VYBERTE SI REGION

Česku hrozí pokuta z Bruselu. Kvůli hluku

PRAHA - Obyvatelé českých měst a obcí jsou zahlceni hlukem z dopravy. Situace dosáhla alarmujících rozměrů. Zdraví nebezpečné dávce je podle expertů vystavena téměř třetina obyvatel. Vážně je hlukem poškozeno půl milionu Čechů.

25.7.2007
SDÍLEJ:

Přeplněná magistrála (nahoře) trápí Pražany.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Téma Deníku

"Jsme svědky neuvěřitelného stavu. Trvale jsou překračovány normy dané zákonem a odpovědné osoby nedělají nic,“ zoufá si pražská zastupitelka Eva Tylová. Správci rušných komunikací s ledovým klidem vzkazují: Jedná se o starou zátěž, na odhlučnění nejsou peníze, musíte počkat.

Jenže Evropská unie čekat nehodlá a požaduje po ministerstvu zdravotnictví strategické hlukové mapy, ze kterých je patrné, kde a v jakém rozsahu je hladina hluku překračována. Tento materiál mělo Česko vypracovat a odevzdat do konce června. Nestalo se tak. Brusel tedy lhůtu prodloužil do konce letošního roku.

„Pro nás je stěžejní termín 31. prosince a to stoprocentně splníme,“ říká hlavní hygienik Michael Vít. „Zbývají nám už jen velké aglomerace Praha, Brno a Ostrava, “ dodává. Pro obyvatele je však zdržení nepříjemné. Znamená, že plán protihlukových opatření se posune o celý rok.

„Lidé budou muset dál zbytečně snášet hluk, přestože se mohlo začít už pracovat,“ říká Pavel Doucha z organizace Ekologický právní servis. Ta si na ČR v Bruselu stěžuje, konkrétně na ministerstvo zdravotnictví. „Všechny kroky činíme v souladu s požadavky EU,“ oponuje však mluvčí resortu Tomáš Cikrt.

Pokud evropské úřady shledají, že je stížnost oprávněná, hrozí Česku pokuta ve výši desítek milionů korun. Žaloby se množí Nadměrný hluk v ČR kritizují i další odborníci, například lékaři. „Výzkumy prokázaly, že výskyt civilizačních chorob přímo souvisí s hlučností prostředí,“ vysvětluje lékařka, specialistka na ušní choroby Jana Palečková.

Čím dál častěji se už ozývají i sami postižení obyvatelé. Mnohde podávají kvůli hluku žaloby, obvykle na správce hlučných komunikací, což je nejčastěji Ředitelství silnic a dálnic.

U soudu neuspěli. Omezit hluk by znamenalo zavřít magistrálu

PRAHA - Hluk z projíždějících automobilů přesahující 70 decibelů ve dne a 60 v noci. Takové prostředí musejí denně snášet lidé žijící poblíž pražské magistrály. Jejich případ už se dostal i před Obvodní soud pro Prahu 1.

S žalobou ale místní neuspěli. Soud sice nezpochybnil, že hluk překračuje míru uloženou hygienickými předpisy, zároveň vzal ale v potaz, že vlastník komunikace nemá prostředky, aby v krátké době situaci napravil.

„Magistrát nemůže rozhodovat o snížení rychlosti a bez stavebního řízení nesmí stavět protihlukové opatření,“ vysvětlila soudkyně. Dodala, že řešením situace by nebyla ani finanční náhrada. Snížení hluku na povolenou hodnotu by podle právníka magistrátu Františka Gebauera znamenalo prakticky uzavření komunikace.

Město tvrdí,že jediným řešením je dokončení pražského okruhu. S tímto názorem a verdiktem soudu ale místní nesouhlasí. Koncem května se proto odvolali k městskému soudu.

Na hluk z pražské magistrály si Pražané stěžují už roky. Loni v prosinci podalo více než tři tisíce z nich hromadnou žalobu na magistrát. „Bydlíme v osmém patře paneláku, který leží 19 metrů od magistrály. Když se chceme dívat na televizi nebo poslouchat rádio, je vyloučené mít otevřené okno. Není nic slyšet,“ říká jeden ze žalobců Zdeněk Synáč.

Žalobci by uvítali tunel, omezení provozu na magistrále či zavedení mýtného na Nuselském mostě. Další možností je snížení jízdních pruhů nebo výměna povrchu vozovky. „Dokončení pražského okruhu nepomůže. Máme posudek, podle kterého vzroste provoz v naší lokalitě o dalších 35 tisíc aut,“ varuje iniciátorka žaloby Alžběta Rejchrtová.

Česko je pro Brusel známým hříšníkem

říká právník z EPS PAVEL DOUCHA

Co si do toho slibujete od stížnosti u Evropské komise?

Podáváme stížnost k Evropské komisi na Ministerstvo zdravotnictví proto,

že včas nepořídilo strategické hlukové mapy. Ty mají ukázat, na jakých

místech jsou překročeny limity hluku a kolika lidí se to dotýká. Na ně

pak mají navazovatakční plány, navrhující konkrétní opatření ke

snížení hluku právě v oblastech, které hlukové mapy identifikují jako

nadlimitní. Zdržení ve zpracovávání hlukových map tedy v konečném

důsledku přinese zdržení v provádění jednotlivých protihlukových

opatření. Co je ale důležitější, ukazuje to na laxní přístup ČR k

problematice hluku, ačkoliv je to jev, který podle odhadů poškozuje

zdraví cca půl milionu obyvatel ČR. Chceme tedyupozornit na tento stav

v ČR iEvropskou komisi.

Souvisí to nějak s předešlými žalobami na vlastníky silničních

komunikací?

To je trošku z jiného soudku, nicméně téma je společné. Jedná se o

žaloby, které podávají vlastníci domů kolem nadlimitně hlučných

komunikací, proti ředitelství silnic a dálnic, krajům, či městům podle

toho, kdo danou komunikaci vlastní. Podstatou sporů je to, že právní řád

dávávlastníkům domů a bytů možnost obrátit se na soud ve chvíli, kdy

někdo jiný právnickou mluvou "ohrožuje výkon jejich práv". To znamená

v daném případě, že jim hluk znemožňuje užívat jejich domy, byty a

zahrady tak, aby přitom prokazatelně netrpělo jejich zdraví. Těmto lidem

došla trpělivost čekat, až bude jejich neutěšenou situaci někdo řešit.

Musíme si uvědomit, že často již léta bojují za snížení hlukové zátěže,

ale setkávají se povětšinou jen s tím, že jeden státní orgán svaluje

vinu na druhého. Pochopili, že tudy cesta nevede. Proto vzali právo do

svých rukou a předložili věc k rozhodnutí soudu. Vedle toho samozřejmě

zakládají občanská sdružení, jednají s příslušnými orgány státu. Několik

takových občanských sdružení se připojilo k naší stížnosti k Evropské

komisi, o které jsme mluvili výše. Je vidět, že jim tato věc není lhostejná.

Znáte podobné případy z Evropy, kdy se podobná žaloba podařila

dotáhnout do konce?

Je zajímavé, že Česká republika je u Evropské komise kvůli hluku už

zapsaným hříšníkem. Naší zemi hrozila poměrně vysoká pokuta za to, že do

svého právního řádu nepřevzala pravidla evropských směrnic na ochranu

před hlukem. Nakonec se tak s velkým zpožděním stalo, ale to už věc

projednával Evropský soudní dvůr, který řeší prohřešky států proti

předpisům Unie. Co se týče hlukových map, které jsou předmětem naší

stížnosti, žádný takový případ se dosud neřešil. Jednoduše proto, že

termín zpracování do 30. června 2007 by společný pro všechny členské

země a je tedy příliš brzy. Podle mého názoru je však na tomto případu

podstatné, že Česká republika již podruhé nedokázala vyhovět předpisům

unie, které se zavázala plnit a které navíc mohou přispět k ochraně

zdraví a životního prostředí občanů. Vypovídá to tedy nejen o tom, jaký

respekt má v této věci k Unii, ale zejména, jak chrání své vlastní občany.

 

Marný boj proti decibelům

S hlukem bojuje Praha i další obce v Česku. Pár příkladů:

VPraze vulici 5. května se obrátilo několik set obyvatel sžalobou na soud, když vyčerpaly všechny možnosti, jak přimět Magistrát hl. města Prahy spostavení protihlukové ochrany. Vprvní instanci soud pro Prahu 1 žalobu zamítl.

VOlomouci jsou i přes nadměrné překračování hlukových limitů, nadále povolovány stavby komerčního charakteru, které přitahují další nadlimitní dopravu.

VPraze na Barrandově rezignovali majitelé na užívání své zahrady, když magistrát zajistí alespoň protihluková opatření, která by jim umožnila vklidu užívat vnitřek domu. Nedočkali se žádné dopovědi.

VHradci Králové se podařilo dosáhnout výměny oken, až po mediálním zveřejnění příprav žaloby 250 postižených majitelů bytu kolem rychlostní komunikace I/35. Teprve poté Ředitelství silnici a dálnice přikročilo kvýměně oken a základním protihlukovým opatřením.

Vpodobné situaci se ocitli obyvatelé domů vtěsné blízkosti nové rychlostní silnice R48 vDobré u Frýdku – Místku. Měření hygienické stanice konstatovalo, že protihluková opatření jsou provedena nedostatečně. Nově plánovaná kapacitní silnice jí patrně ještě zvýší.

Alarmující je rovněž případ vPraze vulici VHolešovických, kde je mezi památkově chráněnými vilami svedena čtyřproudá kapacitní silnice. Magistrát hl. m. Prahy se zatím nepodařilo přimět knějakým krokům, naopak se plánuje další výstavba komunikací, která by svedla do této lokality další dopravu.

Vdubnu tohoto roku se finančně podílel Deník na výměně protihlukových oken obyvatel obce Libišany, která trpěla zvýšenou nákladní dopravou přes centrum obce.

25.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Kapra na Vánoce koupíte on-line

Orlickoústecko, Svitavsko – Kapr s bramborovým salátem je vánoční klasika. Na kolik letos štědrovečerní večeře vyjde? Kilo šupináče v regionu koupíte pod 90 korun. Ulovit si ho můžete dokonce v „on-line rybníku", Plundrovo rybářství z Dlouhoňovic totiž nabízí on-line objednávku.

Polská medvědice rozbila skrytou kameru, která ji natáčela

Varšava - Se zjevným potěšením se medvědice válela v čerstvě napadlém sněhu v pohoří Bieszczady na jihovýchodě Polska - než si všimla, že ji při dovádění natáčí skrytá kamera. Fotopast vzápětí rozbila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies