VYBERTE SI REGION

Tísňové číslo 112 oslavuje výročí

Praha – Slavit svůj svátek mohou v pondělí všichni operátoři a operátorky tísňových linek na hasičských základnách. Na 11. únor totiž připadá Evropský den linky 112, kterou obsluhují právě operační střediska profesionálních hasičů. Nejde přitom jen o tak nějaký významný den, který by si tito operátoři vymysleli pro vlastní potěšení, naznačila Nicole Zaoralová z Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.

11.2.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ARCHIV HD

„Evropský den linky 112 byl oficiálně vyhlášen v roce 2009 po podepsání společné deklarace Evropské komise, Evropského parlamentu a Rady EU, aby se zvýšila povědomost občanů o jednotném čísle tísňového volání 112, jehož prostřednictvím se lidé v nouzi mohou dovolat pomoci záchranářů ve všech státech Evropské unie," konstatovala Zaoralová. Navíc jde o jediné číslo nouzové linky, která je nejen bezplatná, ale k jejímuž použití není zapotřebí mít v mobilu ani SIM kartu. Stačí, aby v daném místě byl k dispozici signál alespoň jednoho z operátorů.

U nás si letos připomínáme 10. výročí zprovoznění čísla 112 ve všech telefonních sítích v České republice. K tomu došlo k 1. 1. 2003. Ne že by předtím na „stodvanáctku" volat nešlo – bylo to ale možné jen z mobilů. Mimochodem – vzpomenete si, co by se vám ozvalo, kdybyste vytočili číslo 112 třeba před nějakými třiceti lety? Informace o přesném čase; služba, která byla na tomto čísle provozována až do roku 1998…

Více jazyků

Dalším mezníkem se stal 20. duben 2004, kdy se v Praze rozjel ostrý provoz prvního telefonního centra tísňového volání v České republice. Načasování přitom nebylo náhodné. Česká metropole se tehdy připravovala na hokejové mistrovství světa, početně navštívené i fanoušky ze zahraničí, a bylo tedy na místě uplatnit další z předností linky 112 – to, že operátoři jsou schopni hovořit nejen v češtině, ale i anglicky a německy (a prostřednictvím elektronických překladačů komunikují i v dalších jazycích). Premiéra dopadla na výbornou, a tak už téhož roli v dubnu se rozjel ostrý také pro střední Čechy a dalších deset krajů; dva kraje si na dobudování call center linky 112 musely počkat do roku 2005. Nyní fungují takováto centra ve všech krajích a jsou hladově i datově propojena, aby byla vzájemně zastupitelná. V případě přetížení nebo výpadku některého z center je hovor automaticky přesměrován jinam, aniž by volající cokoli poznal.

To, že se hasiči ujali obsluhy „nové" linky 112, jednotné pro celou vyspělou Evropu ( z níž v případě potřeby přepojí volajícího třeba na zdravotníky nebo na policii), ale neznamená, že by se zbavili národního čísla tísňového volání 150. Není přitom bez zajímavosti, že v šesti okresech ještě před půl rokem fungoval příjem hovorů na linku 150 z pevné telefonní sítě postaru; k jejich začlenění do technologie TCTV (telefonní centrum tísňového volání), na níž funguje i linka 112, došlo loni v září.

Nová technika umožňuje nejenom hovořit, ale operátoři tísňové linky dostávají i řadu dalších informací. Mohou mimo jiné identifikovat adresu volajícího z pevné sítě či zaměřit polohu mobilního telefonu, mají také k dispozici pravidelně aktualizované elektronické mapy.

Číslo 112 má jednoznačnou převahu

Za loňský rok odbavily linky 112 a 150 v celé republice 4 099 649 volání. Z toho směřovalo 3 627 706 na linku 112 a 471 943 na tradiční národní číslo hasičů 150. Bohužel až 70 procent představují volání zlomyslná, nechtěná a omyly, které zatěžují operátory – a tím ohrožují bezpečnost občanů, kteří skutečně potřebují pomoc.
V operačním středisku středočeských hasičů jsou neustále obsazena minimálně dvě pracoviště telefonního centra linky 112; v případě potřeby se okamžitě může počet operátorů zvýšit nejméně na pět. Z více než půl milionu loni odbavených hovorů jich 483 131 směřovalo na linku 112; na linku 150 volalo 47 405 občanů.

Tři body pro život

Linku 112 volejte v případě, že je třeba asistence více složek záchranného systému nebo si nejste jisti, koho volat.
Zachovejte klid, najděte si bezpečné místo na telefonování. Operátorovi řekněte, co se stalo, kde se to stalo a kolik osob potřebuje pomoc.
Nezavěšujte, dokud vás k tomu operátor nevyzve. Pokud se situace na místě změní, zavolejte znovu a podejte o tom zprávu.

Autor: Milan Holakovský

11.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

AKTUALIZOVÁNO

Norský Barnevernet versus český dědeček. Jiří Pavelka podává v Norsku žalobu

Praha - Do boje s norským Barnevernetem se pustil dědeček dvou chlapců, které úřady v roce 2011 odebraly české matce Evě Michalákové a jejímu manželovi Josefovi. Důvodem mělo být údajné zanedbávání, fyzické týrání a sexuální zneužívání. Podle tamní policie a lékařů se podezření Barnevernu nepotvrdilo. Úřady a následně soudy ale považovaly zjištění za natolik vážná, že děti ponechaly u pěstounů. Dnes devítiletý David a jedenáctiletý Denis žijí odděleně, každý v jiné pěstounské rodině.

Protikuřácký zákon má Kalousek za další regulaci živnostníků

Praha - Předseda opoziční TOP 09 Miroslav Kalousek má dnes schválený protikuřácký zákon za další regulaci podnikání. Novinářům ve Sněmovně řekl, že za normálních okolností by pro normu hlasoval, dnes ale postupoval opačně kvůli tomu, že jde o další z regulačních opatření namířených kabinetem ČSSD, ANO a KDU-ČSL proti živnostníkům. Sněmovní klub jeho strany neměl k hlasování stanoven jednotný postup.

Neomezený tarif za hubičku! Nemocnice dohodla extrémně levné volání

Olomouc – Zaměstnanci Vojenské nemocnice Olomouc mohou telefonovat bez obav o provolané minuty. Vedení nemocnice se totiž podařilo uzavřít s operátorem O2 mimořádně výhodnou smlouvu. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies