VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Strany šetří, v kampani sázejí na internet

Praha - Politické strany se při oslovení lidí před volbami do Evropského parlamentu řídí příkladem Baracka Obamy. V kampani se soustřeďují na osobní a webové kontakty. Podle odborníků je to účinnější než osočování soupeřů.

20.5.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Josef Němec

Internetové šílenství, ale také střelba vejci provázejí letošní kampaň do Evropského parlamentu. Menší strany šetří, a tak vsadily na kontakt s voliči, osobní či elektronický.

Volná zeď zdarma pro lidovce

Například užve středuodpoledne ozdobil zeď domu na jedné z nejrušnějších křižovatek v Praze na I.P. Pavlova velký billboard KDU-ČSL. Lidovci přitom za pronájem plochy nezaplatili ani korunu. „Je to součást naší kampaně Ploty, do níž se zapojily tisíce lidí, kteří nám nabídli svá okna či zdi k vylepení plakátů,“ líčí netradiční postup mluvčí strany Martin Horálek.

Poněkud modernější obdobou jejich přístupu je kampaň zelených, kteří vsadili na internetové diskuse s voliči a mikrotémata na osobních stránkách kandidátů.

Nový trend ze zahraničí - internet

„Jsem příznivec přímého oslovení lidí, ať už pomocí dopisů do schránky nebo podporovatelů přihlášených na můj facebook. Na účinnost billboardů a velkých mítinků na náměstí nevěřím,“ říká Edvard Kožušník, který kandiduje za ODS, ale léta žil ve Španělsku a hlavně je propagátorem elektronizace státní správy.

Nový trend v komunikaci potvrzuje i Jiří Mikeš, odborník na reklamu. „Jde o tzv. obamizaci, protože ve velkém měřítku tento způsob oslovení voličů poprvé použil Barack Obama v prezidentské kampani. Přitažlivé je to především pro mladé lidi,“ říká Mikeš, který přednáší na katedře obchodního podnikání Vysoké školy ekonomické.

Negativní kampaň a vrhači vajec

Jinak ale styl politických stran silně kritizuje. Podle něj ODS a ČSSD využívá evropské volby jen jako předstupeň k říjnovému klání na domácí scéně. „K europoslancům mají lidé obecně nedůvěru. Nevědí, co v Bruselu pět let dělali, jak vystupovali či co chtějí prosadit. Jenže nedozví se to ani v kampani, kde kandidáti místo myšlenek nabízejí své obličeje,“ tvrdí Mikeš.

Předpokládá, že k urnám přijde první červnový víkend velmi malé procento lidí, což může pomoci malým stranám. ČSSD i ODS přitom usilují o přízeň lidí velmi nevybíravým způsobem. Neprosazují svoje programy, ale především haní ten soupeřův.

„Negativní kampaně jsou běžné všude ve světě, u nás jsou jen méně vtipné,“ tvrdí Mikeš. Vrhači vajec, kteří se objevují na turné sociálních demokratů, mezi promyšlené tahy ODS nepatří. Plzeňský student David Brabec, který minul Paroubkovu tvář, je totiž synem místního člena ČSSD, takže v jeho případě jde spíš o rodinnou vzpouru.

Ostrý útok na ODS

Sociální demokracie ve středu odstartovala poslední fázi eurokampaně. Na plakátech vyčísluje, kolik občany stojí aktivity lídrů ODS. Pod portrétem předsedy občanských demokratů Mirka Topolánka například stojí: „293 732 Kč jsem vydělal na daních díky reformám ODS. Jsem v pohodě, co vy?“ Lídra kandidátky ODS Jana Zahradila označují za mlčícího europoslance, jehož každé slovo stálo voliče 18 111 korun.

ODS, která na obřích billboardech viní socialisty ze strašení občanů, kampaň ČSSD odmítá. „Není důležité, co kdo řekl v Evropském parlamentu, ale co skutečně odpracoval,“ uvedl Zahradil.

Trestní oznámení na Národní stranu

Kampaň ale může mít i nepřijatelnou tvář. Tu předvedla Národní strana ve svém předvolebním klipu, který od včerejška ze zákona vysílá česká televize a rozhlas. V souvislosti s Romy hovoří o „konečném řešení“.

Ředitel ČT Jiří Janeček v té souvislosti už podal trestní oznámení.

Hospodaření stran v roce 2008

ODS

Příjmy: 346 087 000
Výdaje: 541 170 000
Výdaje na volby: 320 671 000
Na eurovolby 2009: 40 000 000


ČSSD

Příjmy: 282 580 529
Výdaje: 273 031 059
Výdaje na volby: 97 498 897
Na eurovolby 2009: cca 40 000 000


KSČM

Příjmy: 167 186 069
Výdaje: 199 518 406
Výdaje na volby: 33 019 750
Na eurovolby 2009: 15 000 000

KDU-ČSL

Příjmy: 122 666 234
Výdaje: 95 105 698
Výdaje na volby: 35 458 804
Na eurovolby 2009: 5 000 000

SZ

Příjmy: 29 249 559
Výdaje: 34 511 107
Výdaje na volby: 15 095 735
Na eurovolby 2009: 3 000 000

Zdroj: Zprávy polit. stran

Autor: Kateřina Perknerová

20.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Letní počasí v Praze. Ilustrační foto.
16

Teplé počasí vydrží i příští týden, pak se lehce ochladí

Po střelbě na chomutovském sídlišti zemřel člověk
AKTUALIZOVÁNO
4 24

Po střelbě na chomutovském sídlišti zemřel člověk

DOTYK.CZ

Volební spot koalice Lidovci a starostové ukazuje malého Bělobrádka s Gazdíkem

Víkendový sjezd Křesťanskodemokratické unie - Československé strany lidové  představil mimo jiné v premiéře nový volební klip této strany, který akcentuje spojení KDU-ČSL s hnutím Starostové a nezávislí a nově pracuje s pojmem síla. To vše v patetickém duchu. Spot natočil Filip Renč.

AKTUALIZOVÁNO

Hollan jako Hitler. Aktivisté vyvěsili na maketu Německého domu fotku náměstka

/FOTOGALERIE/ – Velká fotografie brněnského náměstka primátora Matěje Hollana (Žít Brno) se v sobotu dopoledne objevila na instalaci na Moravském náměstí, která je centrem festivalu Meeting Brno. Plakát vyvěsili aktivisté z hnutí Slušní lidé. Na videu, které publikovali na sociální síti, označili Hollana za neonacistu.

Bitva o Mosul je ve finále. Islámský stát drží už jen 10 procent města

Irácká armáda se pohnula opět vpřed. Poslední část Mosulu – kousek Starého města a čtvrť na břehu řeky Tigris jsou posledními místy, kde ještě vládne Islámský stát. Ten nyní kontroluje už jenom deset procent města. Podle odhadů se zde zdržuje už jenom několik stovek bojovníků.

AKTUALIZOVÁNO

Bělobrádek obhájil křeslo předsedy, má přes 80 procent hlasů

Předsedou KDU-ČSL bude i další dva roky Pavel Bělobrádek. Vicepremiér a úřadující předseda strany dnes na lidoveckém sjezdu v Praze porazil zlínského hejtmana Jiřího Čunka. Pro Bělobrádka hlasovalo 227 delegátů z 276 přítomných, získal tak 84 procent hlasů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies