VYBERTE SI REGION

Testovat žáky lze, ale jen doplňkově

Praha -Studie OECD varuje před tím, aby se školy upnuly na plošné testy jako hlavní nástroj hodnocení

13.2.2012 2
SDÍLEJ:

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Josef Dobeš.Foto: DENÍK/Michal Bílek

Když se loni na podzim pilotně prověřovala podoba testů žáků pátých a devátých tříd, stáhla jsem si jednu sadu z internetu. Dcera, která navštěvuje sekundu víceletého gymnázia (odpovídá 7. ročníku ZŠ) zkusmo vyplnila dotazník z angličtiny. Uspěla na sto procent.

Jaké závěry lze z této zkušenosti udělat? Zřejmě je možné říct, že třináctileté dítě, které ovládá bez problémů látku pro patnáctileté, mělo štěstí na učitele na základní škole i gymnáziu. Ale třeba se mu to zdálo snadné proto, že otázky se trefily do probírané látky. Nebo úlohy byly záměrně nastaveny na nízkou úroveň, kterou by měli překonat i čtyřkaři. Jenže podle hodnocení České školní inspekce (ČŠI) právě anglický jazyk působil páťákům a deváťákům velké potíže. Žáci pátých ročníků ZŠ neuspěli v porozumění anglickému textu z 59 procent, v gramatice z 66 a konverzace dokonce z 81 procent. Celkově se pilotu zúčastnilo 1689 žáků pátých a 2104 devátých tříd.

Moc nečekejte

Co si s tak rozdílnými výsledky ministerstvo a inspektoři počnou? Předně půjde o to, aby testy, které chce ministr Josef Dobeš (VV) spustit naostro ve školním roce 2013/14 nevzbuzovaly příliš velké očekávání. Před tím varuje i čerstvá studie Organizace pro rozvoj a spolupráci (OECD).

„Je třeba omezit nežádoucí dopady standardizovaných testů, systematicky rozvíjet dovednost učitelů hodnotit práci žáků a zajistit aby hodnocení nesloužilo k jejich vyčleňování.“ Vysokoškolský pedagog Ondřej Hausenblas míní, že plošné testy zkreslí výuku. „Učitelé v dobré víře a snaze prospět budou probírat primitivní testovatelné učivo, které dětem nijak neposlouží, nebude rozvíjet jejich myšlení či schopnost zvládat krize.“ Hausenblas přitom nezavrhuje testování jako pomocnou hodnotící metodu. „Využívá-li škola zkušební materiály různých společností, je to její věc. Od ní může kdykoliv upustit, pokud se neosvědčí. Plošné testy ale bude organizovat stát, tudíž se logicky stanou hlavním kritériem úspěchu učitelů i žáků,“ uzavírá Ondřej Hausenblas z pražské pedagogické fakulty.

Vzhledem k tomu, že za obsah testů bude odpovídat ministerstvo a za jejich organizaci inspekce, nemusí být obava ze zneužití této metody lichá. Především pokud by se plošná zkouška stala jedním z důležitých měřítek nového systému financování.

Absence zpětné vazby

Ministr školství ale rezolutně říká, že testy budou sloužit pravému opaku: „My chceme zabránit selektivnosti vzdělávání. Jedinečná možnost srovnat výsledky po čtyřech letech vzdělávacího procesu nám umožní ukázat, jak je škola schopná pracovat s žáky, kde má slabiny, v čem je nutné ji metodicky nebo finančně pomoct. Právě absenci této zpětné vazby nám OECD vyčítá,“ uvedl v pondělí Josef Dobeš.

Nejvíc práce však české školství čeká při hledání odpovědi, co vlastně mají děti umět. Vedle měřitelných standardů je to spousta dalších dovedností, které je třeba precizně popsat a jejich dosahování neustále sledovat. Koneckonců podobně zní i recept Václava Klause ml., ředitele nejúspěšnějšího gymnázia u loňských státních maturit: „Úspěch PORG pramení z toho, že jsme si v každém předmětu včetně tělocviku dali cíl, kam chceme dojít. Průběžně se to sleduje, a když jde průměr třídy dolů, hledáme důvod, jestli je slabý učitel, špatný cíl nebo se zhoršují děti. A pak se s tím člověk snaží něco udělat. To v českém školství chybí.“

Autor: Kateřina Perknerová

13.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
6

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Motorizovaný surf – JetSurf

Motorový surf z Moravy dobyl svět, výroba se blíží továrnám formule 1

Desátek už nestačí. Církvi mají pomoci vyšší příspěvky od farníků

Církvím v Česku sice začal stát v posledních letech vracet majetek, který jim od padesátých let minulého století zestátňoval komunistický režim, ale na druhou stranu nyní církvím postupně klesají státní příspěvky určené na jejich chod a dále budou klesat až k nule.

Fašistický převrat měl začít v Brně. Cíl? Totalitní stát podobný Itálii

Brno - Čtyřiaosmdesát let uplynulo v neděli od neúspěšného pokusu o fašistický převrat v brněnských Židenicích. Událost si na místě připomenou lidé v prvorepublikových uniformách.

Historici bojují za Transgas, žádají ministra o pomoc

Historikové umění z vysokých škol protestují proti kroku ministerstva kultury, které odmítlo prohlásit budovy bývalého Transgasu v Praze za kulturní památku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies