Bárta hrozil firmám, že bez slev se stavby zastaví. Stavební společnosti měly na Ředitelství silnic a dálnic doručit seznam slev, které státu nabízejí, návrhy dnes ministrovi představil šéf ŘSD Alfred Brunclík. Firmy ale považují snížení marží za nemožné, místo toho navrhují vypustit z projektů "zbytečnosti", které si prosadila například samospráva nebo ekologické organizace.

Definitivně jasno bude v pátek

Jde například o cyklostezky, protihlukové stěny nebo mosty pro zvěř. Bárta nyní hodlá návrhy projednat se členy hospodářského výboru a zástupci akademické obce, sejde se znovu také s řediteli firem. Definitivní seznam staveb určených k zastavení chce představit v pátek. V rozhovoru připustil i teoretickou možnost, že se letos výstavba zastavovat nebude. "Takový optimista ale nejsem," řekl ministr. Za své hlavní úkoly označil právě zefektivnění výstavby včetně přípravy projektů.

Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové jsou nyní rozestavěny projekty v celkové hodnotě 200 miliard korun, z toho 120 miliard už bylo investováno. K dokončení aktuálně rozestavěných silnic tak chybí 80 miliard korun. Silničním stavitelům dnes ministr ukázal vlídnější tvář než kolegům z železniční branže. Na železnici podle Bárty firmy nabídly "titěrné slevy", na což ministr zareagoval zastavením výstavby na železnici.

Nic nejde ze dne na den

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally ale nelze zastavit stavby ze dne na den. Správa proto nyní připravuje seznam staveb a harmonogram ukončování tak, aby nehrozilo poškození už hotových částí. Správa musí brát ohled i na České dráhy, neboť na řadě míst jsou kvůli výstavbě výluky vlakového provozu. Podle Hally zatím nejsou vyčísleny náklady na konzervaci staveb.