Po oznámení vítěze tendru a očekávaných odvoláních by bagry mohly vyjet na staveniště hned zkraje příštího roku. Letos už se to zřejmě kvůli nastupující zimě nestihne. „Výstavba potrvá 40 měsíců, takže na sjezd z D35 na státovku I/17 u Ostrova před Vysokým Mýtem se první řidiči dostanou v roce 2021,“ uvedl šéf pardubického ŘSD Bohumil Vebr.

Mezi 15 uchazeči o zakázku na stavbu sedmadvacetikilometrového úseku jsou vedle českých i společnosti z Kazachstánu, Turecka, Řecka či Itálie. Projektová cena na oba úseky činí v součtu 12,3 miliardy korun. Podle zkušeností se ale očekává, že výsledné nabídky budou o 40 procent levnější. První peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) byly na stavbu vyčleněny už letos, ale dají se převést do dalších let.

VYKOLÍKOVANÁ trasa  silnice D35 u obce Časy. Takto daleko jednání o výstavbě v okolí Litomyšle ještě nejsou
Zastupitelé Litomyšle mají k výstavbě D35 připomínky

Silničáři už mají vykoupeny téměř všechny pozemky. U zbývajícího jednoho procenta parcel pokračují vyvlastňovací řízení a trasu už od jara zkoumají archeologové.

„Na některé úseky už máme i stavební povolení. Jde hlavně o přemostění Labe u Opatovic, které je technicky jednou z nejnáročnějších částí dálnice,“ dodal Vebr.

Vedle peněz ze SFDI směřuje dalších 2,7 miliardy korun od státu přímo Pardubickému kraji na stavbu přeložek a přivaděčů k dálnici. V první fázi jde především o obchvat Dašic s přeložkou výpadovky na Pardubice u Zminného tak, aby tranzit z dálnice neobtěžoval žádné obydlené území. Chystá se rovněž obchvat Rokytna a Býště, kolem kterých povede další přivaděč k D35.

„Chceme tyto stavby uvádět do provozu současně s pokračující výstavbou D35,“ uvedl hejtman kraje Martin Netolický.

Vteřiny dne
Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Jak bude v dalších letech výstavba D35 pokračovat kolem Litomyšle na Svitavy a Mohelnici, bude Pardubický kraj modernizovat a napřimovat i silnici z Vysokého Mýta na Choceň a Žamberk. Stejně tak i výpadovky z Litomyšle na Ústí nad Orlicí a paralelní silnici na Českou Třebovou.

Dálnice D35 má být severní alternativou frekventované dálnice D1. Původně měla být celá z Hradce Králové až do Mohelnice už několik let celá hotová, v současnosti však stojí jen tříkilometrová propojka z mimoúrovňové křižovatky v Opatovicích nad Labem k dálnici D11. Právě první navazující úsek k Vysokému Mýtu je vzhledem k nedostatečné kapacitě stávající státovky I/35 přes Býšť a Holice nejpotřebnější.