VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Strany šetří, v kampani sázejí na internet

Praha - Politické strany se při oslovení lidí před volbami do Evropského parlamentu řídí příkladem Baracka Obamy. V kampani se soustřeďují na osobní a webové kontakty. Podle odborníků je to účinnější než osočování soupeřů.

20.5.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Josef Němec

Internetové šílenství, ale také střelba vejci provázejí letošní kampaň do Evropského parlamentu. Menší strany šetří, a tak vsadily na kontakt s voliči, osobní či elektronický.

Volná zeď zdarma pro lidovce

Například užve středuodpoledne ozdobil zeď domu na jedné z nejrušnějších křižovatek v Praze na I.P. Pavlova velký billboard KDU-ČSL. Lidovci přitom za pronájem plochy nezaplatili ani korunu. „Je to součást naší kampaně Ploty, do níž se zapojily tisíce lidí, kteří nám nabídli svá okna či zdi k vylepení plakátů,“ líčí netradiční postup mluvčí strany Martin Horálek.

Poněkud modernější obdobou jejich přístupu je kampaň zelených, kteří vsadili na internetové diskuse s voliči a mikrotémata na osobních stránkách kandidátů.

Nový trend ze zahraničí - internet

„Jsem příznivec přímého oslovení lidí, ať už pomocí dopisů do schránky nebo podporovatelů přihlášených na můj facebook. Na účinnost billboardů a velkých mítinků na náměstí nevěřím,“ říká Edvard Kožušník, který kandiduje za ODS, ale léta žil ve Španělsku a hlavně je propagátorem elektronizace státní správy.

Nový trend v komunikaci potvrzuje i Jiří Mikeš, odborník na reklamu. „Jde o tzv. obamizaci, protože ve velkém měřítku tento způsob oslovení voličů poprvé použil Barack Obama v prezidentské kampani. Přitažlivé je to především pro mladé lidi,“ říká Mikeš, který přednáší na katedře obchodního podnikání Vysoké školy ekonomické.

Negativní kampaň a vrhači vajec

Jinak ale styl politických stran silně kritizuje. Podle něj ODS a ČSSD využívá evropské volby jen jako předstupeň k říjnovému klání na domácí scéně. „K europoslancům mají lidé obecně nedůvěru. Nevědí, co v Bruselu pět let dělali, jak vystupovali či co chtějí prosadit. Jenže nedozví se to ani v kampani, kde kandidáti místo myšlenek nabízejí své obličeje,“ tvrdí Mikeš.

Předpokládá, že k urnám přijde první červnový víkend velmi malé procento lidí, což může pomoci malým stranám. ČSSD i ODS přitom usilují o přízeň lidí velmi nevybíravým způsobem. Neprosazují svoje programy, ale především haní ten soupeřův.

„Negativní kampaně jsou běžné všude ve světě, u nás jsou jen méně vtipné,“ tvrdí Mikeš. Vrhači vajec, kteří se objevují na turné sociálních demokratů, mezi promyšlené tahy ODS nepatří. Plzeňský student David Brabec, který minul Paroubkovu tvář, je totiž synem místního člena ČSSD, takže v jeho případě jde spíš o rodinnou vzpouru.

Ostrý útok na ODS

Sociální demokracie ve středu odstartovala poslední fázi eurokampaně. Na plakátech vyčísluje, kolik občany stojí aktivity lídrů ODS. Pod portrétem předsedy občanských demokratů Mirka Topolánka například stojí: „293 732 Kč jsem vydělal na daních díky reformám ODS. Jsem v pohodě, co vy?“ Lídra kandidátky ODS Jana Zahradila označují za mlčícího europoslance, jehož každé slovo stálo voliče 18 111 korun.

ODS, která na obřích billboardech viní socialisty ze strašení občanů, kampaň ČSSD odmítá. „Není důležité, co kdo řekl v Evropském parlamentu, ale co skutečně odpracoval,“ uvedl Zahradil.

Trestní oznámení na Národní stranu

Kampaň ale může mít i nepřijatelnou tvář. Tu předvedla Národní strana ve svém předvolebním klipu, který od včerejška ze zákona vysílá česká televize a rozhlas. V souvislosti s Romy hovoří o „konečném řešení“.

Ředitel ČT Jiří Janeček v té souvislosti už podal trestní oznámení.

Hospodaření stran v roce 2008

ODS

Příjmy: 346 087 000
Výdaje: 541 170 000
Výdaje na volby: 320 671 000
Na eurovolby 2009: 40 000 000


ČSSD

Příjmy: 282 580 529
Výdaje: 273 031 059
Výdaje na volby: 97 498 897
Na eurovolby 2009: cca 40 000 000


KSČM

Příjmy: 167 186 069
Výdaje: 199 518 406
Výdaje na volby: 33 019 750
Na eurovolby 2009: 15 000 000

KDU-ČSL

Příjmy: 122 666 234
Výdaje: 95 105 698
Výdaje na volby: 35 458 804
Na eurovolby 2009: 5 000 000

SZ

Příjmy: 29 249 559
Výdaje: 34 511 107
Výdaje na volby: 15 095 735
Na eurovolby 2009: 3 000 000

Zdroj: Zprávy polit. stran

Autor: Kateřina Perknerová

20.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fanoušci brněnské Komety slaví gól. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
31

Vztek fanoušků Komety. Za lístek zaplatí o 280 korun víc než příznivci Hradce

Bourání paneláku v Chánově v listopadu 2016
8

Nájmy v Chánově podraží, ale stále zůstanou velmi levné

Až polovina sudových vín je pančovaná. Prodej v trafikách či na benzínkách končí

Prodej tekuté révy od dubna výrazně zpřísní. Prodejci chtějí zdražit, podle vinařů k tomu neexistuje důvod.

Británie požádá o odchod z EU, začnou dvouletá jednání

Británie ve středu oficiálně požádá o odchod z Evropské unie. Začne tak nelehký proces vyjednávání o podmínkách opuštění evropského bloku, jehož členem se země stala v roce 1973. Britové podpořili takzvaný brexit v loňském červnovém referendu, podle průzkumů veřejného mínění byla jedním z jejich hlavních motivů touha po omezení imigrace.

Byty pro chudé v Brně: Projekt je překvapivě úspěšný, hodnotí opozice

Cestu z ubytovny hledají jen těžko kvůli počtu dětí, romskému původu nebo tomu, že nemohou našetřit na kauci. Padesátka takových rodin hledá pomoc v brněnském projektu rychlého zabydlení. Poslední z nich se mají ubytovat ještě v tomto měsíci.

Skotský parlament bude hlasovat o referendu o nezávislosti

Skotský parlament dnes bude debatovat a hlasovat o výzvě k vypsání dalšího referenda o samostatnosti Skotska. První ministryně Nicola Sturgeonová usiluje o referendum kvůli chystanému vystoupení Británie z Evropské unie. Podle agentury Reuters je téměř jisté, že skotský parlament její návrh podpoří.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies