VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Silnice jsou nebezpečné. Chybí peníze na opravy

Praha - Ať už vyjedou obyvatelé Kutné Hory automobilem na kteroukoliv světovou stranu, mají jedinou jistotu. Riziko, že se stanou obětí vážné dopravní nehody, bude mnohem větší než na většině dalších míst v Česku.

17.7.2008 6
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografieFoto: Hradecký deník

Všechny silnice vedoucí ze známého historického města totiž spadají do vysoce nebezpečné kategorie komunikací. Podobně jsou na tom i obyvatelé Mělníka nebo Přerova. Nejnebezpečnější úseky zachycuje mapa rizikových míst EuroRAP.

Zlepší situaci na silnicích dálnice? Diskutujte pod článkem!

„Mapa vychází ze statistických údajů o dopravních nehodách s mrtvými či těžce raněnými,“ říká Pavel Kuchálik z ÚAMK, který se na vzniku mapy podílel. Podle Jindřicha Friče z Centra dopravního výzkumu (CDV) je hodnocení EuroRAP určené spíše pro laickou veřejnost. CDV ve spolupráci s policií zpracovává podobnou mapu, ale jiným způsobem.

„Náš systém sleduje více parametrů, zahrnuje i typy nehod, podmínky, za kterých se staly, jejich následky a další položky,“ uvedl Frič. „Hodnocení EuroRAP pracuje s dost dlouhými úseky, zatímco my stanovujeme plovoucí průměry na deset metrů,“ doplnil. Údaje, které zpracovává pro ministerstvo dopravy, chce CDV představit veřejnosti v září.

Paradoxní efekty

Podobné projekty mohou mít paradoxně i zcela opačný efekt. „Někteří řidiči mohou mít tendenci vyhnout se rizikovým úsekům. Sjíždějí na silnice nižších tříd, které jsou ještě nebezpečnější,“ vysvětlil Frič. Dopravní expert Pavel Skládaný potvrdil, že na bezpečnost má vliv i technický stav. To připouští i Frič.

„Podle některých odhadů se může špatné navržení a stav silnice v určitých případech podílet na nehodovosti až z třiceti procent,“ řekl. Jan Hoření z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) upozorňuje, že mapa EuroRAP není dovedena do závěrečné fáze hodnocení silnic hvězdičkami podle jejich kvality. „Možná, že silnice v tak špatném stavu nejsou,“ řekl Hoření. Podobný postoj má i mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. „V první řadě je třeba říct, že nehody nedělají silnice, ale lidé,“ uvedl.

Finance jdou hlavně na dálnice

Ministerstvo dopravy žádný speciální plán na úpravy nejrizikovějších silnic nemá. „Vytipované nebezpečné úseky evidujeme, ale musíme zároveň stavět nové komunikace a opravovat ty v nejhorším stavu,“ vysvětlil Hanzelka. Podle ŘSD by generální opravy tisícovek kilometrů silnic prvních tříd přišly na desítky miliard korun. Prioritou je přitom výstavba páteřní sítě dálnic.

Způsobů, jak upravit silnici, aby byla bezpečnější, je řada. „Třeba změna dopravního značení, hlavně upozornění na nebezpečné úseky,“ tvrdí Hanzelka. Bezpečnost zvyšuje i úprava povrchů silnic, kácení stromů nebo změna poloměrů zatáček.

Jaroslav Hořín z Centra dopravní prevence vidí zlepšení v úsekových měřeních a použití radarů. „Omezení rychlosti dopravní značkou nemá účinek. Na maximální rychlost hledí jen málokdo,“ řekl Hořín. Situace na silnicích první třídy by se mohla zlepšit, až bude kompletně hotová síť dálnic. „Řada dálnic se buduje paralelně s rizikovými silnicemi první třídy, v budoucnosti z nich tak odvedou velkou část aut,“ předvídá mluvčí Hanzelka.

Roman Hájek, Dalibor Dostál

Mapa nebezpečných míst na českých silnicích

Kilometr dálnice? U nás minimálně 161 milionů korun

Teoreticky byste si za tu částku mohli koupit 645 automobilů Škoda Fabia, 54 třípokojových bytů v Praze anebo by se za to dala postavit půlka menší nemocnice.

Místo toho si ale za 161 milionů korun v Česku postavíte pouhý jeden kilometr dálnice. Od včerejška je totiž známa jeho „přesná“ cena.

Ministerstvo dopravy představilo odbornou studii českého vysokého učení technického (ČVUT), ve které poprvé v historii odborníci vyčíslili cenový normativ pro stavbu dopravních staveb v Česku.

Vytvořili tak „ceník“, podle něhož mohou projektanti ověřovat hodnotu státních zakázek na stavbu silnic, mostů či tunelů. Dá se tak orientačně zjistit, zda je zakázka na stavbu silnice předražená, či nikoliv. Tendry na stavbu komunikací jsou totiž v Česku dlouhodobě považovány za černou díru na peníze, kudy mizí miliardy korun do kapes stavebních firem. „Vytvoření cenového normativu vítáme, protože zprůzrační celý ten proces zadávání státních zakázek,“ myslí si šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík.

Experti z ČVUT na základě „ceníku“ dopravních staveb například počítali, že stavba 1 kilometru dálnice je v Česku o 17 procent levnější než v Rakousku, ale zároveň o 21 procent dražší než ve Slovinsku. Pokud bychom se srovnávali s Německem, stavíme u nás o 14 procent levnější mosty, ale zároveň je u nás téměř o třetinu vyšší cena ražených tunelů atd.

Tak by se dalo počítat dále, jenže zmiňovaný „ceník“ dálnic nelze brát zcela absolutně. „I když bude cenový normativ viset na internetu, opravdové srovnání může provést jenom odborník, který bude znát detaily projektu,“ upozorňuje jeden z autorů studie Petr Moos z ČVUT.

Podle nezávislých odborníků má ovšem své „mouchy“ i samotná studie vysokého učení – stavaři, kteří počítali ceny dálnic, si totiž za podklad výpočtů vzali až „vysoutěžené“ ceny silnic, za které je postavily se ziskem stavební firmy. Tím pádem se podkladová cena pro výpočet dálnice zvýšila.

„Je to největší problém studie. Nápad vytvořit cenový normativ dopravních staveb je krok správným směrem, ale chtělo to, aby odborníci ceny dálnic lidově řečeno utáhli, a nikoliv použili až vysoutěžené ceny,“ řekl Deníku dopravní expert Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.

Problém s předraženými zakázkami na stavbu silnic a dálnic se podle Douchy dá řešit stejnou metodou, jako v Německu – tedy aby ke každé větší zakázce byl vyhotoven i oponentní posudek.

Jan Klička
Typ objektu - tunely
Typ objektu - komunikace
Typ objektu - mosty
Typ objektu - ostatní
17.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies