VYBRAT REGION
Zavřít mapu

VIDEO: Zlepší se po sčítání doprava v Praze?

Praha - Desítky tisíc lidí se ve středu v metru účastní největšího průzkumu cestujících za poslední čtyři roky. Dopravní podnik to bude stát asi milion korun. Výsledky budou za měsíc.

12.11.2008 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
7 fotografií

VELKÉ SČÍTÁNÍ. Dopravnímu podniku by mělo ukázat, jak nejlépe nastavit své služby.Foto: DENÍK/Jan Handrejch

Všichni Pražané by chtěli, aby mohli po metropoli co nejrychleji a nejsnadněji cestovat. Jen někteří jsou ale pro zlepšení situace v pražské integrované dopravě ochotni něco udělat. Podle toho také včera vypadal velký přepravní průzkum v metru.

Od 5 až do 21 hodin čekali u všech vstupů do metra pracovníci dopravního průzkumu, kde rozdávali speciální sčítací lístky. Těch bylo připraveno celkem jeden a půl milionu. Po převzetí lístku ho cestující odevzdal při výstupu z metra. Tak mohl každý učinit pokaždé, pokaždé, když znovu vstoupil do metra.

Někdy lidé lístky nechtěli

Možná nejvíce lidé odmítali použít lístky na jedné z nejfrekventovanějších stanic I. P. Pavlova. „Je tady hodně veliký nával a například některé starší lidi to znervózňuje. Ale většina si lístek vezme a také ho pak poctivě odevzdá. Zajímavé ale je, že si odmítlo vzít lístek například hodně lidí z řad policistů a někteří cizinci. Ti však možná jen z toho důvodu, že neví, o co se jedná,“ řekl Josef Gráf, student střední dopravní školy v Praze, který rozdával lístky v metru.

To na Náměstí Míru byl větší klid. „Drtivá většina lidí si lístky bere a zatím jsem se setkal jen asi se dvěma případy, kdy je někdo odevzdal zmačkané. Myslím, že to funguje dobře,“ sdělil Tomáš Polner, také student dopravní školy, který rozdával i sbíral lístky.

Průzkum stojí milion korun

Každý odevzdaný lístek má přispět k budoucímu plánování spojů v metropoli, a to nejen metra, ale i tramvají a autobusů. „I proto je pro nás nesmírně důležité aktivní zapojení co největšího množství cestujících. Předpokládáme, že využijeme všech 1,5 milionu lístků. Získáme tak opravdu obrovský vzorek, podle kterého budeme moci následně dopravu v Praze upravit,“ vysvětlil tiskový mluvčí Dopravního podniku.

Celá akce, jež je největší svého druhu za poslední čtyři roky, by měla stát zhruba jeden milion korun.

„No myslím, že se nemuselo tolik plýtvat papírem a také nemusel být tak kvalitní. Určitě pak mohl Dopravní podnik ušetřit,“ upozornila další z cestujících Kateřina Brávková. Již dříve ale vedení Ropidu, organizátora Pražské integrované dopravy vysvětlilo, že lístky jsou takové, aby mohly být strojově sečteny.

Lidé zpochybňují přesnost výsledků

„Přesné výsledky bychom měly mít přibližně v polovině prosince,“ doplnil Ondřej Pečený. Přesnost by prý výrazně neměl ovlivnit ani ranní výpadek, kdy ve stanici I.P. Pavlova přestaly fungovat eskalátory a metro zde asi dvacet minut nejezdilo.

Jeden z cestujících také tvrdil, že místo jednoho, dostal rovnou čtyři lístky najednou. „Dali mi je a řekli, že ten zbytek je na památku,“ sdělil Petr Rejžek z Prahy 1.

Dopravní podnik, ale všechny pracovníky důkladně proškolil, jak mají postupovat, takže k takovým chybám nemělo vůbec docházet a jedná se o pochybení jednotlivých pracovníků průzkumu. Ani to však nemá výsledky výrazně ovlivnit. „Budeme mít v ruce obrovský vzorek lístků, který tímto nemůže být ovlivněn,“ uvedl ke spekulacím tiskový mluvčí.

Metro se změnilo, průzkum byl nutný

Jedním z hlavních cílů průzkumu je, aby se kvalitně podařilo aktualizovat stav po prodloužení metra C do Letňan a dalších změn v MHD. Konkrétně je to možné přiblížit například na spojení Kačerova a Smíchova.

„V tomto úseku jezdí stále obrovské množství lidí metrem a nezbývá jim než nejdříve jet do centra, přestoupit a poté dorazit na místo. Proto by zde ulehčilo přeplněnému úseku metra zavedení autobusové dopravy, která by obě lokality spojila bez toho, aby cestující museli zajet do centra,“ vysvětlil Pavel Procházka, který je pověřený řízením společnosti Ropid, která organizuje pražskou integrovanou dopravu.

„Proti dnešnímu průzkumu nic nemám a samozřejmě se ho aktivně účastním, chci za ním ale v příštím roce vidět konkrétní pozitivní výsledky,“ potvrdil svými slovy názor většiny cestujících Rudolf Kropáč z Prahy 10.

Autor: Lukáš Marek

12.11.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
AKTUALIZUJEME
11

Teroristé nás nezastraší, řekl Sobotka k londýnskému atentátu, Zeman vyčkává

Britská premiérka Theresa Mayová.
1 3

Mayová odsoudila teroristický útok, místo nebylo vybráno náhodně

Zrychlí stavby? Politici chtějí vyšachovat ekology i spolky

Kuňkání žab zřejmě ještě více než dnes zanikne v hluku stavebních strojů. Důvod? Výhrady, které ke stavbám vyjadřují ekologové či různé občanské spolky, už brzy úřady nebudou tolik poslouchat. Připravit je o slovo může chystaná novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA), která má omezit možnost vyjadřovat se tak jako dosud k chystaným velkým stavbám, jako jsou dálnice nebo továrny.

Češka žijící v Londýně: Lidé se spíše diví, že se to nestalo dřív

Příbram/Londýn - Středeční teroristický útok v Londýně otřásl celým světem. Situaci v Londýně popsala Deníku Martina Stromková z Příbramska, která v Anglii žije zhruba deset let.

Ukrajinci zakázali ruské zpěvačce cestu na Eurovizi v Kyjevě

Ukrajinská tajná služba SBU zakázala vstup do země ruské zpěvačce Juliji Samojlovové, která měla Rusko reprezentovat v květnové soutěži Eurovize v Kyjevě. "Nežádoucí osobou" se stala tím, že porušila ukrajinské zákony návštěvou anektovaného poloostrova Krym. Neobvyklý krok oznámila televize 112 s odvoláním na mluvčí SBU. Zákaz má platit po tři roky.

Spíme málo. Trpíme proto nadváhou a depresemi

Spánek? Na ten jsem dlouho neměla čas, přiznává osmatřicetiletá manažerka Lenka Procházková. Snažila se totiž stihnout úplně všechno – práci si nosila domů, děti dirigovala hlavně přes telefon, k tomu se starala o nemohoucí rodiče. Během pracovního týdne strávila v posteli sotva pět hodin denně. Někdy musely stačit i čtyři hodiny. Dokud nepřišel zvrat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies