Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ostravská doprava má další unikát: tlačítka na volání o pomoc

Ostrava – Ke snížení majetkových škod, ale zejména vyšší bezpečnosti cestujících mají přispět nová opatření přímo ve vozidlech ostravské městské dopravy. Na středovém sloupku jedné 
z tramvají, které budou nasazovány na vytipované problémové linky, se proto v uplynulých dnech objevilo první zkušební SOS tlačítko.

8.11.2016 2
SDÍLEJ:

SOS tlačítko a kamerový systém, který pokryje celé vozidlo, mají pomoci bezpečnějšímu cestování tramvajemi, kde se odehrává přibližně polovina všech incidentů v MHD. Foto: Deník/Petr Jiříček

Funguje na principu telefonního hovoru a je přímo napojeno na městskou policii. Z reproduktoru ve stropní části vozu se ozve policejní dispečink. Pak stačí, když cestující do mikrofonu v zařízení řekne, kde se nachází a čeho je svědkem.

První v republice

„V průměru do šesti minut na místo dorazí hlídka. V případě, že je linka městské policie zahlcena, je hovor přesměrován na Policii ČR, aby byla zajištěna nepřetržitá služba," uvedl zástupce ředitele Městské policie Ostrava Richard Váňa.

Pomoci se však člověk dočká i v případě, že z nějakého důvodu nedokáže svou polohu sdělit.

„Policie se spojí s naším dispečinkem, který eviduje, kde bylo dané tlačítko stisknuto. Takto dokážeme kooperovat velice rychle a okamžitě na místo vyslat hlídku, byť nemá úplné informace," přiblížil ředitel DPO Daniel Morys, jak systém funguje, a dodal, že jeho zneužití je trestné, stejně jako v případě kterékoliv jiné tísňové linky.

Zprvu ale budou strážníci při používání tlačítka benevolentní. Lidé se tak nemusejí bát nahlásit ani menší přečiny vandalů. O zmáčknutí tlačítka je na svém displeji informován také řidič.

V případě, že se SOS tlačítko, které má v Česku přímo ve vozidle pouze ostravská MHD, do konce ledna osvědčí, bude v příštím roce nainstalováno i do dalších tramvají. S myšlenkou nouzových tlačítek v tramvajích přišel přímo dopravní podnik a instalace do jednoho vozidla jej vyjde na 16 tisíc korun.

Kamerový systém

SOS tlačítka nejsou jedinou novinkou, která byla od listopadu uvedena do provozu. V 66 tramvajích a šesti trolejbusech je v těchto dnech doinstalováváno 295 kamer, které monitorují každou část vozu.

Záznam ve vysoké kvalitě má od DPO k dispozici pouze Policie ČR, a to maximálně týden od jeho pořízení. Poté se maže. I od tohoto kroku si dopravní podnik slibuje snížení kriminality a vandalismu a věří, že se mu investice brzy vrátí na ušetřených nákladech za opravy a čištění.

Kamerový systém, který chce DPO dále rozšiřovat a vylepšovat, vyšel na bezmála šest milionů korun, přičemž z větší části byl hrazen z Programu švýcarsko-české spolupráce.

Autor: Petr Jiříček

8.11.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
12

Řidičáky. Letos jich zbývá vyměnit ještě půl milionu

Zleva Michal Urbánek, Kamil Jirounek, Radomír Kučera a Peter Kmeť
5 10

Jde o pokus o násilné převzetí mojí firmy, tvrdí zakladatel Oleo Chemical

AUTOMIX.CZ

Takto by mohla vypadat Škoda Kodiaq Coupé RS. A co říkáte na Karoq Coupé?

Česká automobilka Škoda se chce v nejbližší době víc soustředit na vozy typu SUV. Je to logické, zákazníci o ně mají čím dál větší zájem. Jednou z možností, jak by mladoboleslavská značka mohla svou nabídku "esúvéček" a crossoverů v budoucnu rozšířit, je třeba i uvedení nových kupé-SUV.

Hlas z regionů: Ligu by měla vyhrát Slavia

/INFOGRAFIKA/ O setkání novináře a politika se toho napovídá hodně. Pravda, někdy to bohužel dopadne jinak, než má. Ale v tomto případě se žádné pikle nekonaly.

Potvrzeno! Francii postihla katastrofální neúroda vinných hroznů

Když na jaře varovali francouzští vinaři, že silné mrazy zničily jejich celoroční snažení, mnozí doufali, že se réva nakonec vzpamatuje. Bohužel, černé předpovědi se vyplnily.

V bankomatech je Windows XP, lze ho ovládnout během minuty

Ke každému bankomatu se dá jednoduše připojit USB kabelem, peníze pak lze ukrást během minuty. Několika zlodějíčkům v Asii se tak před časem podařilo jednoduše vybrat peníze. Experti vysvětlují, jak jsou bankomaty málo zabezpečené.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení