VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Štamgasti v českých hospodách začínají mládnout

Praha - Typický český štamgast mládne. Své oblíbené podniky začali vyhledávat také mladí lidé.

7.8.2010 9
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kaňková

Stereotypní představu hospodského štamgasta jako staršího muže, většinou důchodce, který denně vysedává ve své oblíbené hospůdce, v poslední době narušuje pohled na pravidelné osazenstvo mnoha českých hospod a klubů. Zvláště ve větších městech si trávení volného času v těchto podnicích oblíbili i velmi mladí návštěvníci. To podle sociologů souvisí s odklonem české společnosti od individualismu devadesátých let k současnému „kolektivnějšímu“ způsobu života.

„Dnes se na rozdíl od nedávné minulosti stávají štamgasty i mladí lidé, ale v jiném typu podniků než v klasických hospodách,“ řekl ČTK sociolog Jiří Vinopal ze Sociologického ústavu AV ČR, kde se tímto tématem zabývá. Mladí štamgasti – lidé mezi 18 až 35 lety – na rozdíl od těch tradičních ve svých oblíbených podnicích většinou nevysedávají denně. Zastaví se třeba jednou dvakrát za týden, ale i třeba jen jednou za měsíc.

Jak „typičtí“, tak nově i mladí štamgasti mají ale mnoho společného. Obě skupiny se chtějí především setkávat s kamarády a známými a upevňovat tak sociální vazby. „V posledních letech se vrací do české společnosti tendence po komunitním životě. Lidé začínají více oceňovat důležitost stálých sociálních kontaktů,“ upozorňuje Vinopal. Netýká se to výhradně hospod a barů, ale renesanci zažívají podle sociologů i spolky a kolektivní sporty, které v 90. letech, kdy v české společnosti převládal důraz na individualismus, nebyly příliš populární.

Mladí navštěvují své oblíbené podniky

„Mladí lidé dnes nechodí pokaždé do jiného podniku, ale najdou si jeden, dva, tři, které jim vyhovují, a jsou rádi, že můžou jít tam, kde znají ostatní, znají barmana, a mají tak pocit ukotvení k nějaké skupině,“ dodal Vinopal.

To potvrzuje i Jan Safrtal, majitel kladenské hospody Pod vobrazem, v níž mladší ročníky tvoří výraznou většinu. „I když jsou naši návštěvníci spíše individualisté, jsou podle mě rádi, že se mohou potkat s lidmi stejného ražení,“ uvedl.

Za štamgasty by Safrtal označil 85 procent svých hostů, z nichž většina patří asi k deseti neformálním skupinkám přátel a známých, kteří se v podniku pravidelně objevují. „Kolem deseti procent z nich k nám chodí denně, zbytek hlavně o víkendech,“ do­dal.

Podobně hodnotí svoje zákazníky majitel klubu a pivnice Lalibela v Praze na Smíchově Petr Brumlich. Označení „štamgast“ se podle něj hodí na 70 procent zákazníků. Většina do jeho podniku zavítá jednou za týden nebo čtrnáct dní, kolem deseti procent přichází denně. Své hosty charakterizuje jako velmi „akční“ mladé lidi s mnoha koníčky a zálibami. „Rozhodně to nejsou žádní hospodští povaleči, kteří by neměli nic jiného na práci než sedět celý den u piva,“ zdůraznil.

Podnikatelé se nárokům přizpůsobili

Pro podniky, kam se mladí lidé rádi vracejí, je typická snaha přizpůsobit se co nejvíce jejich přáním. Hospoda Pod vobrazem své návštěvníky láká nejen na pivo, pro jehož konzumaci je určena hlavní místnost – pivnice, ale mají tu i nekuřácký prostor pro pořádání koncertů. Pokud chtějí soukromí, nabízí pro skupinky sklepní místnost, kde si hosté mohou sami čepovat pivo, mýt si sklenice v myčce, pouštět si hudbu. Dvakrát denně tu také organizují pokerový turnaj.

Lalibelu podle Brumlicha charakterizuje důraz na hudební produkci a prémiové druhy piv. Důležitá je prý také výtvarná podoba klubu, který slouží i k výstavám obrazů, a pravidelné zákazníky informuje o programu prostřednictvím e-mailů. Zájemci tu mají k dispozici projektor, na němž si mohou promítnout třeba fotky z dovolených.

Hostů si více váží

Ohromná konkurence v pohostinství, zvláště ve větších městech, způsobila, že jejich majitelé i zaměstnanci si začali svých pravidelných hostů více vážit a uvědomují si jejich důležitost. To samozřejmě pomáhá vytvářet dobrou atmosféru v těchto podnicích. „Když vás obsluha hned u dveří zdraví a donese na stůl to, co si dáváte vždycky, a pokud náhodou nemáte peníze, tak vám věří, že je zaplatíte příště, přispívá to samozřejmě k tomu, aby tam lidé chodili opakovaně a vznikaly skupinky štamgastů,“ konstatoval Vinopal.

Na významu tak získala postava barmana a číšníků. Měli by mít kouzlo osobnosti a přátelský přístup k hostům, shodují se majitelé podniků oslovených ČTK. „Snažíme se návštěvníkům vycházet vstříc. V podniku zůstáváme, dokud neodejde poslední host, takže jsme tu s nimi často až do rána,“ uvedl Brumlich. „Rozhodně není tak důležité, aby pivo roznášely hezké číšnice. U nás obsluhují muži, kteří vzešli z řad štamgastů,“ doplnil Safrtal.

Mít své stálé hosty má pro hospody výhody, ale i nevýhody. „Někdy mě mrzí, že když k nám přijdou náhodní kolemjdoucí, tak okamžitě poznají, že se tu všichni znají, a nováčci se tu proto nemusí cítit vítaní. Raději pak jdou do nějakého ‚neutrálního‘ podniku,“ uvedl Safrtal.

Autor: ČTK

7.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Pobyty pro astmatiky. Podle kontroly pojišťovna chybovala

Titanic
19

Ke vraku Titaniku s cestovní kanceláří. Za dva a půl milionu

Dalík obnovu řízení nenavrhl, informace soudu byla chybná

Odsouzený lobbista Marek Dalík obnovu trestního řízení v kauze nákupu pandurů nenavrhl. Pražský městský soud v pátek dementoval svou předchozí informaci o podání návrhu, kterou původně uvedl v justiční databázi a následně i potvrdil. Podle mluvčí soudu Markéty Puci vznikla chyba tak, že právník v jiné, nesouvisející kauze zaslal soudu omylem návrh na obnovu řízení pod spisovou značkou Dalíkova případu.

Proti falšování. Pěstování česneku ohlídá zákon

/INFOGRAFIKA/- Český česnek je unikátní vyšším podílem silic, které mu dávají unikátní chuť a říz. Nad jeho sadbou mají bdít odborníci.

Svého "Kodiaqa" bude mít i Seat. Dorazí příští rok

Velké SUV brzy nabídne i další značka koncernu Volkswagen. V roce 2018 totiž začne Seat prodávat novinku, která bude k dispozici i se sedmi sedadly.

AKTUALIZOVÁNO

Madona z Veveří patří církvi, rozhodl znovu soud

Gotický obraz Madony z Veveří patří církvi. V pátek o tom opět rozhodl pražský městský soud, ke kterému se spor vrátil po dovolání Národní galerie (NG). Obraz byl desítky let součástí expozice galerie, v rámci církevních restitucí na něj vznesla nárok římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Páteční rozhodnutí je pravomocné.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies