VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Téměř polovina škol má zastaralé počítače

Praha – Místo propisovačky myš. Učebnice a sešit v aktovce, na lavici bliká obrazovka osobního přenosného počítače čili netbooku.

15.4.2010 7
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Foto: archiv Deníku

Tohle si možná přáli iniciátoři projektu Internet do škol, který před deseti lety rozjeli ministři školství za ČSSD. Ten ovšem skončil nechvalně, prošustrovalo se téměř 900 milionů ze státní kasy, viditelného zlepšení počítačové gramotnosti se nedosáhlo.

Nejde ani tak o to, kolik počítačů děti v lavicích mají a jak rychlé je jejich připojení na internet, ale o celkovou atmosféru ve třídách. Česká školní inspekce loni prověřila využití informačních technologií na více než 460 základních školách. „Naprostá většina počítačů, hlavně v menších školách, je starší pěti let,“ řekl inspektor Kamil Melichárek Navíc 80 procent počítačů je dokonce starších než sedm let. Na osm žáků a čtyři učitele vychází jeden PC. Tato fakta vytvoří plastičtější obraz o situaci ve školách, když dodáme, že jen desetina ZŠ nabízí žákům možnost vlastního připojení do sítě.

Právě na tato neradostná zjištění zareagoval projekt Vzdělání 21, který nabídl plošné nasazení netbooků ve třídách. Od loňského září se ho účastní 140 žáků 6. tříd základních škol v Praze Kunraticích, České Kamenici a Českých Budějovicích. Pokus probíhá tak, že v jedné ze dvou paralelních tříd se žáci učí klasicky, ve druhé s netbooky a interaktivní tabulí. Výsledky v počítačové paralelce jsou zatím povzbudivé. „Děti vyučování víc baví, zapojují se aktivně řešení úloh, je to blízké jejich věku,“ říká ředitel ZŠ Kunratice Vít Beran.

Digitální hnízda

Zmíněný experiment ale zdaleka není jediným pokusem o modernizaci výuky. Například znojemská základní škola JUDr. Mareše se pustila do projektu Digitální hnízda. Jeho cílem je seskupovat v jedné třídě žáky podle odlišné úrovně talentu i znalostí. „Častěji jsme se setkávali s tím, že vedle sebe v lavici zasednou prvňáčci na odlišné úrovni. Pedagog zpravidla musí brát ohled na slabší žáky, v běžném školním provozu nemá kapacitu řešit potřeby těch talentovaných,“ uvedl ředitel Miloš Hubatka. S Digitálními hnízdy však v září 2008 nastala změna. „Žáci mohou vždy řešit úkoly přiměřené jejich schopnostem díky tomu, že je můžeme ve třídě sdružovat do několika hnízd, ve kterých je elektronická tabule propojena v síti s žákovskými počítači, notebookem učitele a internetem,“ pochvaluje si Hubatka.

Vynikající výsledky

Testy výzkumné společnosti DAP Services po roce sledování dokázaly znatelný pokrok sledovaných tříd v oblasti celkové efektivity učení. Zatímco průměr v Česku činí 70 procent, ve Znojmě docílili hodnoty 89,3 procenta. „Digitální hnízda přispěla k tomu, že děti začaly respektovat roli i méně populárních metod, jako je například opakování, domácí úkoly či zkoušení,“ shrnuje výsledky opakovaného měření psycholog Jiří Šimonek. Díky Digitálním hnízdům se u dětí zároveň podařilo zcela obrátit vztah k původně nejméně populárním předmětům, tedy češtině, cizím jazykům a přírodovědě, jež se v konečném hodnocení oblíbenosti nakonec dostaly na dvojnásobek celonárodního průměru.

Autor: Kateřina Perknerová

15.4.2010 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
4

Muž se zřítil ze Sněžky. Vrtulník u něho nemohl kvůli mlze přistát

Ilustrační foto.

V Brně objevili pančovaný benzin. Inspekce nechala zapečetit pistole

Útok v Londýně: terorista komunikoval přes WhatsApp. Jednal na příkaz?

Pachatel středečního teroristického útoku u britského parlamentu Khalid Masood komunikoval ještě dvě minuty před tím, než najel do chodců na Westminsterském mostě, s kýmsi prostřednictvím aplikace WhatsApp. Informoval o tom dnes bulvární list Daily Mail.

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Zlatým Ámosem se stal Lukáš Lis, u dětí vyhrál Michal Zajíček

Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele v Česku získal učitel češtiny a angličtiny Lukáš Lis ze základní školy Soběslav. U dětí zvítězil učitel zeměpisu, dějepisu, informatiky, tělesné a občanské výchovy Michal Zajíček ze ZŠ Stěbořice na Opavsku, který získal korunu pro Dětského Ámose. Lis vyhrál i hlasování na internetu a stal se zároveň Ámosem sympaťákem. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ho korunovala Ámosem češtinářem.

Le Penová se sešla s Putinem. Kritizovala sankce EU vůči Rusku

Předsedkyně krajně pravicové francouzské Národní fronty (NF) a kandidátka v nadcházejících francouzských prezidentských volbách Marine Le Penová dnes na zasedání zahraničního výboru Státní dumy (dolní komory ruského parlamentu) prohlásila, že nevidí žádný důvod pro to, aby se Francie k Rusku chovala nepřátelsky. Podle agentury TASS se Le Penová zároveň vyjádřila nesouhlasně o sankcích, které na Rusko uvalila EU.

Drama na magistrátě: muž napadl strážného, poslal ho ke špatné přepážce

Neobvyklé pěstní drama se tento týden odehrálo v budově Magistrátu města Ostravy. Čtyřicetiletý muž, který si chtěl vyřídit pas, chtěl zlynčovat strážného.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies