VYBERTE SI REGION

Šéf záchranky Schwarz srovnal havárii autobusu s válkou

Praha - Nehody autobusů hromadné dopravy patří podle šéfa pražské záchranky Zdeňka Schwarze k nejhorším případům vůbec. Horší by podle něj byla už jen válka.

23.6.2012
SDÍLEJ:

Zdeněk SchwarzFoto: DENÍK/archiv

Příčinami takových nehod bývají podle koordinátora BESIP Jaroslava Kučery mikrospánek, technický stav auta či silnice a podle Schwarze i zdravotní problémy řidiče. Předseda Sdružení řidičů CZ Pavel Lukáš také připustil, že dopravci nutí řidiče porušovat předepsané doby odpočinku. Právě mikrospánek mohl být podle silničářů příčinou dnešní havárie českého autobusu v Chorvatsku, při níž zemřelo osm lidí a desítky jich byly zraněny.

"Je to vždycky velice dramatická situace. Autobus je jako skleník, nemá moc bezpečnostních prvků. Někdy nemá ani u všech sedadel bezpečnostní pásy. Většinou to dobře přežijí kufry, ale o ty zas tolik nejde," sdělil  Schwarz. Autobus se podle Schwarze obvykle převrátí, vysklí se okna, a cestující pak jimi vypadávají ven.

Ti, kteří  z autobusů  vypadnou, obvykle nepřežijí

Ti, kteří vypadnou z autobusu, podle Schwarze obvykle nepřežijí. A pokud ano, tak mají devastující poranění, jsou rozmačkaní, mají utrhané končetiny. Lidé v autobuse jsou zase v několika vrstvách na sobě, namačkaní pod sedadla a je obtížné je z deformovaného autobusu vůbec dostat. Problémem bývá i příjezd k místu nehody. Pro záchranáře je to většinou poprvé, kdy se s podobnou situací setkávají, a mají z toho doživotní trauma.

Zdravotníci také musí zajistit dostatečné množství sanitek, které zraněné odvážejí do nemocnice. Operativně se navíc musí rozhodovat, koho odvezou dříve a koho později. "Kterým se stalo nejméně, většinou nejvíc křičí. Lidé obtížně chápou, že se nejprve odvážejí cestující s těžším zraněním," uvedl Schwarz.

Dálnice jsou nejhorší

Ještě horší situace je podle něj na dálnici, kde se zastaví doprava. Záchranáři se musí postarat o desítky lidí, hlavně o nemocné, ale i o zvířata, která lidé vozí s sebou. Rozvážet se jim musí hlavně voda. Zásobování řidičů uvízlých v koloně bylo obtížné i během odstraňování dnešní nehody v Chorvatsku, kde kolona v silném předprázdninovém provozu dosáhla 18 kilometrů. Podle informací z Chorvatska, vykoupil tamní regionální úřad balenou vodu v širokém okolí, aby měli dobrovolníci Červeného kříže co rozdávat posádkám aut.

Těžko se také podle Schwarze daří za takové situace informovat příbuzné. Záchranáři se nejprve zajímají o zranění cestujících, a až v poslední řadě o to, jak se jmenují.

Důvěřujte místním zdravotníkům

S návratem pacientů do vlasti naopak podle Schwarze není třeba spěchat. "Důvěřoval bych zdravotnictví té země. Prvotní chirurgické úkony zvládne každý chirurg na celém světě," uvedl. "Snad je dobře, že se to stalo na začátku sezóny. Nyní budou cestovní kanceláře dbát více na to, komu svěřují cestující," uzavřel ředitel záchranky.

Podle BESIP bývá mnohdy příčinou podobných nehod mikrospánek. Předseda Sdružení řidičů CZ Lukáš řekl.  že někteří dopravci řidiče nutí porušovat předepsané doby řízení a odpočinku. Ani digitální karty, které vše zaznamenávají, tomu prý zcela nezabrání. "Obchází se to tak, že řidič dá například magnet na převodovku, aby se údaje nezapsaly. Někteří zase jezdí na více karet," popsal některé praktiky. Předpokládá ale, že řidiči autobusu jsou kvůli zodpovědnosti za cestující opatrnější než řidiči kamionů.
Ani dodržení doby odpočinku, ale nemusí znamenat, že je řidič odpočatý. "Stává se často, že řidič má odpočívat, ale doma třeba celý den seká trávu. Podle papírů je odpočinutý, ale ve skutečnosti je to naopak," uvedl Lukáš.

Autor: ČTK

23.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies