, které se dají koupit. Zase se tím ale prodlouží čas, kdy se lyže nemusí dávat do servisu. Běžkaři si voskují lyže za tepla a podobně.
Existují i manuální strukturovače, se kterými si na běžky můžete vyříznout strukturu, jakou potřebujete a podle toho, jak běžky chcete využívat. Minimum je, že lyže po každém použití pečlivě utřete do sucha.

Zimní výbava.

Zimní výbava.

5.12.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies