VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ostravská doprava má další unikát: tlačítka na volání o pomoc

Ostrava – Ke snížení majetkových škod, ale zejména vyšší bezpečnosti cestujících mají přispět nová opatření přímo ve vozidlech ostravské městské dopravy. Na středovém sloupku jedné 
z tramvají, které budou nasazovány na vytipované problémové linky, se proto v uplynulých dnech objevilo první zkušební SOS tlačítko.

8.11.2016 2
SDÍLEJ:

SOS tlačítko a kamerový systém, který pokryje celé vozidlo, mají pomoci bezpečnějšímu cestování tramvajemi, kde se odehrává přibližně polovina všech incidentů v MHD. Foto: Deník/Petr Jiříček

Funguje na principu telefonního hovoru a je přímo napojeno na městskou policii. Z reproduktoru ve stropní části vozu se ozve policejní dispečink. Pak stačí, když cestující do mikrofonu v zařízení řekne, kde se nachází a čeho je svědkem.

První v republice

„V průměru do šesti minut na místo dorazí hlídka. V případě, že je linka městské policie zahlcena, je hovor přesměrován na Policii ČR, aby byla zajištěna nepřetržitá služba," uvedl zástupce ředitele Městské policie Ostrava Richard Váňa.

Pomoci se však člověk dočká i v případě, že z nějakého důvodu nedokáže svou polohu sdělit.

„Policie se spojí s naším dispečinkem, který eviduje, kde bylo dané tlačítko stisknuto. Takto dokážeme kooperovat velice rychle a okamžitě na místo vyslat hlídku, byť nemá úplné informace," přiblížil ředitel DPO Daniel Morys, jak systém funguje, a dodal, že jeho zneužití je trestné, stejně jako v případě kterékoliv jiné tísňové linky.

Zprvu ale budou strážníci při používání tlačítka benevolentní. Lidé se tak nemusejí bát nahlásit ani menší přečiny vandalů. O zmáčknutí tlačítka je na svém displeji informován také řidič.

V případě, že se SOS tlačítko, které má v Česku přímo ve vozidle pouze ostravská MHD, do konce ledna osvědčí, bude v příštím roce nainstalováno i do dalších tramvají. S myšlenkou nouzových tlačítek v tramvajích přišel přímo dopravní podnik a instalace do jednoho vozidla jej vyjde na 16 tisíc korun.

Kamerový systém

SOS tlačítka nejsou jedinou novinkou, která byla od listopadu uvedena do provozu. V 66 tramvajích a šesti trolejbusech je v těchto dnech doinstalováváno 295 kamer, které monitorují každou část vozu.

Záznam ve vysoké kvalitě má od DPO k dispozici pouze Policie ČR, a to maximálně týden od jeho pořízení. Poté se maže. I od tohoto kroku si dopravní podnik slibuje snížení kriminality a vandalismu a věří, že se mu investice brzy vrátí na ušetřených nákladech za opravy a čištění.

Kamerový systém, který chce DPO dále rozšiřovat a vylepšovat, vyšel na bezmála šest milionů korun, přičemž z větší části byl hrazen z Programu švýcarsko-české spolupráce.

Autor: Petr Jiříček

8.11.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Martin Kratochvíl.

Týdenní zkrat: Peníze jsou, my nebudeme

Vyšetřování útoku v Manchesteru. Vrahem je Salman Abedi
21

Policie zveřejnila snímky manchesterského vraha z bezpečnostních kamer

Fenomén drony: umějí toho víc, než jim můžeme dovolit

/VIDEO, FOTOGALERIE/- Člověk vždy snil o létání. A jen se odlepil od země, začal přemýšlet, že by stroj mohl létat bez něho. Myšlenka bezpilotních letounů je tu od počátků letectví. Dnes jsou drony samostatnou, progresivní a diskutovanou kategorií, která v sobě spojuje létání malé i velké.

Fotbalista Čermák měl nehodu. Prý řídil opilý

Zdemolované auto, převoz do nemocnice a dost nepříjemné vyhlídky. Aleš Čermák, fotbalista Sparty a hráč reprezentace do 21 let, naboural v noci na neděli svůj vůz. První informace hovoří o tom, že řídil opilý.

Unikátní staročeské trhy může ohrozit EET

Buty i Jablkoň. Ale především desítky stánků se zapomenutými řemeslya staročeskými specialitami. To jsou Staročeské trhy v Turnově. Konají se tradičně poslední květnový víkend. Ale snad ne naposled.

Sáblíková po třicetinách: Trochu mě překvapuje, jak ten čas letí

„Ten čas ale letí," uznává Martina Sáblíková. Česká hvězda se během kariéry vypracovala v legendu světového rychlobruslení. Dokázala vybojovat pět olympijských medailí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies