VYBERTE SI REGION

Objíždí mýtné, ať platí všude, chtějí starostové

Praha - Lednové rozšíření povinnosti platit mýtné a únorové zvýšení pátečních sazeb o polovinu odvedlo další nákladní auta z dálnic na objízdné trasy skrze přilehlé obce.

12.5.2010 10
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Na tiskové konferenci se na tom shodlo pět starostů postižených obcí. Řešením by podle nich bylo mimo jiné rozšíření mýta i na silnice nižších tříd.

"Ta situace je dlouhodobě neudržitelná, ale není velké chuti na straně státu to řešit," řekl Antonín Lízner, starosta Příšovic, které leží u liberecké rychlostní silnice R10. V Příšovicích se prý počet náklaďáků v lednu zvýšil o desetinu, přitom už v roce 2007 po zavedení mýtného vzrostl o 15 procent. Těžká doprava podle Líznera ohrožuje bezpečnost a zdraví obyvatel a způsobuje například praskliny na domech nebo nadměrný hluk.

Na řadě je stát a kraje

Starostové tvrdí, že už vyčerpali všechny možnosti k omezení kamionové dopravy - nepomáhají prý ani zákazové značky - a nyní je na řadě stát a kraje. Stát by se měl mimo jiné zasadit o plošné zpoplatnění většiny komunikací, na silnicích 2. a 3. třídy by navíc měly být vyšší sazby než na dálnicích, kam chtějí starostové kamiony vrátit.

Se zavedením plošného mýtného souhlasí většina stran, které mají šanci dostat se do parlamentu. Některé ale s podmínkou, že výnosy musí převýšit náklady. Proti se staví dopravci. Jak uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka, případné rozšíření mýta se bude řešit po volbách. "Musí to být politické rozhodnutí, které nemůže učinit úřednická vláda," řekl Hanzelka.

Hlídáno satelitem

Ministerstvo zatím nemá vyčíslené náklady ani odhady výnosů a nezodpovězena zůstává řada dalších otázek. Například zda by mýtný systém na silnicích nižších tříd financoval stát nebo kraje, či do jaké míry by to zvýšilo inflaci. Zřejmé je zatím pouze to, že kamiony na "dvojkách" by hlídal satelit a ne mýtné brány jako na dálnicích.

Podle starostů ale nejde pouze o mýtné, kamiony by měl vytlačit z vesnic celý komplex opatření, mezi která by patřila například výstavba dálničních odpočívadel, logistických center pro překládku nákladu na železnici nebo obchvatů měst. Přístup prý musí změnit i výrobní firmy, které využívají jedoucí kamiony jako sklady. Obce podporuje sdružení ekologických organizací Dopravní federace, které dnes vyhlásilo fotografickou soutěž s názvem "To je on - kamion!". Soutěž má zdokumentovat, "jak kamiony škodí lidem". Vítěz bude moci jeden rok cestovat vlakem zdarma.

Autor: ČTK

12.5.2010 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
21

Kriminalisté vyhodnocují stovky hodin záznamů. Míšu ale stále nenašli

Sněžka Sherpa Cup 2017, Petr Mazal
13

Příběh nejlepšího šerpy: Málem ho zabili v Zambii

AKTUALIZOVÁNO

Trump podepsal příkaz o odstoupení USA od transpacifické smlouvy

Washington - Americký prezident Donald Trump dnes podepsal exekutivní příkaz o odchodu Spojených států z Transpacifického partnerství (TPP). Obchodní dohodu 12 tichomořských zemí vláda Baracka Obamy uzavřela před rokem, Kongres USA dokument ale ještě neratifikoval.

Otrávené návnady na zvířata v přírodě bude dohledávat cvičený pes

Otrávené návnady nastražené na vydry, kuny či lišky, na něž často umírají také draví ptáci, začne letos v Česku dohledávat první speciálně vycvičený pes. Česká společnost ornitologická (ČSO) ho získá díky mezinárodnímu projektu dotovanému unií. Podle ochránců přírody případů otrav volně žijících živočichů přibývá. 

AKTUALIZOVÁNO

Revoluce v F1 dle nového vlastníka. Boss Ecclestone po 40 letech končí

Formule 1 a Bernie Ecclectone? Spojení, které k sobě neodmyslitelně patřilo posledních 40 let. Teď je ale konec. Šestaosmdesátiletý Brit, jenž z královské motoristické třídy vytvořil miliardový byznys, potvrdil spekulace britských médií a v čele formule 1 opravdu skončil. Nový vlastník seriálu F1 Liberty Media uvedl, že Ecclestonea nahradil Chase Carey.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies