VYBERTE SI REGION

Místem tragické nehody znovu jezdí vlaky

Ostrava, Studénka - Na trati, kde se v pátek dopoledne zřítil most před EuroCity z Krakova do Prahy, už v neděli znovu jezdily vlaky. Nejprve jen po jedné koleji, ale České dráhy uvedly, že během noci bude zprovozněna i druhá kolej.

10.8.2008 1
SDÍLEJ:

Záběry z místa železničního neštěstí ve StudénceFoto: DENÍK/Adolf Horsinka

Ovlivní páteční tragédie vaše cestování vlakem? Diskutujte pod článkem
Vlaková doprava ve Studénce je od nedělní třiadvacáté hodiny zase o něco plynulejší. Po pátečním železničním neštěstí byla uvedena do provozu další kolej.

„Vlaky tak mohou nyní využívat dvě koleje z pěti, doprava teď bude plynulejší. Stále ale ve Studénce jezdí všechny spoje pomocí dieselových lokomotiv, oprava trolejového vedení bude teprve následovat,“ uvedl Ondřej Kubala, mluvčí Českých drah.

České dráhy ukončily během včerejška odklízecí práce, vozy i lokomotiva už jsou odstraněny. Místo bylo předáno státní organizaci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která teď vede obnovovací práce na poškozené trati.

„Jak rychle bude obnoven elektrický provoz v místě nehody, je závislé na práci soukromé společnosti, která bude od pondělí likvidovat železobetonovou mostní konstrukci, jež se zřítila v pátek na trať,“ dodal Kubala.Následně pak bude moci SŽDC opravit koleje a obnovit trolejové vedení.

V místě nehody nemůže jezdit pendolino a navíc není napnutá trolej, a proto budou všechny vlaky tahat dieselové lokomotivy. Největším problémem přitom bude odstranění spadlého mostu. Policie i Drážní inspekce pokračují ve vyšetřování okolností nehody. Odpovědnost podle dosavadních poznatků nenesou České dráhy. To Deníku potvrdil náměstek generálního inspektora Jan Kučera.

„Vyšetřování bude ale probíhat ještě minimálně dva měsíce, v současné době tedy konkrétního viníka určit nemůžeme,“ dodal. Pátrání kriminalistů, kteří vyslechli už stovky lidí, zbrzdilo i odklízení trosek vlaku. Kvůli neštěstí však zatím nikoho neobvinili a havárii vyšetřují jako obecné ohrožení.

Stavební firma chce odškodnit oběti

Šéf stavební firmy Tomáš Vítek Deníku sdělil, že firma si je svojí odpovědnosti za nehodu vědoma. „Jsme připraveni podílet se na odškodňování obětí neštěstí, jakkoli je zřejmé, že toto utrpení nelze v žádném případě vyvážit penězi,“ dodává Vítek. Na vinu společnosti ODS poukazují i České dráhy. „Nikdo nám manipulaci s mostní konstrukcí nenahlásil. V opačném případě by o tom strojvůdci byli informováni a dostali by nařízení jet v tomto úseku maximálně třicetikilometrovou rychlostí,“ říká mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Chybu přiznává i mluvčí firmy ODS Dan Šabík, který Deníku potvrdil, že manipulace s konstrukcí nebyla na tuto dobu, vůbec plánována. K zasunování konstrukce mělo podle řádně schváleného rozpisu prací dojít až v pátek ve večerních hodinách. Společnost nyní zjišťuje, jak přesně k nehodě došlo. Spolupracuje s vyšetřováním Policie ČR, do kterého se zapojila i dodavatelská firma Bögl a Krýsl.

Pozůstalí dostanou od drah 240 tisíc

Stejně tak chtějí poškozené při nehodě odškodit i České dráhy. S vyplácením odškodného pozůstalým, zraněným i ostatním účastníkům pátečního neštěstí chtějí začít, jak nejrychleji to bude možné. „Přestože za neštěstí nemůžeme, považujeme za nutné odškodnit naše zákazníky,“ řekl Deníku mluvčí ČD Ondřej Kubala. „Měli jsme cestující dovézt do cíle, ale kvůli nehodě nedovezli, proto se o ně teď musíme postarat,“ dodal.

„O víkendu vznikl speciální tým, který bude mít na starosti, aby odškodnění bylo vyplaceno, co nejdříve to bude možné,“ informoval Ondřej Kubala. „Ode dneška bude fungovat speciální telefonní linka 972 211 111. Prosíme všechny pozůstalé, zraněné i ty, kteří utrpěli materiální újmu, aby se na toto číslo ozvali. Odborníci jim tady poradí, jak dále postupovat,“ doporučuje cestujícím vlaku EuroCity Comenius Ondřej Kubala. Každý pozůstalý by nejpozději do dvou týdnů měl dostat částku 240 tisíc korun. ČD jsou zároveň připraveny zaplatit i náklady spojené s léčením či bolestné.

Krizové linky využily stovky lidí

Krizové linky, které byly zřízeny ihned po tragické nehodě, využily stovky lidí. Podle moravskoslezských záchranářů sem především v pátek odpoledne a večer volali příbuzní a známí cestujících, ale i zahraniční novináři nebo úředníci ministerstva zahraničí. Obraceli se sem nejen s prosbou o informace a údaje o cestujících, ale také s otázkou, kde najít psychologickou pomoc. Linky budou fungovat ještě do konce tohoto týdne.

Autor: Zdenka Dvořáková

10.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Banka UBS v Curychu. Ilustrační foto.

Kde nejlépe platí cizincům? Ve Švýcarsku. V Česku nemají smysl pro humor

Ilustrační foto.
8

Domácích zabijaček prasat ubývá

Udělal si fajn selfie. Ostatní mysleli, že je sebevrah

Ústí nad Labem – „Je tam sebevrah," ukazovali kolemjdoucí na oblouk Benešova mostu. Na místě svítily majáčky policie a hasičů, byla sobota asi osm hodin večer, provoz na mostě byl uzavřen policií a vypnuto trakční vedení trolejbusů.

Před rokem zemřel europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf

Europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf, který zemřel náhle před rokem, 22. ledna 2016, byl výrazným komunistickým politikem posledních 25 let. Nejprve zasedal ve Federálním shromáždění, poté byl poslancem Sněmovny a od roku 2004 vykonával mandát v Evropském parlamentu. Ransdorf byl znám svým intelektuálním rozhledem, který oceňovali i jeho političtí oponenti. Dožil se 62 let.

Konec twitteru na vnitru. Zaměstnanci retweetnuli nelichotivé foto z inaugurace

Americké ministerstvo vnitra dostalo pokyn uzavřít všechny své twitterové účty poté, co na jednom z nich jeho zaměstnanci retweetnuli nelichotivé porovnání fotek z inaugurace exprezidenta Baracka Obamy a nynějšího šéfa Bílého domu Donalda Trumpa. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies