Sobotka připomněl, že SFDI měl v rozpočtu na krajské silnice loni 4,4 miliardy korun a letos tři miliardy. Kraje podle premiéra připravily vhodné projekty a peníze se podařilo efektivně využít. Sobotka zároveň poukázal na to, že návrh rozpočtu fondu dopravy na příští rok je o 16 miliard korun vyšší než letošních zhruba 66 miliard korun.

„V navrhovaném rozpočtu SFDI je doslova uvedeno, že ´dlouhodobé podfinancování komunikací nižšího řádu má negativní vliv na celkovou efektivitu dopravní cesty a do určité míry znehodnocuje prostředky vložené do výstavby páteřní infrastruktury´," cituje Sobotka v dopise ministrovi dopravy. Ťok na čtvrtek ohlásil společnou tiskovou konferenci s ministrem financí Andrejem Babišem (ANO), na které chce představit plán výstavby a financování dálniční a silniční sítě v příštím roce.

Předvolební boj?

Ministerstvo dopravy přičítá kritiku ze strany premiéra zostřenému předvolebnímu boji. Uvedlo, že by si zasloužilo spíš pochvalu za nenárokové příspěvky na krajské silnice z posledních dvou let. „Rozpočet na příští rok je v tuto chvíli uzavřený, a pokud bude resort dopravy dobře hospodařit a peníze zbudou, pak je možné otevřít téma dalšího mimořádného příspěvku krajům," sdělil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Sobotka už koncem minulého týdne uvedl, že vláda se při projednávání rozpočtu fondu dopravy k financování oprav krajských silnic ještě vrátí. Asociace krajů ČR minulý týden ve čtvrtek vyzvala ministra dopravy k rezignaci poté, co Ťok v rozhovoru pro Lidové noviny uvedl, že příspěvek na opravy silnic druhých a třetích tříd bude v roce 2017 nulový.

Stát prostřednictvím SFDI platí opravy a údržbu dálnic a silnic první třídy. O silnice nižších tříd se pak starají kraje a obce.