VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Studenti zkusili cestovat jako vozíčkáři

Praha - Jak se cestuje lidem na invalidním vozíku po Praze? Jak dlouho čekají na bezbariérové spoje, jak na ně reaguje okolí a na jakých místech mohou na bariéry narazit? To zjišťovali studenti prvního ročníku Katedry speciální pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v rámci sebezkušenostního projektu s názvem Jedeme v tom s vámi.

12.1.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Michal Bílek

Projekt organizuje od konce roku 2007 občanské sdružení Asistence. Z počátku se do něj zapojovali především osobnosti veřejného života. Studenti se projektu účastní již pátým rokem. Cestovat na invalidním vozíku si však může vyzkoušet kdokoli, kdo má zájem.

„Projekt nabízí lidem, kteří nemají představu, jaké to je pohybovat se po Praze na invalidním vozíku, zkušenost cestovat jako vozíčkář a za doprovodu asistenta se dopravit z domova do práce a pozorovat, jak se jejich cesta mění,“ vysvětluje autor projektu Erik Čipera z Asistence.

Metrem z Malostranské do Stodůlek? Nemožné

Studenti vyrazili po skupinkách do ulic Prahy v zimním semestru. K dispozici měli invalidní vozík, na kterém se střídali. Kromě testování přístupnosti veřejného prostoru a dopravy a sledování reakcí lidí na člověka na vozíku se také učili asistenčním dovednostem. Nejúspěšnější prací se stalo pojetí trojice studentů Martiny Klimešové, Vladimíra Vajce a Mariána Vanka.

Jejich trasa vedla z Vyšehradu přes centrum na Malostranské náměstí, odkud chtěli jet tramvají na stanici metra Malostranská. Dále měli v plánu vydat se metrem na Můstek, přestoupit na žlutou linku a jet na stanici Stodůlky. „Bohužel jsme se tam nedostali, jelikož v metru na Malostranské není výtah a není možné se na vozíku do vestibulu nijak dostat,“ vypráví zástupce vítězné skupiny Marián Vanek. „Nezbylo nám než se vrátit zpět na Vyšehrad. Předem jsme si ale nezjišťovali nízkopodlažní spoje, a protože se začalo připozdívat, museli jsme jít část cesty pěšky, jelikož bychom dlouho čekali na bezbariérovou tramvaj,“ dodává.

Pražan, který může cestovat jakoukoli tramvají, čeká obvykle pět až deset minut na spoj. Člověk se zdravotním postižením může čekat na nízkopodlažní spoj i hodinu, jelikož nízkopodlažních tramvají jezdí po metropoli okolo 20 %, bezbariérových autobusů zhruba třetina a 23 stanic metra má stále bariéry.

Vozíčkář a asistent jako Horymír a Šemík

Vítězná skupinka pojala projekt symbolicky, a sice osud člověka s postižením a jeho asistenta připodobnili osudu Horymíra a Šemíka, kteří figurují ve známé vyšehradské pověsti. „Horymír symbolizuje člověka s postižením, Šemík jeho asistenta. Mezi postiženým a asistentem existuje vzájemná spolupráce, stejně jako u Horymíra a Šemíka,“ vysvětluje Vanek.

A co bylo pro studenty nejnáročnější? Překonávání bariér a fyzická zdatnost při obsluhování invalidního vozíku. „Je to fyzicky náročné, když na to člověk není zvyklý. Ani jsme moc nevěděli, jak se s vozíkem pořádně zachází, přicházeli jsme na to za chodu,“ vypráví Vanek.

Lidé jsou ochotní pomáhat

Ačkoli v průběhu dne narazili na mnoho bariér, vždy se setkali s ochotou lidí pomáhat. „Přesvědčili jsme se, že lidé chtějí člověku s postižením pomáhat, takže problematika života se zdravotním postižením je spíše o bariérách ve veřejném prostoru a v dopravě,“ uvádí Vanek.

Skupinka tento fakt ilustrovala na situaci, kdy navštívili jednu restauraci v centru.

Bezbariérový záchod a schody

„V přízemí restaurace byly pouze vysoké stoly, takže člověk na vozíku se zde nemohl najíst. Nízké stoly byly v prvním patře, kam však vedly pouze schody. Nebyl tu žádný výtah,“ vypráví Vanek. „V přízemí byl však nově vybavený a prostorný záchod pro vozíčkáře, což je nyní povinné. Vypadalo to skoro, jakoby si tam člověk s postižením mohl dojít na záchod, ale nemohl se tam najíst, což nás pobavilo,“ dodává.

Personál restaurace nakonec situaci vyřešil tak, že studenty dopravil do prvního patra nákladním výtahem. „Je vidět, že lidé jsou ochotni pomáhat za každé situace,“ poznamenává Vanek, který se v současné době věnuje dobrovolnictví u lidí se zdravotním postižením.

„Přemýšlel jsem o tom už dlouho, ale projekt mě inspiroval natolik, že jsem se po jeho skončení rozhodl ucházet se o dobrovolnictví,“ dodává.

Autor: Barbora Kabátová

12.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Řezání nosorožčích rohů
4

Obchod se zvířecími rohy vynáší víc než ten s kokainem

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

AKTUALIZOVÁNO

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Stávka řidičů. Odbory: Bude! Dopravci: Není k tomu důvod

Odborový svaz dopravy oznámil, že na některý den vyhlásí celostátní stávku řidičů autobusů, kteří jezdí na regionálních linkách. Tři největší dopravní společnosti, které zajišťují drtivé množství autobusových regionálních linek na Vysočině, ale tvrdí, že řidiči v kraji nemají ke stávce důvod.

Ostrava je u filmařů stále oblíbenější. Město láká domácí i zahraniční tvůrce

/FOTOGALERIE/ Nejenom architektonické skvosty Prahy nebo malebná jihočeská krajina či moravské vinice, ale také město Ostrava jako atraktivní lokalita láká domácí i zahraniční filmaře při natáčení filmů i televizních seriálů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies