K nehodě došlo 8. srpna 2008, kdy do zřícené konstrukce opravovaného mostu ve velké rychlosti narazil mezinárodní rychlík EuroCity Comenius mířící z Krakova do Prahy.

Obžalovaní

Souzeno je deset lidí, kteří podle názoru státního zástupce pád mostu, a tím i následné naštěstí zavinili. Jde o tři pracovníky generálního dodavatele stavby – Dopravní stavby Ostravy, jednoho zaměstnance Správy silnic Moravskoslezského kraje, pět lidí ze subdodavatelské firmy Bögl a Krýsl a jejího externího spolupracovníka. Za obecné ohrožení jim hrozí tři až deset let vězení.

Podle státního zástupce Aleše Kopala samotný pád zapříčinila zejména nedbalost při opravě, která probíhala počátkem srpna.

„Šestého srpna byla zjištěna závada, sedmého srpna byla tato závada nějakým způsobem odstraňována a zde došlo k velmi závažným pochybením, která vyústila v pád mostu,“ řekl Kopal, podle kterého to potvrzují i znalecké posudky.

Případem se zabývá Okresní soud v Novém Jičíně, samotný proces ale z kapacitních důvodů probíhá v největší jednací síní Krajského soudu v Ostravě.

Otec mrtvé dívky

K hlavnímu líčení dorazil i jeden z pozůstalých – Kazimierz Litwin z Polska, který ve Studénce přišel o třiadvacetiletou dceru Martu.

„Chceme se dozvědět, kdo je viníkem neštěstí. Trvá to již hodně dlouho a je nutné konečně zjistit pravdu, proč k takové katastrofě došlo. Také působím v oboru stavitelství a neumím si představit, jak se něco takového vůbec mohlo stát,“ řekl Litwin.

Duchapřítomnost

Na hrůzné okamžiky v pondělí vzpomínal i strojvůdce Jiří Šindelář. Podle expertů svou pohotovostí a duchapřítomností zabránil ještě větším obětem. Stačil totiž zatáhnout brzdy, a tím snížit rychlost. Sám poté utekl do strojní kabiny, kde náraz jako zázrakem přežil. „Mám zvláštní pocity, buší mi srdce,“ řekl krátce předtím, než vešel do soudní síně.

Vyšetřovatel

Proces hodlá sledovat i hlavní vyšetřovatel Jiří Jícha. „My jsme odvedli svou práci a teď je to záležitost soudu. Budeme průběžně sledovat celý proces. To je tak vše, co bych k tomu v této chvíli řekl,“ prohlásil Jícha, který již dříve prohlásil, že pád mostu zapříčinila souhra několika faktorů, včetně nedbalosti a závažných porušení.

Pád možná, smrt ne

Právní zástupce subdodavatelské firmy Bögl a Krýsl Radek Ondruš prohlásil, že v místě stavby měla být pro vlaky snížena rychlost na padesát kilometrů v hodině, což se ale nestalo. Pokud by omezení platilo, souprava by zastavila tři sta metrů před troskami mostu.

„Naším cílem je během soudního procesu zjistit skutečné pachatele,“ řekl Ondruš.

„Můžeme diskutovat o podílu odpovědnosti zaměstnanců firmy Bögl a Krýsl ve vztahu k pádu mostu. Ale co zásadně odmítáme, je jakákoliv odpovědnost za náraz vlaku do tohoto mostu,“ dodal Ondruš.

Hlavní líčení bude pokračovat do 30. června výslechy obžalovaných svědků a znalců. Poté je senát odročí. Proces by se mohl táhnout i několik let.