Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Testovat žáky lze, ale jen doplňkově

Praha -Studie OECD varuje před tím, aby se školy upnuly na plošné testy jako hlavní nástroj hodnocení

13.2.2012 2
SDÍLEJ:

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Josef Dobeš.Foto: DENÍK/Michal Bílek

Když se loni na podzim pilotně prověřovala podoba testů žáků pátých a devátých tříd, stáhla jsem si jednu sadu z internetu. Dcera, která navštěvuje sekundu víceletého gymnázia (odpovídá 7. ročníku ZŠ) zkusmo vyplnila dotazník z angličtiny. Uspěla na sto procent.

Jaké závěry lze z této zkušenosti udělat? Zřejmě je možné říct, že třináctileté dítě, které ovládá bez problémů látku pro patnáctileté, mělo štěstí na učitele na základní škole i gymnáziu. Ale třeba se mu to zdálo snadné proto, že otázky se trefily do probírané látky. Nebo úlohy byly záměrně nastaveny na nízkou úroveň, kterou by měli překonat i čtyřkaři. Jenže podle hodnocení České školní inspekce (ČŠI) právě anglický jazyk působil páťákům a deváťákům velké potíže. Žáci pátých ročníků ZŠ neuspěli v porozumění anglickému textu z 59 procent, v gramatice z 66 a konverzace dokonce z 81 procent. Celkově se pilotu zúčastnilo 1689 žáků pátých a 2104 devátých tříd.

Moc nečekejte

Co si s tak rozdílnými výsledky ministerstvo a inspektoři počnou? Předně půjde o to, aby testy, které chce ministr Josef Dobeš (VV) spustit naostro ve školním roce 2013/14 nevzbuzovaly příliš velké očekávání. Před tím varuje i čerstvá studie Organizace pro rozvoj a spolupráci (OECD).

„Je třeba omezit nežádoucí dopady standardizovaných testů, systematicky rozvíjet dovednost učitelů hodnotit práci žáků a zajistit aby hodnocení nesloužilo k jejich vyčleňování.“ Vysokoškolský pedagog Ondřej Hausenblas míní, že plošné testy zkreslí výuku. „Učitelé v dobré víře a snaze prospět budou probírat primitivní testovatelné učivo, které dětem nijak neposlouží, nebude rozvíjet jejich myšlení či schopnost zvládat krize.“ Hausenblas přitom nezavrhuje testování jako pomocnou hodnotící metodu. „Využívá-li škola zkušební materiály různých společností, je to její věc. Od ní může kdykoliv upustit, pokud se neosvědčí. Plošné testy ale bude organizovat stát, tudíž se logicky stanou hlavním kritériem úspěchu učitelů i žáků,“ uzavírá Ondřej Hausenblas z pražské pedagogické fakulty.

Vzhledem k tomu, že za obsah testů bude odpovídat ministerstvo a za jejich organizaci inspekce, nemusí být obava ze zneužití této metody lichá. Především pokud by se plošná zkouška stala jedním z důležitých měřítek nového systému financování.

Absence zpětné vazby

Ministr školství ale rezolutně říká, že testy budou sloužit pravému opaku: „My chceme zabránit selektivnosti vzdělávání. Jedinečná možnost srovnat výsledky po čtyřech letech vzdělávacího procesu nám umožní ukázat, jak je škola schopná pracovat s žáky, kde má slabiny, v čem je nutné ji metodicky nebo finančně pomoct. Právě absenci této zpětné vazby nám OECD vyčítá,“ uvedl v pondělí Josef Dobeš.

Nejvíc práce však české školství čeká při hledání odpovědi, co vlastně mají děti umět. Vedle měřitelných standardů je to spousta dalších dovedností, které je třeba precizně popsat a jejich dosahování neustále sledovat. Koneckonců podobně zní i recept Václava Klause ml., ředitele nejúspěšnějšího gymnázia u loňských státních maturit: „Úspěch PORG pramení z toho, že jsme si v každém předmětu včetně tělocviku dali cíl, kam chceme dojít. Průběžně se to sleduje, a když jde průměr třídy dolů, hledáme důvod, jestli je slabý učitel, špatný cíl nebo se zhoršují děti. A pak se s tím člověk snaží něco udělat. To v českém školství chybí.“

Autor: Kateřina Perknerová

13.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
18

Žilní roztok může být škodlivý. Musí zmizet z nemocnic

Ilustrační foto
10

K ochraně rysů v Evropě se spojí šest zemí včetně Česka

Pláčete nad červivým ovocem? Odvezte ho do palírny

Červivé ovoce zavařovat nebudete, ale byla by škoda ho vyhodit. Může z něho být totiž dobrá pálenka. V článku vám nastíníme stručný postup, jak plody na pálení připravit.

Vláda a odbory budou jednat o růstu platů ve veřejném sektoru

Zástupci vlády a odborů budou dnes odpoledne vyjednávat o růstu platů ve veřejném sektoru. Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS) žádá pro učitele zvýšení o 15 procent a pro ostatní pracovníky o deset procent, a to od listopadu. Premiér Bohuslav Sobotka odborářský požadavek podporuje.

K ochraně rysů v Evropě se spojí šest zemí včetně Česka

Tři evropské rysí populace včetně té na Šumavě budou v následujících třech letech sledovat odborníci ze šesti zemí, kteří vytvoří strategii pro mezinárodní ochranu tohoto silně ohroženého druhu. Projekt s názvem 3Lynx připravilo ministerstvo životního prostředí a bude stát asi 2,3 milionu eur, největší část půjde z evropských peněz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení