VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stížností na zpravodajství ČT se má zabývat pět osobností

Praha – Stížností na údajné zasahování do zpravodajství České televize se má zabývat pět osobností, které oslovil generální ředitel ČT Petr Dvořák. Jsou mezi nimi například prorektor UK Michal Šobr nebo korespondenti zahraničních médií žijící v ČR. Komise má být reakcí na kritický dopis, který v říjnu Radě ČT adresovala skupina redaktorů veřejnoprávní televize. Vedení tuto kritiku odmítlo. Generální ředitel ČT na minulém zasedání sdělil, že vytvoří nezávislou skupinu složenou ze zástupců médií, akademické sféry a mediálních odborníků, která by stížnost posoudila.

20.11.2013 13
SDÍLEJ:

Petr DvořákFoto: Deník/Divíšek Martin

Mezi osobnostmi, které budou stížnost posuzovat, je kromě Šobra, předsedkyně Etické komise Syndikátu novinářů Barbora Osvaldová, sociolog Jaromír Volek, zahraniční zpravodajové Rob Cameron z BBC a Dana Schmidt z dánského deníku Politiken, uvedl Dvořák. „Sejdou se mimo Českou televizi a do jejich rozhodování by neměl zasahovat žádný zaměstnanec ČT," dodal šéf veřejnoprávní instituce. Pro své rozhodování si prý mohou vyžádat jakékoliv dokumenty. S jejich stanoviskem chce Dvořák radu seznámit na prosincovém zasedání. Při výběru komise údajně oslovil i další kandidáty, mimo jiné politologa Jacquesa Rupnika, který se ale prý nemohl zúčastnit.

Řada radních na dnešním zasedání uvedla, že vybraná jména jsou pro ně zárukou nezávislého posouzení situace. Proti proceduře výběru se postavil například radní Radek Mezuláník, který prý očekával, že jména vzniknou po vzájemné konzultaci s autory stížnosti a celou věc považuje za selhání managementu. Předseda rady Milan Uhde se nyní hodlá se skupinou kritiků sejít a vyslechnout si, jaký je jejich názor na zveřejněnou komisi.

Podstatné je řešení problému

Moderátorka Daniela Drtinová, která je jedním z autorů kritického dopisu, dnes ČTK řekla, že jména nebyla s redaktory dopředu nijak konzultována. Vybrané osobnosti považuje za důvěryhodné, přesto je prý třeba posoudit, zda například někdo z nich není ve střetu zájmu. „Nebudeme nic bojkotovat, podstatné je pro nás řešení problému," řekla moderátorka.

Do budoucna nevyloučila, že vznikne dalších pět nominantů, které by zvolili právě nespokojení redaktoři, a experti by pak mohli pracovat jako desetičlenná komise, nebo dva týmy nezávisle na sobě, které by své výsledky následně porovnaly. Pro server IHNED.cz Drtinová bez dalších podrobností uvedla, že Česká televize připravuje propouštění a úspory. „Televize teď řeší finanční otázku, a nespokojenci by se s tím mohli svézt. Výpověď pro nadbytečnost je mocný nástroj," míní Drtinová.

Celkem 23 redaktorů v říjnu podepsalo dopis, v němž Radu ČT upozornili na údajné ovlivňování zpravodajství šéfredaktorem Petrem Mrzenou. Podle zveřejněného dokumentu prý zasahoval do zpravodajství televize ve prospěch prezidenta Miloše Zemana i jeho spřízněné strany SPOZ. Zpochybňování nestrannosti ve svém pozdějším prohlášení Radě ČT důrazně odmítl ředitel zpravodajství ČT Zdeněk Šámal. Kompletní seznam kritiků zná pouze Uhde, jména zveřejnili pouze moderátorka Daniela Drtinová a Adam Komers.

Na kritiku reagovalo vlastním prohlášením dalších 61 redaktorů, kteří naopak vedení zpravodajství televize vyjádřili podporu. Část z nich poté podpořila i samotného Šámala, aby zabránila jeho případnému odvolání.

Dvořák zadal audit

Radní ČT na minulém zasedání Dvořáka požádali, aby stížnost nechal prošetřit. Šéf veřejnoprávní instituce uvedl, že vytvoří nezávislou skupinu složenou ze zástupců médií, akademické sféry a mediálních odborníků. Zároveň zadal vnitřní audit a zapojit chce i etický panel. Komplexní stanovisko by mělo být oznámené na jednání rady 11. prosince.

Na funkci zástupce šéfredaktora v listopadu rezignoval člen Nezávislé odborové organizace a signatář výzvy Adam Komers, který dál ale zůstává vedoucím redaktorem regionálního zpravodajství ČT a zodpovídá za řízení regionálních redakcí. Ve své rezignaci se mimo jiné pozastavil nad tím, že v novinách vyšly dva články, které ovlivňování zpravodajství v České televizi odmítají a které podle něj do novin doručila PR agentura.

Čtěte také: Zpravodajství bylo ovlivňováno ve prospěch Zemana a SPOZ, stěžují si redaktoři

Autor: ČTK

20.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:
Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
8 10

Andrej Babiš: Havel měl u nás zavést prezidentský systém

ilustrační fotografie
14

Pro a proti: Facka jako násilí. Zrušíme fyzické tresty dětí?

DOTYK.CZ

Města duchů. Navštivte reálná místa, kde vám může jít i o život

Pokud jste viděli film o Jamesi Bondovi Skyfall, pak si jistě vybavíte scénu, kdy hlavní záporná postava Raoul Silva nutí agenta 007 sestřelit z hlavy jeho milenky panáka alkoholu. To vše mezi betonovými ruinami budov, ze kterých snad mrazí ještě více, než ze samotné scény. Nejde však o počítačem vytvořené kulisy. Hašima, opuštěný ostrov u břehů Japonska, skutečně existuje. Stejně jako další „města duchů" po celém světě. Tady jsou některá z nich.

Ve skanzenu nahlížejí babičkám pod sukně

/FOTO/ – Jaké spodní prádlo se nosilo před sto lety? V chalupě ve Staré Vsi budete koukat!

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

Facebook je zajatcem politiky

Baracka Obamu dostal Facebook do Bílého domu. Zdeňka Škromacha bazénková selfie z politiky vylila. Jak si politické celebrity vedou na této sociální síti?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies