VYBERTE SI REGION

Tonda vyráží z Vypichu razit metro do Motola

Praha /FOTOGALERIE/ - Čtyři nové podzemní stanice metra budou raženy novou tunelovací metodou. Pokud bude ražba probíhat podle plánu, všechny čtyři stanice metra by mohly být otevřeny už za tři roky.

21.3.2011
SDÍLEJ:

Křest nového stroje „Tondy“, kterým bude ražena nová trasa pražského metra proběhl 21. března,Foto: Deník/Michal Bílek

Pro Tondu i Adélu, tedy razicí štíty na stavbě pražského metra z Dejvické do Motola jsou potřeba tři osmičlenné posádky složené ze samých odborníků. Takzvané stroje TBM bude řídit pilot, v jehož kabině, umístěné v polovině stroje, se budou sbíhat všechna data o příkonech i výkonech zařízení. Pro oba štíty bude ještě v závěsu pracovat společný tým asi 12 lidí, který bude zajišťovat logistiku.

Takové je stručné představení štítů, z nichž toho prvního, Tondu v pondělí slavnostně pokřtili zástupci města na staveništi na Vypichu v Praze 6.

Všechny čtyři podzemní stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol budou raženy takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodou. Traťové tunely z Vypichu do stanice Motol budou dvoukolejné a ražené také tak.

Ostatní tunely budou jednokolejné a budou ražené zmíněnými dvěma štíty. Tato metoda je pro dané podmínky oproti té rakouské šetrnější, bezpečnější a také rychlejší.

I v problematickém podloží se počítá s měsíční ražbou až 360 metrů.

Štíty se postupně po částech dopravují na staveniště východně od křižovatky Vypich zhruba 500 metrů před stanicí Petřiny. Ražby jednokolejných tunelů budou zahájeny v dubnu 2011. Montáž a zahájení ražeb pomocí druhého stroje Adéla jsou plánovány s tříměsíčním odstupem.

Celkově oba stroje vyrazí jednokolejné tunely o délce 8100 metrů. Velikost každého z nich je přes sto metrů na délku a váží téměř 900 tun, průměr štítu je šest metrů.

Stroje pojmenovali malí pacienti

Jména jim vybrali již dříve malí pacienti z Kliniky dětské chirurgie Fakultní nemocnice Motol. „Věřím, že jména, která razicím štítům vybrali malí pacienti, přinesou štěstí,“ řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

„Když bude ražba probíhat dle plánu, všichni bychom se tu mohli sejít za tři roky sejít při slavnostním otevírání čtyř nových stanic metra,“ doplnil první náměstek primátora Karel Březina (ČSSD).

Obdobné metody, jako se nyní použijí zde, se již osvědčily při ražbách ve světě, jednalo se například o Řím, Istanbul, Sao Paulo či Madrid. Technologie je založena na rozpojování horniny na čelbě tunelu pomocí rotující řezné hlavy. Rubanina následně prochází do odtěžovací komory, odkud jde pomocí šnekového dopravníku na pásy. Vytěžený prostor je v zadní části štítu ihned zajištěn předpřipraveným železobetonovým ostěním, tj. nevzniká zde žádný volný prostor.

Úsek nové trasy metra měří 6134 metrů. Všechny stanice budou bezbariérové. První práce byly zahájeny v dubnu 2010 a stavba bude uvedena do provozu v roce 2014.

Čtěte také: OBRAZEM: Na Vypichu vyráží pod zem tunelovací stroje

Autor: Lukáš Marek

21.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Trumpovi právníci brání přepočítávání hlasů ve třech státech USA

Washington - Právníci nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa se snaží zablokovat ruční přepočítání hlasů ve státech Pensylvánie, Wisconsin a Michigan. Oznámil to dnes americký server Politico. K novému sčítání hlasů vyzvala neúspěšná prezidentská kandidátka Zelených Jill Steinová, žádost podpořila několikamilionovou kaucí.

V prosinci končí jízdné v pražské MDH i čipové karty opencard

Praha - V prosinci končí roční kupon na jízdné v pražské MHD téměř 22 tisíc lidí, v lednu dvojnásobku. V tomto období končí platnosti také 165 tisíc čipových karet opencard. V tiskové zprávě o tom informoval pražský dopravní podnik.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies