VYBERTE SI REGION

Objíždí mýtné, ať platí všude, chtějí starostové

Praha - Lednové rozšíření povinnosti platit mýtné a únorové zvýšení pátečních sazeb o polovinu odvedlo další nákladní auta z dálnic na objízdné trasy skrze přilehlé obce.

12.5.2010 10
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Na tiskové konferenci se na tom shodlo pět starostů postižených obcí. Řešením by podle nich bylo mimo jiné rozšíření mýta i na silnice nižších tříd.

"Ta situace je dlouhodobě neudržitelná, ale není velké chuti na straně státu to řešit," řekl Antonín Lízner, starosta Příšovic, které leží u liberecké rychlostní silnice R10. V Příšovicích se prý počet náklaďáků v lednu zvýšil o desetinu, přitom už v roce 2007 po zavedení mýtného vzrostl o 15 procent. Těžká doprava podle Líznera ohrožuje bezpečnost a zdraví obyvatel a způsobuje například praskliny na domech nebo nadměrný hluk.

Na řadě je stát a kraje

Starostové tvrdí, že už vyčerpali všechny možnosti k omezení kamionové dopravy - nepomáhají prý ani zákazové značky - a nyní je na řadě stát a kraje. Stát by se měl mimo jiné zasadit o plošné zpoplatnění většiny komunikací, na silnicích 2. a 3. třídy by navíc měly být vyšší sazby než na dálnicích, kam chtějí starostové kamiony vrátit.

Se zavedením plošného mýtného souhlasí většina stran, které mají šanci dostat se do parlamentu. Některé ale s podmínkou, že výnosy musí převýšit náklady. Proti se staví dopravci. Jak uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka, případné rozšíření mýta se bude řešit po volbách. "Musí to být politické rozhodnutí, které nemůže učinit úřednická vláda," řekl Hanzelka.

Hlídáno satelitem

Ministerstvo zatím nemá vyčíslené náklady ani odhady výnosů a nezodpovězena zůstává řada dalších otázek. Například zda by mýtný systém na silnicích nižších tříd financoval stát nebo kraje, či do jaké míry by to zvýšilo inflaci. Zřejmé je zatím pouze to, že kamiony na "dvojkách" by hlídal satelit a ne mýtné brány jako na dálnicích.

Podle starostů ale nejde pouze o mýtné, kamiony by měl vytlačit z vesnic celý komplex opatření, mezi která by patřila například výstavba dálničních odpočívadel, logistických center pro překládku nákladu na železnici nebo obchvatů měst. Přístup prý musí změnit i výrobní firmy, které využívají jedoucí kamiony jako sklady. Obce podporuje sdružení ekologických organizací Dopravní federace, které dnes vyhlásilo fotografickou soutěž s názvem "To je on - kamion!". Soutěž má zdokumentovat, "jak kamiony škodí lidem". Vítěz bude moci jeden rok cestovat vlakem zdarma.

Autor: ČTK

12.5.2010 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Jan Železný: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují

Praha /ROZHOVOR/- Jaký je rozdíl mezi oštěpaři a oštěpařkami? Česká legenda Jan Železný (50) trénuje čtyři ambiciózní reprezentanty: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies