Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šéf záchranky Schwarz srovnal havárii autobusu s válkou

Praha - Nehody autobusů hromadné dopravy patří podle šéfa pražské záchranky Zdeňka Schwarze k nejhorším případům vůbec. Horší by podle něj byla už jen válka.

23.6.2012
SDÍLEJ:

Zdeněk SchwarzFoto: DENÍK/archiv

Příčinami takových nehod bývají podle koordinátora BESIP Jaroslava Kučery mikrospánek, technický stav auta či silnice a podle Schwarze i zdravotní problémy řidiče. Předseda Sdružení řidičů CZ Pavel Lukáš také připustil, že dopravci nutí řidiče porušovat předepsané doby odpočinku. Právě mikrospánek mohl být podle silničářů příčinou dnešní havárie českého autobusu v Chorvatsku, při níž zemřelo osm lidí a desítky jich byly zraněny.

"Je to vždycky velice dramatická situace. Autobus je jako skleník, nemá moc bezpečnostních prvků. Někdy nemá ani u všech sedadel bezpečnostní pásy. Většinou to dobře přežijí kufry, ale o ty zas tolik nejde," sdělil  Schwarz. Autobus se podle Schwarze obvykle převrátí, vysklí se okna, a cestující pak jimi vypadávají ven.

Ti, kteří  z autobusů  vypadnou, obvykle nepřežijí

Ti, kteří vypadnou z autobusu, podle Schwarze obvykle nepřežijí. A pokud ano, tak mají devastující poranění, jsou rozmačkaní, mají utrhané končetiny. Lidé v autobuse jsou zase v několika vrstvách na sobě, namačkaní pod sedadla a je obtížné je z deformovaného autobusu vůbec dostat. Problémem bývá i příjezd k místu nehody. Pro záchranáře je to většinou poprvé, kdy se s podobnou situací setkávají, a mají z toho doživotní trauma.

Zdravotníci také musí zajistit dostatečné množství sanitek, které zraněné odvážejí do nemocnice. Operativně se navíc musí rozhodovat, koho odvezou dříve a koho později. "Kterým se stalo nejméně, většinou nejvíc křičí. Lidé obtížně chápou, že se nejprve odvážejí cestující s těžším zraněním," uvedl Schwarz.

Dálnice jsou nejhorší

Ještě horší situace je podle něj na dálnici, kde se zastaví doprava. Záchranáři se musí postarat o desítky lidí, hlavně o nemocné, ale i o zvířata, která lidé vozí s sebou. Rozvážet se jim musí hlavně voda. Zásobování řidičů uvízlých v koloně bylo obtížné i během odstraňování dnešní nehody v Chorvatsku, kde kolona v silném předprázdninovém provozu dosáhla 18 kilometrů. Podle informací z Chorvatska, vykoupil tamní regionální úřad balenou vodu v širokém okolí, aby měli dobrovolníci Červeného kříže co rozdávat posádkám aut.

Těžko se také podle Schwarze daří za takové situace informovat příbuzné. Záchranáři se nejprve zajímají o zranění cestujících, a až v poslední řadě o to, jak se jmenují.

Důvěřujte místním zdravotníkům

S návratem pacientů do vlasti naopak podle Schwarze není třeba spěchat. "Důvěřoval bych zdravotnictví té země. Prvotní chirurgické úkony zvládne každý chirurg na celém světě," uvedl. "Snad je dobře, že se to stalo na začátku sezóny. Nyní budou cestovní kanceláře dbát více na to, komu svěřují cestující," uzavřel ředitel záchranky.

Podle BESIP bývá mnohdy příčinou podobných nehod mikrospánek. Předseda Sdružení řidičů CZ Lukáš řekl.  že někteří dopravci řidiče nutí porušovat předepsané doby řízení a odpočinku. Ani digitální karty, které vše zaznamenávají, tomu prý zcela nezabrání. "Obchází se to tak, že řidič dá například magnet na převodovku, aby se údaje nezapsaly. Někteří zase jezdí na více karet," popsal některé praktiky. Předpokládá ale, že řidiči autobusu jsou kvůli zodpovědnosti za cestující opatrnější než řidiči kamionů.
Ani dodržení doby odpočinku, ale nemusí znamenat, že je řidič odpočatý. "Stává se často, že řidič má odpočívat, ale doma třeba celý den seká trávu. Podle papírů je odpočinutý, ale ve skutečnosti je to naopak," uvedl Lukáš.

Autor: ČTK

23.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Záchranáři pátrají po zemětřesení v Mexiko po přeživších ve zbořené škole.
11

Mexiko bojuje s časem. Rodičům dětí ze zborcené školy svitla naděje

Starobylé amfory, podobné těm, které byly nalezeny na Sicílii
11

Archeologové našli 6 tisíc let staré víno. Vinařství je starší, než se myslelo

Přejetý Vendelín a policisté jako chuligáni: nejlepší videa z 20. září

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 20. září 2017.

Poslanci debatovali o přijetí eura. Neshodli se

/INFOGRAFIKA/ Poslanci z evropského výboru se při dnešní debatě o dokumentu EU o prohloubení hospodářské a měnové unie neshodovali v tom, zda by Česko mělo vstoupit co nejdříve do eurozóny, nebo ne. Například místopředsedkyně TOP 09 Helena Langšádlová varovala před tím, že Česko by se mohlo dostat na periferii EU. Jihočeský volební lídr ODS Jan Zahradník naopak soudí, že česká vláda by měla vyjednat výjimku.

KLDR nazvala Trumpa psem. Od Jižní Koreje dostane humanitární injekci

Soul dnes uvedl, že obnoví humanitární pomoc KLDR. Jedná se o osm milionu dolarů, jež v podobě potravin a vakcín poputují k severokorejským dětem a těhotným ženám. Rozhodnutí přišlo dva dny poté, co Pchjongjang nazval Donalda Trumpa "štěkajícím psem". 

AUTOMIX.CZ

Kolik stojí vlastnictví McLarenu F1? Tohoto majitele náklady donutily vůz prodat

Je jasné, že vlastnictví vzácného supersportu nepřináší jen radost. Péče o automobilový klenot totiž vyžaduje také spoustu peněz. Slavný McLaren F1 není výjimkou, což potvrzuje americký podnikatel, sběratel aut a dnes už bývalý majitel právě McLarenu F1, který prozradil, jaké náklady si tento vůz vyžádal.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení