VYBERTE SI REGION

Školy mají zbraň na žáky s mobily: vyloučení

Praha - Za zneužití telefonu k šikanování žáci dostávají sníženou známku z chování. Bez autority učitelů se ale kázeň ve třídách nezlepší.

27.2.2009 13
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Foto: Isifa

Žák provokuje, učiteli povolí nervy a jednu mu střihne. Spolužáci už jsou nachystáni a vše točí na mobil. Video pak umístí na serveru YouTube. Před dvěma lety se to stalo například v Jablůnce na Zlínsku. Chemikář dostal za napadení žáka podmínečný trest, provokatér i amatérská kameramanka ředitelské důtky.

V Železném Brodě to dopadlo mnohem tragičtěji. Puberťák nazval ředitele Jiřího Pacholíka šmejdem, ten mu dal facku. Situaci neunesl, ze školy odešel a letos se oběsil.

Na veřejnosti se stále častěji začíná mluvit o tzv. kyberšikaně. Děti snímají rvačky ve školách, ponižované spolužáky, striptýzy v lavicích. Ale neváhají je zapnout ani ve chvíli, kdy selže vyučující. To se stalo nedávno v Českém Dubu. Dívky tam natočily učitelku, která měla incident s problémovým žákem. „Škola udělila dvojky z chování. Důvod? Na veřejnost se dostaly informace, které chtěla skrýt. Fackující učitelka prostě děti nezvládá,“ míní jedna z matek potrestané žákyně. Ředitelka školy Lenka Košková ale trest vnímá jako hodnocení jejich chování. Podle rodičů prý diskusi vůbec nepřipustila.

„Ne každý učitel si umí vybudovat autoritu člověka, ke kterému se můžeme uchýlit, když máme trable. A nejtěžší je umět rozpoznat, co žákovi dělá v učení problém, a pomoci mu ho překonat,“ míní odborník z pražské Pedagogické fakulty Ondřej Hausenblas. Šéf Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl s ním souhlasí. „Fakulty stále chrlí víc znalce příslušného oboru než pedagogy. Chybějí jim komunikační dovednosti, vhled do dětského světa,“ tvrdí Štercl.

Analýza, kterou asociace zpracovala na základě dotazníků v tisíci školách, je alarmující. Kantoři si stěžují na agresivitu dětí, jejich vulgárnost a drzost. „Nejhorší kázeň je u dětí, jejichž rodiče dávají najevo svůj negativní postoj ke škole, k učitelům a vůbec ke společnosti. Je malá vymahatelnost práva, dítě něco zničí, poškodí a škola nemá možnost vymáhat náhradu,“ postěžoval si ředitel 4. ZŠ v Chebu Miroslav Kříž.

#nahled|http://g.denik.cz/1/2d/kyber_sikana_tema_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/1/2d/kyber_sikana_tema.jpg|Boj s kyberšikanou#

Na Slovensku vězení. Až pět let

Podle ředitelky Odborného učiliště a Praktické školy Praha 8 Jitky Cachové se problémové chování žáků stupňuje. „Případnou šikanu bych řešila okamžitě podmínečným vyloučením,“ sdělila.

Ministerstvo školství v lednu vydalo závazný pokyn, který dává návod k potírání šikany všeho druhu, včetně té mobilní. Ředitelé za ni mohou nejen udělit sníženou známku z chování, ale středoškoláka i vyloučit ze školy.

Na Slovensku se rozhodli své učitele dokonce chránit zákonem. V únoru vláda navrhla ke schválení normu, podle níž by kantoři byli veřejnými činiteli. Za jejich fyzické napadení by dětem starším 14 let hrozilo vězení od jednoho do pěti let.

Test Deníku na základních a středních školách napříč republikou odhalil, že ředitelé si s mobily už začínají vědět rady. V ZŠ v Národní ulici v Prachaticích žáci nesmějí mobily při vyučování používat vůbec. „Pokud některý z žáků o přestávce natáčí jiné děti proti jejich vůli, jde do ředitelny, zavolá rodičům a sdělí jim, co udělal. Zároveň pak zůstane déle ve škole a písemně rozebere své chování a pohnutky,“ popisuje ředitelka Hana Bolková.

Šéf chebského gymnázia Jaroslav Kočvara se podělil se zajímavou zkušeností: „V praxi se osvědčuje dohoda, podle níž hříšník namísto uložení důtky vykoná nějakou fyzicky nenáročnou práci pro potřeby školy, například o volné hodině kopíruje nebo zametá venkovní prostory areálu.“

Lék na šikanu? Otevřené dveře do tříd i dětských duší

Ondřej HausenblasPodle Ondřeje Hausenblase z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy se za šikanováním učitelů častokrát skrývá nudná výuka.

Jedním z častých jevů na českých školách je využívání mobilních telefonů k natáčení kantorů či spolužáků během výuky. Jak by si s tím měl učitel či škola poradit?
Znám školy, které to vyřešily ve školnímu řádu. V něm rodiče podepisují souhlas se závaznými pravidly. Mezi nimi je, že telefony a nahrávací zařízení jsou ve škole vypnuté. Pokud žák mobil ponechá zapnutý, poruší dohodu. V tom případě učitel přístroj žákovi odebere a uloží do ředitelova sejfu, z něhož si ho osobně vyzvedává rodič. A ten si to s ním už doma vyřídí, že kvůli němu musel až do školy…

Nebrání se žáci někdy jen tomu, že v zavřené třídě je učitel všemocný?
Mělo by být docela normální, že do třídy má přístup kdokoliv ohlášený a jejich dveře se nezavírají. Proč ostatně v českých školách nejsou z chodby do třídy okna, jako to je leckde na Západě? Opravdu musí učitel a třída něco skrývat před kolegy, před kolemjdoucími rodiči nebo návštěvníky školy?

Zároveň by to mohlo pomoci i kantorům před agresivními a provokujícími žáky.
V povinném školství škola vskutku nemá mnoho možností zbavit se žáka, u něhož už vyčerpala všechny vstřícné nápravné postupy. V Anglii je mají: žák může být pro opakované a vážné narušování spolupráce vyloučen. Postupně se mu to stane ve všech blízkých školách a jeho nezodpovědní rodiče ho pak musejí vozit 100 mil daleko. Aby to neriskovali, radši si ho doma včas podají…

Když žáci zlobí a vyrušují, padá vina jen na nezáživného učitele, nebo i na rodinu?
Mnohé zlovolnosti žáků vycházejí z jejich pocitu marnosti a nudy ve škole. Tím neříkám, že mnoho dětí není zpovykaných, od rodičů zanedbaných nebo rozmazlených, že nemají hloupé vzory v rodičích a veřejných osobách. Mají, jsou velmi často navyklé se málo snažit, jeví méně ochoty se zajímat a dozvídat.

Takové žáky je ale opravdu těžké zaujmout…
Pokud není čím, nezaujmete ani premianta. Výuka mnohdy strhující není, a je těžké ono učivo, které jsme zdědili v osnovách, jako strhující předkládat. Učitelé nyní potřebují podporu, aby vytvořili náročné a přitom pro žáky přitažlivé programy výuky. Pokud se podaří přimět ministerstvo k změnám v platových tabulkách, budou se učitelé moci mnoho naučit i v profesních atestacích. Učitelství je něco jiného než učenecká vědomost. Má v něm být hodně znalosti dětské duše, prožívání, také vhled do různosti osobností.

Proč to v praxi nefunguje?
Učitelé ke své náročné práci nedostávají skoro žádnou profesní podporu, služby, materiály, aby stihli pečovat o každého žáka a ještě jim nabízet přitažlivé učivo a cíle. Nefungují u nás asistenti, kteří by za učitele přebrali řadu mechanických činností a příprav. Ve třídách je moc dětí a školní programy jsou pořád ještě zaměřeny víc na předávání údajů než na výchovu pořádného člověka, který si umí poradit.

Co s tím?
Školství se bude muset s rodiči domluvit, co opravdu chceme s dětmi dělat. Tradiční přísun informací o přírodě, o strojích a kosmu, jazyky, zeměpis - to vše jde dnes k dětem účinněji dostat pomocí televize, DVD, internetu. Ale naučit se, jak se to dělá, abych získával poznatky a chápal souvislosti, abych se s lidmi neserval, ale dobře domluvil, aby moje práce přinášela výsledky a neškodila druhým, to zatím školy vyučují v malé míře. Potřebují v té věci od celého národa podporu - například získávat velmi schopné a nadané lidi. Ti však za plat poloviční, než jaký má kdekterý střední manažer, do školství nejdou.


Autor: Kateřina Perknerová

27.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies