VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Státní maturity: hledá se obsah i levnější řešení

Praha - Úroveň maturitních zkoušek musí garantovat stát. Toto prozření českých politiků stálo u zrodu idey společných státních maturit. Uplynulo zhruba deset let, ze státní kasy odtekla čtvrtmiliarda korun a zákonodárci mohli přijmout rozhodnutí. Státní maturity se spustí ve školním roce 2009/10 a letos v dubnu proběhne generálka.

26.1.2009 6
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

„Roztříštěné střední školství dostane jakýsi svorník a možnost objektivního srovnání,“ je spokojen ministr školství Ondřej Liška (SZ).
Naléhavé otazníky však vyvstaly jinde. Nové zkoušky z dospělosti nabídnou každému maturantovi volbu nižší či vyšší úrovně své obtížnosti. Autoři projektu totiž věřili, že by úspěšné zdolání obtížnějšího maturitního stupínku mohlo být vstupenkou na vysoké školy. Ty se však k takovému pojetí maturity nemají.

Šéf Asociace ředitelů gymnázií Alfréd Dytrt tvrdí: „Pro studenty je nejdůležitější vědět, jaký bude mít výběr těžší zkoušky efekt. Pokud ho vysoké školy nijak nezohlední, nebyli by normální, kdyby po něm sáhli.“

Středoškolské vzdělání s maturitou má dnes obkladač i absolvent víceletého gymnázia. To v praxi znamená, že tuhle závěrečnou zkoušku dospělosti nikdo nebere vážně. Proto se politici před deseti lety rozhodli, že její jistou kvalitu musí garantovat stát. Zrodila se idea společných maturit.
Po letech tápání, kdy se na jejich přípravu vyhodilo čtvrt miliardy korun, konečně loni zákonodárci přijali definitivní rozhodnutí. Státní maturity se spustí ve školním roce 2009/10 a každý žák si bude moci zvolit nižší či vyšší úroveň obtížnosti. Než vše vypukne, přijde to daňové poplatníky na 480 milionů a pak každoročně na dalších dvě stě milionů. V dubnu proběhne generálka.

„Roztříštěné střední školství dostane jakýsi svorník a možnost objektivního srovnání,“ uvedl ministr školství Ondřej Liška (SZ) po schválení zákona.
Nového ředitele Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání Martina Macha čeká nejen hledání levnějšího modelu státní zkoušky, ale hlavně boj o její prestiž.

Nereálný úkol?

Vyšší úroveň maturit, především v cizích jazycích, je velmi náročná. Nicméně prozatím ji vysoké školy nehodlají brát v potaz. Šéf Asociace ředitelů gymnázií Alfréd Dytrt, je skeptický: „Pro studenty je nejdůležitější vědět, jaký efekt bude mít výběr těžší státní maturity. Pokud ho vysoké školy nijak nezohlední, nebyli by normální, kdyby po něm sáhli.“ Mach chce děkany přesvědčit, aby úspěšné zdolání obtížnějšího maturitního stupínku bylo vstupenkou na jejich ústavy.

A to je heroický úkol. Třeba proděkan Právnické fakulty UP v Olomouci Filip Ščerba tvrdí: „Nedokážu si představit, že by naše fakulta přijímala uchazeče jen na základě výsledků státní maturity.“ Podle děkana Filozofické fakulty Univerzity v Hradci Králové Petra Grulicha má státní maturita smysl jen pro porovnání kvality středních škol. „Z hlediska přijímacího řízení na vysoké školy jsou to vyhozené peníze,“ říká.

Dodává, že profil jejich uchazeče nezávisí na dosažených středoškolských znalostech, ale na schopnosti myslet a na zájmu o daný obor. „Jako historik nechci, aby maturant znal nazpaměť dějepisná data, ale aby uměl nacházet dějinné souvislosti. Důležité je vědět proč, nikoli kdy přesně,“ sdělil Deníku Grulich.

#nahled|http://g.denik.cz/1/31/infografika_zkouzky_verze5_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/1/31/infografika_zkouzky_verze5.jpg|Složili byste zkoušku z dospělosti?#


Jak bude vypadat státní maturita 2010–2011

povinný:
a) český jazyk
b) cizí jazyk nebo matematika
volitelně povinný:
dva ze tří předmětů

 OD ROKU 2012

povinný:
a) český jazyk
b) cizí jazyk
volitelně povinný:
a) matematika
b) obč. a společenskovědní základ
c) informatika

Vyšší úroveň zkoušek je určena budoucím studentům VŠ

Přípravu státních maturit má na starosti Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT). Jeho nově jmenovaný ředitel Martin Mach chce, aby se staly součástí přijímacích zkoušek na vysoké školy

Státní maturity jsou za dveřmi, ale v jejich přípravě je mnoho neznámých. Vy třeba chcete, aby se oproti původnímu plánu nejdřív konala písemná zkouška a poté ústní. Proč?
Přesunutí organizačně nejrizikovější části státní maturity, tedy písemných zkoušek, na začátek června nepovažuji za dobrý krok. Jednak by takové řešení nepochybně více stresovalo samotné maturanty, jednak může červnový termín zasáhnout do přijímacího řízení na vysoké školy. Upravený logistický model by měl tento problém vyřešit a posunout písemnou část na duben.

Jak je zajištěna jeho bezpečnost a utajení systému zkoušek?
Proces vývoje obsahu testů a zadání podléhá vnitřním bezpečnostním předpisům, jejichž dodržování prakticky vylučuje únik informací. Zná je pouze velmi úzký okruh prověřených pracovníků. Data jsou přenášena v podobě šifrovaných protokolů. Procesy tisku a kompletace jsou navrženy tak, že nevyžadují zásah lidské ruky, čímž se minimalizuje možnost prozrazení obsahu.

Nejde jen o zamezení úniku dat, ale i o záruky objektivity hodnocení…
Je nutné vzít jako fakt, že zcela objektivní hodnocení je možné jen u didaktických testů. Do posouzení ostatních částí státní maturity vstupuje lidský faktor, který vždy absolutní nestrannost hodnocení snižuje. Ve srovnání se současným stavem bude ale objektivita zkoušek vyšší, protože k dispozici budou kritéria hodnocení pro písemnou práci i ústní zkoušku.

Státní část maturit obsahuje základní a vyšší úroveň. Ředitelé mnoha středních škol tvrdí, že studenti nebudou mít motivaci pro zvolení obtížnějšího stupně, pokud takovou zkoušku nebudou vysoké školy brát jako součást přijímacích zkoušek.
Vyšší úroveň je určena zejména pro žáky, kteří se danému oboru chtějí věnovat i po ukončení střední školy. Jednou z motivací, proč by si žáci měli volit vyšší úroveň obtížnosti, je skutečně možnost, že vysoké školy budou výsledky maturit akceptovat při přijímacím řízení. V tuto chvíli je samozřejmě na CERMATu, aby přesvědčil vysoké školy o kvalitě zkoušek, objektivnosti jejich zadávání i výsledcích a nabídl jim prospěšné výstupy.

Velkou motivací pro studenty by bylo mezinárodní certifikování vyšší úrovně jazykové zkoušky. Počítá se s tím?
CERMAT bude usilovat o certifikaci jazykových zkoušek. Celý proces však trvá několik let a zahrnuje spolupráci s institucemi, které se zabývají mezinárodní srovnatelností jazykových zkoušek, a také zahraniční audit. Výsledkem by měla být zkouška, o které lze oprávněně tvrdit, že odpovídá ve všech posuzovaných parametrech mezinárodním referenčním standardům.

Maturovat nově se bude už příští rok. Do té doby se musejí proškolit stovky hodnotitelů a zkoušejících. Stihne to CERMAT?
V současné době finišují přípravy projektu, na jehož základě budeme moci již v průběhu března zahájit plošné vzdělávání pedagogických pracovníků. Zvolili jsme kombinovaný způsob vzdělávání, při kterém se bude využívat e-learning a prezenční forma školení. Zvláštní pozornost věnujeme hned v úvodu managementu škol a také učitelům jazyků, z nichž vzejdou hodnotitelé dílčích zkoušek.

Autor: Kateřina Perknerová

26.1.2009 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Výhled na České středohoří. Vzadu Milešovka
0 14

Obludné plány na zastavění vrcholu Milešovky šly k ledu

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

AUTOMIX.CZ

PŘEHLEDNĚ: Proč se škodovky jmenují, jak se jmenují?

Od konce 80. let česká automobilka Škoda svoje modely označuje výhradně slovními názvy. Na začátku této éry byl samozřejmě Favorit.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies