VYBERTE SI REGION

Spor o železniční koridor zpožďuje cestu vlakem

Praha - Postavte val, nebo vlaky nepojedou. Tak by se dal shrnout spor mezi jedním z obyvatel Úval u Prahy a Správou železniční dopravní cesty (SŽDC).

9.10.2009 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ladislav Schäfer

Ve hře je dostavba důležitého železničního koridoru, po kterém jezdí mnoho mezinárodních rychlíků a který by mohl zrychlit cestu z Prahy do Pardubic o čtvrt hodiny. A ta hotová zřejmě jenom tak nebude.

„Koridor přímo pod okny by lidi v domě neúměrně obtěžoval hlukem,“ říká Petr Kužvart, ekologický aktivista a zástupce Luboše Brzáka, který stojí na jedné ze stran sporu. Výrazně by jim podle Kužvarta ulehčila výstavba ochranného valu. „Stavbu trati by mírné zahloubení nijak zvlášť neprodražilo a neuškodilo by ani rázu krajiny,“ dodává Kužvart s tím, že by řešením byla i případná výměna nemovitosti za srovnatelnou.

Nový domek? To není naše starost

Úpravy trati ovšem správa železnic odmítá. „Je to nereálné,“ protestuje mluvčí SŽDC. Zahloubení by prodloužilo koridor o několik set a možná i tisíc metrů, což by giganticky navýšilo náklady na stavbu. „Dostali bychom se možná až blízko k ceně za tunelovou stavbu,“ tvrdí Halla. O novém domku pak podle něj musí rozhodnout někdo jiný než SŽDC. Totiž ministerstvo dopravy. To se ovšem ke sporu nevyjádřilo. Deník odkázalo opět na Správu železniční dopravní cesty.

Řešení je přitom podle Hally vcelku jednoduché. Nemovitost je možné před hlukem zajistit protihlukovou stěnou a výměnou oken. „Ale v tom případě by protihluková stěna byla přímo za oknem,“ protestuje Kužvart. „Nechápu, proč si projektanti při stavbě za miliardy neprošli předem celou trasu a nedořešili to ještě před zahájením stavby,“ dodává.

Celá záležitost se dostala dokonce i k soudu. A nedopadla pro Správu železnic příliš dobře. Ten totiž několikrát vrátil celou věc k dalšímu projednávání. Podle SŽDC pouze z procesních důvodů.

O pokračování stavby by se ovšem mohlo rozhodout poměrně brzy. A rozhodnout by mohli dokonce přímo místní úředníci, konkrétně místní úřad v novém územním řízení. „Ukončení tohoto procesu, i přes vyvarování procesních chyb, však nelze předem předjímat,“ říká Halla.

S valem se příliš nepočítá

Vše zatím nasvědčuje tomu, že by Úvaly mohly rozhodnout ve prospěch koridoru. „O žádném valu neuvažujeme,“ odpověděl Deníku na dotaz starosta města Jan Šťastný.

Celý spor přitom podle něho značně komplikuje život městu i jeho opbyvatelům. „Koridor s novým podložím by snížil hladinu hluku o dvacet decibelů,“ říká Šťastný. Navíc není možné rekonstruovat nádraží či nástupiště. Kromě toho stojí i některé investice, na kterých se město domluvilo se Správou železniční dopravní cesty.

Rozhodující slovo ovšem podle Šťastného bude mít hygienik. „I kdybychom se rozhodli, že někde stěny nechceme, tak to nezávisí na nás. Je potřeba dodržovat hygienické normy,“ uzavírá Šťastný.

MARTIN DOHNAL, PAVEL CECHL

Místo události:
9.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

Bída přišla na pálenice. Ovoce na jaře pomrzlo

Tradice je znát. Zatímco na Uherskohradišťsku je 38 palíren, v Praze není ani jedna.

Pamlsková vyhláška? Nesmysl, shodují se ředitelé škol na Mělnicku

Mělnicko - Takzvaná pamlsková vyhláška, která od 1. ledna 2017 zakazuje v základních školách prodávat výrobky s příliš vysokým obsahem soli, cukrů a tuků, možná zruší mnohé školní bufety a kiosky. Ředitelé škol na Mělnicku se shodují na tom, že vyhláška je příliš přísná, a pro provozovatele bufetů tak nebude finančně zajímavé dále je ve školách provozovat.

Hra s ohněm skončila. Rakousko to zvládlo

Berlín – Němečtí komentátoři vesměs pozitivně hodnotí výsledek rakouských voleb, kdy v nedělních volbách vyhrál kandidát Zelených Alexander Van der Bellen nad Norbertem Hoferem ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies