Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Staré výtahy děsí obyvatele paneláků

Břeclav - Až třicet let staré jsou některé výtahy vpanelových domech vBřeclavi. Na výměnu nejsou peníze.

11.2.2008 3
SDÍLEJ:

Životnost mají téměř za sebou, přesto stále čekají na opravy./Ilustrační fotoFoto: Milan Jaroš

Snedůvěrou vstupuje do kabiny výtahu důchodkyně Marta Vašinová zBřeclavi. Zvláště poté, co se vlednu zřítil třicet let starý výtah smužem vpanelovém domě vLitvínově. Zdviž vcentru Břeclavi funguje minimálně stejně dlouho.

„Náš dům je ze sedmdesátých let a výtah je podle mého názoru stále původní. Jezdím sním prakticky denně. Bydlím ve čtvrtém patře a těžké tašky snákupem nemohu tahat po schodech. Po zřícení výtahu vČechách mě ale při nastupování do kabiny napadají různé myšlenky,“ přiznalažena.

Pád zastaralého výtahu vLitvínově způsobilo utržené betonové závaží. Šrouby měly podle expertů menší průměr, než jaký nařizuje norma. Muž, který byl uvnitř, si zlomil páteř anohu.

Obdobné typy výtahů vyrobených za socialismu jezdí také vBřeclavi. „Pracovníci firmy Otis právě dokončují opatření, která mají zabránit tomu, co se stalo vČechách. Nechali jsme překontrolovat zejména protizávaží, tedy část, která selhala. Opatření jsme nechali provést hlavně upodobných typů výtahů, jako byl ten vLitvínově,“ uvedl ředitel Domovní správy vBřeclavi Josef Matúšek.

Plán renovace nevyšel

Podle něj jsou všechny výtahy vměstských bytových domech provozuschopné a vpořádku. „Nelze to brát tak, že mnohé výtahy jsou pětadvacet až třicet let staré. Opravidelný servis se starají odborníci a současné zařízení nemá stím původním mnoho společného. Motory, brzdy, všechno se mění,“ argumentoval.

Marta Vašínová má ovšem úplně jinou zkušenost. „Potkala jsem svého studenta, který voblasti výtahové techniky pracoval. Říkal, že on sám by do třicet let starého výtahu nevlezl. Že otom ví své,“ podotkla bývalá středoškolská učitelka.

Před několika lety přitom břeclavská radnice svýtahářskou firmou Otis představovaly svelkou slávou projekt renovace starých výtahů. Zůstalo ale jen ujediného výtahu vpaneláku na Slováckéulici.

„Důvodem jsou peníze. Generálka jednoho výtahu, která se prakticky rovná jeho výměně, stojí až jeden milion korun. My jsme navíc nyní ve fázi prodeje bytů. Další renovace jsme proto odsunuli až do doby, kdy bude jasné, které domy městu zůstanou. Uvýtahů provádíme takové opravy, aby byl jejich provoz vsouladu spředpisy,“ řekl Matúšek.

Šéf břeclavského Otisu Radek Kadlec nehodlá fakt, že vsídlením městě výtahářského gigantu jsou zastaralé výtahy, nijak speciálně řešit. „Podobný stav je ve většině měst České republiky. Břeclav není žádnou výjimkou. My jsme schopni staré výtahy zgenerálkovat, ale jsou to spíše ojedinělé zakázky. Odvíjí se od toho, nakolik vlastník cítí zodpovědnost a potřebu do této oblasti investovat,“ konstatoval.

11.2.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tomáš Procházka
9

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Ilustrační foto.
5

Dálnice se opravují podle plánu. Ale šnečím tempem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

AUTOMIX.CZ

Tatra postavila unikátní osmikolku se všemi řiditelnými koly. Hýbe se jako krab

Česká automobilka Tatra se pochlubila jednou unikátní novinkou. Pro jistého švýcarského zákazníka totiž postavila osmikolový podvozek se systémem řízení kol všech čtyř náprav. Vůz díky tomu umí mimo jiné takzvaný „krabí chod", tedy jízdu šikmo vpřed či vzad doleva nebo doprava při stejném úhlu natočení všech kol. Není divu, že novinka v Kopřivnici dostala právě přezdívku "Krab".

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Soud se zastal „zakleknuté firmy“. Bude Česko platit milionové odškodné?

Daňoví poplatníci by se v blízké budoucnosti mohli „prohnout“ a nechtěně zaplatit stovky milionů korun jako odškodné soukromé firmě za přílišnou horlivost úředníků a celníků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení